آینه جم: چندی پیش رسانه ها نوشتند: جمعی از مردم شیراز در اعتراض به انتشار پارازیت ها در این شهر، مقابل استانداری فارس تجمع کردند. پیش از آن استاندار فارس از تشکیل کمیته ای برای بررسی علمی و تخصصی این موضوع خبر داده بود، اما مردم از ارسال بی رویه پارازیت و بروز سردرد، پرخاشگری، حالت تهوع و بروز دیگر بیماری ها در مناطق مختلف شیراز شکایت داشتند.


به گزارش «آینه جم»؛ چندی ست ارسال پارازیت ها موجب ناراحتی و اعتراضات مردم در شهرهای مختلف شده است. از جمله مردم استان بوشهر که به کرات سعی کرده اند از طریق نشریات، صدا و سیما و دیگر رسانه ها این مسئله را به گوش نمایندگان خود و مسئولین برسانند. همچنین روزانه اخبار، اعتراضات، گزارشات و نظرات مختلفی نشر داده می شود که بر نگرانی ها دامن می زند. تاثیرات سوء و عوارض انتشار این امواج بر سلامتی مردم و بروز بیماری هایی چون سرطان و یا وقوع سقط جنین بخشی از نگرانی های مردم است. همچنین سردردهای مزمن، ناشنوایی، التهابات پوستی، اختلالات حافظه و غیره ... .

نتیجه سنجش علمی تاثیرات پارازیت ها در دست دانشگاه علوم پزشکی شیراز
در نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی با اعضای شورای شهر بوشهر، یکی از اعضای شورا با اشاره به نگرانی مردم استان بوشهر از انتشار پارازیت ها خواستار پیگیری دانشگاه علوم پزشکی شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز گفته است: «پارازیت ها قطعاً آسیب زا هستند. امواج پارازیتی اگر از مقدار استاندارد بالاتر باشند، آسیب زا خواهند شد. در حالت کلی این مسائل باید به صورت علمی سنجیده شود که چه اثراتی روی مغز، استخوان، خون، باروری و .. دارد که این امر نیز به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شده است تا در این خصوص تحقیق و بررسی نماید.»


پارازیت ها، تهدیدی بلامنازع برای سلامتی مردم
محمدرضا ابوترابی، متخصص درمان ناباروری اظهار داشته است: «طبق آخرین آماری که در اختیار ما قرار گرفته، تعداد سقط‌ های غیر‌عمدی نزدیک به 6 درصد و حاملگی ‌های خارج از رحم 2 درصد رشد داشته ‌اند، تعداد زایمان ‌های زودرس هم بسیار بیشتر از این تعداد است، این برای یک بازه زمانی کوتاه بسیار زیاد است. ما از این جهت نگران تأثیر‌گذاری پارازیت ‌ها هستیم که مسائلی مانند تغذیه، استرس، سبک زندگی و... نمی ‌توانند تأثیر زیادی بر این مسائل داشته باشند بلکه عواملی مانند رادیواکتیویته یا امواج قوی مغناطیسی و رادیویی چنین تأثیری ایجاد می‌ کنند. اینکه مادری دچار سقط مکرر شود یا کودکی زود‌تر از موعد به دنیا بیاید، مشکلاتی را در آینده برایشان ایجاد می‌کند، اگر تعداد این مادران و کودکان زیاد شود، در آینده با نسلی روبه‌رو خواهیم بود که دچار مشکلات جسمی و روحی-روانی هستند؛ البته این مسئله فقط گوشه ای از صدمه ‌ای است که ما به امواج موسوم به پارازیت نسبت می‌ دهیم، برخی از همکاران ما معتقد هستند افزایش سردرد‌ها، پایین ‌آمدن سن ابتلا به انواع سرطان ‌ها و... هم می‌تواند ناشی از افزایش ارسال این امواج باشد.»

سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات به طور مستقیم مسئول هستند
وزیر بهداشت در واکنش به اعلام سرطان‌زا بودن تشعشعات و پارازیت‌ ها گفته است: «تاکنون مدرکی در اینباره ارائه نشده است و بدون مدرک نمی‌ توان در مورد رابطه پارازیت و سرطان، کلی‌گویی کرد. رهبر معظم انقلاب، هیأت دولت و مجلس به این موضوع حساس هستند. در این خصوص دستگاه‌ هایی مانند سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات نیز به طور مستقیم مسئول هستند. حتماً اگر گزارش جدیدی در مورد رابطه پارازیت‌ها و امواج با سرطان باشد اعلام می‌کنیم و چیزی برای مخفی نگه داشتن وجود ندارد.»

وزیر بهداشت همچنین درباره آخرین وضعیت بررسی پارازیت‌ ها مطرح کرده است: «هر نوع پارازیتی حتی آنچه که به عنوان پارازیت موبایلی شناخته می‌ شود مضر است اما درباره نسبت این ضرر جای بحث وجود دارد» یعنی قاضی‌زاده هاشمی خود معتقد است که پارازیت و ارسال عامدانه آن می تواند تهدیدی برای سلامت انسان باشد اما شدت این تهدید را محل مناقشه دانسته است.

همچنین محمود واعظی، وزیر ارتباطات اظهار داشته: «حجم پارازیت‌ ها کاهش پیدا کرده، در دوره‌ای حجم پارازیت‌ها زیاد شده بود و ما با بعضی ‌از وزرا از جمله آقای هاشمی جلساتی را داشتیم. بر این اساس متنی تهیه و به ریاست جمهوری ارسال شد و پس از آن تا به حال درصد پارازیت‌ ها در حد قابل قبولی است و اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر جایی به پارازیت برخورد کنیم حتما بلافاصله اقدامات لازم صورت می‌ گیرد.»

پارازیت ها، در تشدید سرطان تاثیر دارند
با توجه به اظهارات این دو وزیر، پارازیت ها آسیب زا هستند و باید کنترل شوند، اما «این کنترل باید به چه شکل باشد و از سمت کدام نهاد و بر کدام نهاد اعمال بشود؟» سوال مهمی است که پاسخ آن به طور مستقیم با سلامت و زندگی مردم در ارتباط است، چه اینکه برخی بیماران سرطانی و وابستگان آنها نیز نگرانی هایی به جهت تشدید بیماری بر اثر پارازیت های موجود دارند. 

دکتر حاجیونی در پویش ملی مبارزه با سرطان در پاسخ به این سوال گفت: «بله، بی شک پارازیت ها در تشدید این بیماری تاثیر دارند اما ما نمی توانیم کاری کنیم. یک سری سیاست ها وجود دارد که دست ما نیست، اما می توانیم با آن مبارزه کنیم و تاثیر این عامل مضر را کم کنیم. برای مثال گوشی های هوشمند که خود امواج بسیار خطرناکی دارند را از خود دور کنیم. ما یک سری عادت های بد داریم که نمی خواهیم آن را بپذیریم، در واقع می توانیم پارازیت ها و مضرات آنها را در زندگیمان کنترل کنیم.»

البته که کنترل و حذف عادت های بد به نفع خود انسان است، اما بی تردید مدرنیته و دیجیتال شدن زندگی امروز با توجه به سرعت، دربرگیری و ورود اینترنت، ماهواره ها، گوشی های هوشمند، ماکروویو، لپ تاپ ها، وای‌فای و... به زندگی افراد کمتر اجازه این کار را می دهد. مسئولان مربوطه به خصوص متولیان بهداشت باید در زمینه پیشگیری از این موارد و کنترل موارد آسیب زا و آگاهی بخشیدن به جامعه همت مضاعف داشته باشند تا در روزهایی که جاده و بیماری و اسلحه آدم ها را از بین می برد با امواج عامدانه پارازیت عامل دیگری برای کشتار مردم نباشیم.


اعتراض شهروندان، اظهارات دوپهلو و نشر شایعات نگران کننده
بیشترین نمود این پارازیت ها بروز سردرد و اختلال در گیرنده های ماهواره ای و دریافت شبکه های تلویزیونی است. یک شهروند بوشهری در گفتگو با اتحاد خبر گفت: «پارازیت امواجی است که باعث اختلال در شبکه های رادیویی می شود. امواجی که جهت پارازیت و تداخل در کانال موردنظر ارسال می شود تقریبا دارای فرکانس مشابهی با آن کانال هستند و برای تخریب استفاده خواهند شد. در حال حاضر دکل های مخابراتی هم چنین وضعیتی دارند.»

این شهروند ادامه داد: «با رشد روزافزون تلفن های همراه اپراتورها هم در حال افزایش خدمت رسانی به هر قیمت هستند. قیمتی که سلامتی انسان ها را به خطر انداخته است. تاثیرات مخرب این دکل ها و تلفن های هوشمند، منابع ارسال پارازیت و سایر وسایل آثار زیانباری برای کاربران دارد.»

شهروند دیگری عنوان کرد: «من نمی دانم که منشا این پارازیت ها از کجاست و به واقع چه تاثیراتی دارد. اما اینکه می بینیم روزبروز بر میزان بیماری ها، سکته های قلبی و مغزی و سرطان افزوده می شود دلیلی فراتر از تغذیه ناسالم این روزها دارد.»

سایر شهروندان هم اعتراضات و اظهارات مشابهی داشتند. به علاوه اخبار و متن هایی در فضای مجازی دست به دست می چرخد که بر نگرانی ها می افزاید. یکی از این عکس نوشته ها با ارائه نقشه ای از میزان بارش ها در نقاط مختلف کره زمین اینگونه نوشته است: «محققان بی طرف ثابت کردند که امواج پارازیت ماهواره باعث تخلیه الکتریکی ذرات مه در ابرها شده و از تشکیل یک ابر فوق اشباع مناسب جلوگیری می کنند. در کشورهای همسایه ایران که امواج پارازیت ندارند امسال بیش از پنجاه سانتی متر باران باریده است... .»

این یعنی بیم آن می رود که پارازیت ها بر کم شدن میزان بارش ها، وقوع خشکسالی و سایر تبعات آن هم تاثیر منفی داشته باشند. آنچه روشن است اینکه پارازیت نمی تواند خوب و مفید باشد و باید پیش از آنکه دیر شده و باعث آسیب های جبران ناپذیر بشود به هر طریق ممکن این عامل منفی را از زندگی مردم زدود. اما با وجود تمام این شایعات، اظهارنظرها و اعتراضات گسترده در سطح کشور تا به حال هيچ نهادی مسئوليت پارازيت ‌ها را بر عهده نگرفته است. با توجه تمام تحقیقات و پژوهش ها و ورود مراجعی چون آیت الله مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، صانعی و... و اعلام نظر فقهی خود راجع به مسئله پارازیت ها جایی برای کتمان این قضیه باقی نمی ماند. باید دید سرنوشت پیگیری این امواج که به مرور زمان مرگ خاموش را برای شهروندان و دریافت کنندگان رقم می زند به کجا می رسد؟

منبع: اتحادخبر

[کد خبر:AJ20380]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب