به گزارش آینه جم: توضیحاتی در خصوص جداسازی قطعات یک کشتی با نام رافائل، آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۷۰ میلیاردی بندر کنگان با حضور یکی از مقامات کشوری، وجود 4 پروژه بزرگ بندری با اعتبار 230 میلیار تومان ، بازسازی کامل پایانه دریایی والفجر بوشهر، افزایش تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر، مشکلات طرح توسعه جزیره نگین به عنوان پس کرانه بندر بوشهر، پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر و دلیل عدم تحرک کشتی بوشهر قطر از جمله مباحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
به گزارش سوک، پیش از ظهر امروز مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان بوشهر به همراه معاونین میزبان خبرنگاران بود تا در برنامه ای که با تلاش های فراوان روابط عمومی این سازمان انجام شده بود پاسخگوی خبرنگاران باشد.
توضیحاتی در خصوص جداسازی قطعات یک کشتی با نام رافائل، آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۷۰ میلیاردی بندر کنگان با حضور یکی از مقامات کشوری، وجود 4 پروژه بزرگ بندری با اعتبار 230 میلیار تومان ، بازسازی کامل پایانه دریایی والفجر بوشهر، افزایش تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر، مشکلات طرح توسعه جزیره نگین به عنوان پس کرانه بندر بوشهر، پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر و دلیل عدم تحرک کشتی بوشهر قطر از جمله مباحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر

* اگر چه در سال 1394، رکورد تخلیه و بارگیری 5 هزار تن کالا در بندر بوشهر به ثبت رسیده اما از سال 1395 بدین سو با کاهش این رقم مواجه هستیم به گونه ای که در پایان سال 97 این میزان به دو نیم میلون تن رسیده است.
* هم اکنون از 50 درصد ظرفیت بنادر استان بوشهر برای تخلیه و بارگیری کالا استفاده می شود . ر حالی که میزان تخلیه کالا در بنادر کشور به طور متوسط دو هزارتن در روز است اما این میزان در بندر بوشهر بالاتر از نرم کشوری و در حدود دو هزار و 500 تن می باشد.
* در 10 ماه امسال شاخص تخلیه و بارگیری کالا با رشد 14.3 رصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده به گونه ای که آمارها از حجم تخلیه و بارگیری دو میلیون و 549 هزار تن طی این 10 ماه خبر می دهند. از این میزان یک میلیون و 226 هزار تن کالا تخلیه و یک میلیون و 322 هزار تن کالا بارگیری شده‌ است.

* در حوزه حمل و نقل مسافر در مسیر بوشهر به خارک و بالعکس با یک افزایشی مواجه هستیم به شکلی که در طی 10 ماه امسال 99 هزار و 829 نفر جابجا شده اند که 4 رصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می دهد.

* در طی 10 ماه امسال،  2 هزار و 167 فروند شناور در بندر بوشهر تردد داشته اند که شاهد افزایش 7.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل هستیم. بررسی های اماری نشان می دهد که بیشتر این ترددها مربوط به شناورهای  با تناژ زیر یک‌هزار تن بوده است.

* کل اعتبار اداره کل بنادر و کشتریانی استان بوشهر ر سال جاری، 580 میلیارد تومان است که تاکنون 310 میلیارد تومان آن جذب شده و به زودی نیز اعتبار خوبی جذب می شود.

* یکی از طرح های خوبی که در استان بوشهر در حال اجراست، لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر است. این طرح با اعتبار 190 میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شده و اکنون با پیشرفت 70 درصدی همراه است.با تکمیل این پروژه آبخور کانال دسترسی به بندر بوشهر به 11 متر افزایش می یابد که نقش مهمی در ورود کشتی ها تا 30 هزارتن به این بندر دارد.
*آغاز پروژه احداث تاسیسات مجتمع بندری نگین  بوشهر با 85 میلیارد تومان اعتبار و جاده دسترسی به این مجتمع با اعتبار 65 میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شده و انتظار می رود با تکمیل آن ، میزان دسترسی به جزیره نگین با وجود راه قدیمی تسهیل یابد.
* از دیگر طرح های در دست اجرا ر بندر بوشهر می توان به مطالعه پایانه دریایی والفجر و تبدیل آن به پایانه مسافری بین‌المللی دریایی بوشهر، لایروبی اطراف اسکله تا عمق 6 متر برای پهلوی گیری کشتی‌های بزرگ‌، ایجاد موج شکن گردشگری در ساحل غربی بندر بوشهر،نصب دوربین مدار بسته، تعمیرات اساسی اسکله‌های بوشهر، سامانه اطفای حریق هوشمند به همراه بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد.

* طرح های اجرا شده در بندر دیلم شامل آغاز به کار ششمین ایستگاه جستجو و نجات دریایی استان بوشهر در دهه فجر امسال، اجرای طرح اسکله گردشگری در سال جاری با افق تکمیل آن در هفته دولت سال آینده ، خارج کردن 40 شناور غرق شده برای تسهیل در رفت و آمد و ایمنی شناورها، طرح های اجرا شده در بندر گناوه شامل اجرای سیستم اعلام اطفا حریق هوشمند، تدوین منشور طرح توسعه منطقه بندی و تعیین کاربری، ساختمان گارد و زیرساخت الکترونیکی به همراه اجرای اسکله گردشگری گناوه با دورنمای افتتاح و آغاز به کار در نیمه اول سال آینده ، طرح های اجرا شده در بندر خارک، شامل سامانه اعلام اطفای حریق هوشمند، ساخت اسکله ناجی ، و استقرار تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی است.

* طرح های اجرا شده در بنادر تنگستان، شامل اجرای کامل لایروبی کانال دسترسی بندر محمد عامری با سه متر عمق حوضچه ، اجرای اسکله 9 متری شمع و عرشه برای پهلوگیری شناورها ، اجرای اسکله شمع و عرشه به طول 150 متر در بندر بوالخیر برای تبیل آن یه یکی از مهمترین بنادر کوچک استان، طرح اجرا شده در بندر دیر ، شامل طرح مطالعاتی افزایش طول اسکله این بندر به میزان 200 متر و طرح اجرا شده در بندر کنگان، شامل اجرای حوضچه جدید بندر کنگان با 170 میلیارد تومان اعتبار برای پهلویگیری شناورهای با سه هزار و 500 تن است.

*به دنبال اجرای یک بندر کوچک تفریحی در قالب طرحی به نام مارینا هستیم که این طرح که پیش از این نوشته شده بود را با تغییراتی به مرکز ارسال کرده ایم. یکی از اقدامات خوب در حوزه جذب گردشگر واگذاری عمارت حاج رییس به بخش خصوصی است با کاربری اقامتی و تفریحی و پیش‌بینی حجم سرمایه گذاری 40 میلیارد تومانی است که در مسیر قانونی واگذاری می باشد.

* دلیل اصلی فعال نبودن کشتی مسافری باری بین قطر و بوشهر، کمبود سوخت است. البته در ماه گذشته که شاهد حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به بوشهر بودیم این موضوع توسط استاندار بوشهر به سمع نظر ایشان رسید. اکنون و پس از شش ماه هنوز این کشتی در بندر بوشهر لنگر انداخته و هر آن امکان دارد که سرمایه گذار این کشتی تصمیم جدیدی اتخاذ کند.

* این که گفته می شود فعالیت ها در ساخت جزیره نگین تعطیل شده را قبول ندارم. اداره بنادر و کشتیرانی استان بوشهر آن چیز که به نام فعالیت های زیرساختی مانند تامین برق، آب، جاده دسترسی دوم و لایروبی در تعهدش بوده را بخشی به اتمام و مابقی را در حال انجام است، اما آن بخشی که در رده سرمایه گذار بخش خصوصی تعریف شده منتظر ورود سرمایه گذاران در این بخش با بهبود و ثبات شرایط اقتصادی هستیم. برای توسعه ترمینال صادرات مواد نفتی و ترمینال چند منظوره مذاکره با دو سرمایه گذار جدید آغاز شده است.

* اخیرا کلیپی در فضای مجازی پخش شده که نشان می دهد بخشی از قطعات یک کشتی خارج و از آن کشتی به نام رافائل یاد شده است. ما به عنوان متولی بنادر و دریانوردی نمی توانیم این موضوع را تایید کنیم چرا که اگر قرار بود این قطعات جداسازی شود نیازمند وجود تجهیزات و امکاناتی است و گشت زنی های گارد بندر هیچ موردی در این خصوص مشاهده نکرده اند . برای خروج هر کشتی غرق شده ، مجوزهایی باید از اداره بنادر و کشتیرانی استان بوشهر اخذ شود که تاکنون چنین مجوزی نیز برای خروج قطعات رافائل داده نشده است. در طول سال یکی از وظایف ما خارج کردن کشتی های غرق شده است و امکان دارد فرد یا افرادی از این صحنه ها، تصاویری برداشت کنند و در فضای مجازی به عنوان خارج کردن قطعات کشتی رافائل یاد نمایند

[کد خبر:AJ31278]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب