به گزارش آینه جم: گلایه اهالی جنوب استان از اظهارات برخی مسئولان کشوری، کناره گیری یکی از کاندیداهای استان از مدیرکلی، جزییات ثبت نام طرح ملی مسکن در بوشهر، پیگیری برای برقراری مجدد پرواز بوشهر- دوبی، افزایش فرار خودروها از پمپ بنزین ها برای پرداخت نکردن هزینه سوخت برخی از شنیدنی های هفتگی است.

خبرنگاران  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • معاون بوشهری وزیر بهداشت، صدور مجوزهای جدید تولید سیگار در کشور را تخلف وزارت صنعت از مصوبات کشوری دانسته و خواستار ورود دستگاههای نظارتی شده است. علیرضا رییسی گفته: صدور مجوز ۴۵ برند جدید دخانیات مغایر مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات که بر طبق آن کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ به شمار می رود، است. وزارت صمت تاکنون پاسخگوی مکاتبات ما در این زمینه نبوده و خواستار ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به موضوع هستیم. به گفته رییسی، وزارت صنعت با بزرگنمایی آمار قاچاق سیگار، مجوز تولید داخلی این محصول را می دهد.
  • دوم اینکه سهم استان بوشهر در لایحه بودجه 99 که اخیرا از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شده، در خصوص اعتبارات عمرانی در رتبه 17 کشور جای گرفته است. این درحالیست که بوشهر از نظر تعهد درآمدی به خزانه در میان 4 استان نخست جای گرفته است. متاسفانه در همه دولت ها این نکته مغفول مانده که در قبال داده های استان بوشهر به کشور، سهم بودجه ای آن نیز باید واقعی تر دیده شود.
  • ثبت نام طرح ملی مسکن در استان بوشهر از سه شنبه 26 آذر بصورت اینترنتی آغاز می شود. در سایر استان ها معمولا در ساعت های اولیه شروع ثبت نام متقاضیان، سایت دچار اختلال شده یا سهمیه تکمیل می شود که برخی معتقدند رانت هایی در این زمینه وجود دارد. با این حال وزارت راه و شهرسازی گفته متقاضیان در این مرحله پالایش شده و درصورت ایجاد ظرفیت جدید، نام نویسی بعدی مجددا در ماههای آینده آغاز می شود. مهمترین شرط این طرح برای سرپرستان خانوار، نداشتن ملک یا عدم استفاده از تسهیلات برای خرید زمین و خانه می باشد. طرح اقدام ملي مسکن طرحي است که در آن 400 هزار واحد مسکوني طي امسال و سال آتي احداث مي‌شود.
  • با توجه به اینکه رمز پویا برای تراکنش های اینترنتی از ابتدای دیماه لازم الاجراست و با این حساب رمزهای دوم فعلی از کار می افتد، مراجعات به شعب بانکی برای رمز پویا افزایش یافته است. در این بین اغلب بانک ها اعلام کرده اند رمزهایی که 45 ثانیه اعتبار دارند، یا از طریق اپلیکیشن موبایلی بانک مربوطه یا پیامک به مشتری ارسال می شود و بصورت همزمان امکان ارائه آن نیست. البته مشتریان برخی بانک ها می گویند: رمزهای پویا بعضا در سایت آن بانک با پیام "اشتباه است" مواجه می شود که باید دید تا اول دیماه این اختلال رفع می گردد یا خیر. با توجه به حجم بالای برداشت از حساب های بانکی به شکل فیشینگ (هدایت مردم به سایت های جعلی بانکی برای دریافت اطلاعات کارت بانکی)، انتظار می رود اجرای رمز دوم پویا منجر به کاهش قابل توجه این جرایم شود.
  • شنیده می شود یک گروه سرمایه گذاری پیگیر برقراری مجدد پرواز بوشهر- دوبی است. گویا با برخی شرکت های هواپیمایی نیز در این خصوص مذاکراتی شده، اما آنها فعالیت در این خط را منوط به توجیه اقتصادی و پر شدن صندلی ها دانسته اند. گفتنی است فرودگاه بوشهر هرچند نام بین المللی بر پیشانی خود دارد، اما مدت هاست پرواز خارجی ندارد.
  • شنیده می شود در جریان معارفه مدیر جدید یگان حفاظت منابع طبیعی استان که با حضور معاون استاندار و برخی مسئولان همراه بوده، یک شهروند خانم با اعتراض وارد جلسه شده است. گویا وی نسبت به آنچه اجحاف در قبال کاربری زمین خود در یکی از روستاهای اطراف شهرستان بوشهر عنوان کرده اعتراض نموده که مسئولان با قول رسیدگی به شکایتش، برای آرام کردن این شهروند معترض تلاش کردند.
  • پس از حدود یک ماه از گرانی بنزین، سهمیه قایق های صیادی هم 400 لیتر در ماه اعلام شد. جدا از اینکه اغلب صیادان این سهمیه را جوابگوی فعالیت خود نمی دانند، می گویند: زمان ابلاغ سهمیه نیز نامشخص است.
  • گفته می شود موارد فرار رانندگان خودروها از پمپ بنزین ها و خودداری از پرداخت پول سوخت طی هفته های اخیر افزایش داشته است. گویا خودروهای سواری که سوخت بیشتری دریافت می کنند، فراوانی بیشتری نسبت به موتورسیکلت ها برای عدم پرداخت هزینه دارند. در این بین، کسری موجود در هزینه ها نیز بر دوش کارگران پمپ بنزین می باشد که باید از جیب شخصی جبران کنند. گویا در برخی موارد نیز پلاک خودورهایی از این دست قبل از ورود به جایگاه سوخت مخدوش می شود.
  • برنامه شرکت فاضلاب برای حفاری در راسته بازار میوه فروشان (خیابان شهدا) نگرانی مغازه داران را در پی داشته که نگران معیشت خود در مدت اجرای پروژه فاضلاب هستند. البته شرکت آبفا گفته: بصورت مرحله ای، دو لوله فاضلاب در عمق کم ابتدا از سمت راست و سپس در سمت مقابل اجرا می کنند تا با این کار حفاری تسریع شده و یک راسته بازار بتواند فعالیت داشته باشد. با توجه به اهمیت پروژه فاضلاب بافت تاریخی و سایت تجاری بوشهر و اینکه مشخص نیست مجددا چه زمانی اعتبار برای تکمیل آن باشد، انتظار می رود زمینه همراهی مغازه داران با این پروژه جلب شده و از طرفی پیمانکار آبفا نیز به برنامه زمان بندی دو هفته ای برای پایان پروژه متعهد باشد.
  • با توجه به سرما دوست بودن ویروس آنفلوآنزا، پیش بینی می شود موجی از بیماری در استان هایی مثل بوشهر طی دی و بهمن رخ دهد، از این رو ضرورت ضمن جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی خصوصا برای کودکان، بیماران و افراد کهنسال، مسئولان بهداشتی نیز برای آموزش های همگانی برای پیشگیری از بیماری خصوصا در مدارس برنامه ریزی جدی تری داشته باشند. البته طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی، آنفلوآنزا در استان فعلا دو قربانی گرفته که مربوط به ماه قبل بوده، ولی مشاهدات افکار عمومی آمارهای بیشتری می دهد، موضوعی که دانشگاه علوم پزشکی معتقد است باید جواب آزمایش خون افراد فوتی مشکوک به این ویروس از تهران برسد تا آن زمان امکان اطلاع رسانی آن باشد.
  • دبیر حزب کارگزاران در بوشهر استعفا کرد. سیروس بنه گزی در نامه ای به غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، از دبیری حزب در استان بوشهر استعفا کرد. بنه گزی در این نامه، مهمترین دلیل انصرافش را تبدیل شدن احزاب کشور به ابزاری برای گرم کردن انتخابات و عدم کارکرد مثبت حزب در ایران دانسته است.
  • پس از حوادث آبان ماه، برخی مسئولان توضیحاتی درباره برخی اتفاقات در جنوب استان بوشهر بیان می کردند که با واقعیت هایی که مردم مشاهده نمودند تفاوت بسیاری داشت، از جمله اظهاراتی نظیر بستن دینامیت به لوله های گاز عسلویه یا تیراندازی به سمت مردم. این درحالیست که شنیده شده با توجه به دستور ویژه رهبر انقلاب درخصوص برخورد همراه با رافت اسلامی با معترضان اخیر، دستگیرشدگان راهبندان شهرستان جم در پایان مرحله تحقیقات با وثیقه آزاد شده اند. گویا برخی اهالی جنوب استان از بزرگنمایی حوادث در این منطقه گلایه مند هستند.
  • پخش تصاویری در فضای مجازی که حکایت از سرریز شدن آب باران اخیر از سد خاکی وحدتیه دشتستان بود، باعث نگرانی اهالی روستاهای پیرامون شد. مدیرکل منابع طبیعی استان با تایید اینکه 10 درصد دیگر پروژه مربوط به سرریز شد باقی مانده که پیمانکار به دلیل مطالباتش، آن را اجرا نکرده، گفته: این سد خاکی کار خود را به خوبی انجام داده و سرزیر شدن آب در بارندگی اخیر هم عادی است، از این رو مردم نگران نباشند.
  • ستوده معاون عمرانی استانداری بوشهر از برکناری مدیران کم کار خبر داده و گفته: "در هفته دولت تذکر داده‌ام و تا دهه فجر مهلت می‌دهم؛ هر مدیری که بی‌انگیزه باشد و نتواند پروژه‌های خود را در موعد مقرر به بهره‌برداری برساند باید برود و با هیچ کس در راستای منافع مردم تعارف نمی‌کنیم." باید منتظر ماند و دید آیا مدیری به دلیل کم کاری در پروژه هایش برکنار خواهد شد؟ وی درباره مهمترین پروژه های دهه فجر گفته: پارک لیان، دانشکده دندانپزشکی بوشهر، سالن اجتماعات شهید شاهینی برازجان، پل خور گناوه، جاده ریگ - گناوه، موزه منطقه‌ای خلیج فارس از جمله پروژه‌هایی است که تا دهه فجر به بهره‌برداری می رسد.
  • مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم در هیات های اجرایی طی این هفته خاتمه می یابد و به افراد ابلاغ می شود. قرار است هیات اجرایی براساس استعلام از دستگاههای 4 گانه (نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت احوال و وزارت اطلاعات) درباره داوطلبان اعلام نظر کنند. مرحله بعد نیز دفتر استانی شورای نگهبان جداگانه به بررسی صلاحیت ها می پردازد. چند سالی است شورای نگهبان تحقیقات محلی درباره داوطلبان را هم چاشنی بررسی صلاحیت ها می کند، موضوعی که از نظر برخی کارشناسان با اشکالاتی مواجه است.
  • با خبر شدیم غلامحسین کرمی از مدیرکلی بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد کنار رفت. وی برای حوزه دشتی و تنگستان کاندیدای مجلس یازدهم شده است.
  • پویش های انتخاباتی، در حال افزایش در استان است. گویا راه‌اندازی این پویش‌ها نوعی رقابت و یارگیری انتخاباتی است. گفتنی است برخی از این پویش‌ها بر تخریب رقیب، استوار است.
  • تلاش داوطلبان برای قرار گرفتن در لیست‌های انتخاباتی آغاز شده‌ است. در این بین اصولگرایان این دوره را برای پیروزی خود و ارائه لیست مناسب تر از اصلاح طلبان می دانند. کاهش هزینه‌ها و بالا‌رفتن احتمال رأی‌آوری از مزایای قرار گرفتن داوطلبان در لیست انتخاباتی است.
  • سهمیه بندی بنزین برخی دستگاه های دارای گشت موتوری را با مشکلاتی مواجه کرده است. گویا نیروی انتظامی و پلیس در راس این دستگاه ها قرار دارند. گفتنی است وعده‌هایی برای رفع این مشکل از سوی مسئولان داده شده است.
  • آمار پولی شد. گویا مرکز آمار ایران دسترسی به جزئیات آمارهای خود را پولی کرده‌ است.
  • مردم می گویند: بسته بندی انواع محصولات از جمله لبنیات، رب گوجه فرنگی، دستمال کاغذی، شوینده ها و حتی چیپس و پفک کوچکتر شده است. آنچه شهروندان را آزار می دهد این است که هر چند توسط دولت افزایش قیمت ها ممنوع اعلام شده، ولی در شرایطی که بر کیفیت کالاها اضافه نشده اما مقدار آن ها کاهش یافته، به عبارتی کم فروشی رونق گرفته است.
  • دست آخر اینکه احتمال دارد رای گیری الکترونیکی در 5 شهر استان برای انتخابات 2 اسفند اجرایی شود. گویا شهرهای بوشهر، گناوه، دیلم، خورموج و اهرم شامل این طرح خواهند شد. در این راستا وزارت کشور در حال مذاکره با شورای نگهبان برای گرفتن مجوز استقرار صندوق الکترونیکی در این دوره انتخابات است و قرار است حوزه های تک نماینده که زیرساخت های مناسب تری دارند، در اولویت باشند. از مزایای صندوق الکترونیکی، اعلام سریع نتایج و حذف اختلافات آماری نسبت به شمارش سنتی آراء است./منبع:خلیج فارس
[کد خبر:AJ30610]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب