آینه جم:متن اعلام طلاق که محمدرضا پهلوی خود شخصاً از رادیو برای ملتش خواند28/آبان/1327

طلاق محمدرضا پهلوی

سه سال پیش علیا حضرت ملکه فوزیه بنا به دلایل پزشکی ایران را ترک گفتند و اخیرا تقاضای طلاق کرده‌اند، زیرا اقامت معظم لها در تهران برایشان از نظر سلامت جسمانی مضر است.

در اجابت به این درخواست، ما محمدرضا پهلوی شاهنشاه ایران طلاق خود را از همسرم علیا حضرت فوزیه اعلام می‌کنیم. این طلاق در روابط ایران و مصر اثری نخواهد داشت، بلکه این روابط بهتر از گذشته خواهد بود.

بر اثر اصرار خواهرم ناچار به افشاگری شدند به محل عیش و خانه ی دنج شما آمدند و خود شاهد بوده که شما از خانه ی دختر خانمی آنهم در ساعات پایانی شب بیرون آمدید.
 

 از علل طلاق فوزیه از شاه میتوان به" بخشهایی" از نامه ی طولانی و بسیار محرمانه ی ملک فاروق به شاه ایران اشاره کرد که بمنظور درخواست طلاق فرستاده شد و از اسناد دکتر قاسم غنی است که شخصا برای برگرداندن فوزیه به مصر رفت. بخشهای مهم این نامه :

"اعلیحضرتا باور کنید زمانی که فوزیه به اینجا آمد من از مشاهده ی چهره ی زرد و رنگ پریده ی او دچار حیرت شدم.آیا این زن بیمار لرزان که قادر به راه رفتن نبود و من مجبور شدم بازوی اورا بگیرم تا بر زمین نیفتد همان خواهر شاد و خندان من بود که در کشتی محمدعلی پاشای کبیر دست او را بدست شما سپردم و در گوشتان آیات قرآن خواندم و از کشتی فرود آمدم؟"


"خواهرم علت تمایل خود به جدایی از شما را اینگونه بیان میکند:

1)بر فوزیه ثابت شده که شما قبل از ازدواج با خواهرم دارای معشوقه هایی بوده اید که متاسفانه بعد از ازدواج نیز با آنها رابطه داشته اید و و پس از آنکه به سلطنت ایران جلوس کردید این روابط را بدون توجه به احساسات پاک خواهرم توسعه داده اید. او میگوید که حتی در دوران بارداریش شواهدی بدست آورده که شما مرتبا با معشوقه های سابق خود معاشرت داشته اید و حتی آنها رابه شب نشینیهای دربار دعوت میکردید.

2)بر اثر این معاشرتهای ناپسند شما دچار نوعی موقعیت شدید که بمدت ده ماه تماس زناشویی بین شما و خواهرم قطع گردید و بعد از برقراری این روابط بدلیل عوارض ناشی از آن خواهرم نتوانست دومین فرزند خود را که میتوانست فرزند ذکور و ولیعهد ایران باشد بدنیا بیاورد و در این مورد بسیار خشمگین است و رفتار شما را غیر قابل عفو میداند.

3)خواهرم صریحا اعلام کرد که حتی بعد از این تنگناهای زناشویی آرام نگرفته اید و کماکان به روابط ناپسند خود ادامه داده اید.

4)در موردی او حتی در حضور دوستان مورد اعتماد شما که بر اثر اصرار خواهرم ناچار به افشاگری شدند به محل عیش و خانه ی دنج شما آمدند و خود شاهد بوده که شما از خانه ی دختر خانمی آنهم در ساعات پایانی شب بیرون آمدید.

5)خواهرم از اعلیحضرت شوهر گرامیش وفاداری و نجابت را خواهان بوده در حالیکه شما با نهایت غرور و استبداد احساسات پاک همسرتان را نادیده گرفته اید و او را به همصحبتی با یک کلفت و یک آشپز هم میهنش راضی ساخته اید.

6)خواهر من هیچ خصومتی با شما ندارد اما در برابر اصرار من به بازگشتش به ایران بارها گفته:هرگز باز نخواهم گشت .هرگز به ادامه ی زندگی با مردی که از او خاطرات بسیار تلخی دارم تن نخواهم داد.

و در پایان نامه:اعلیحضرتا با طلاق شرافتمندانه ی خواهر من که نشانه ی روح بلند و مناعت طبع شماست موافقت فرمایید.

صمیمی و دوست و برادر شما فاروق/6آگوست1945

پارسینه

[کد خبر:AJ11681]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب