آینه جم:  کتاب "تاریخ بوشهر، اقتصاد و تجارت از سال 1747تا 1945 میلادی" نوشته پروفسور 'ویلم فلور' ایران شناس هلندی در آیینی با حضور این نویسنده در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش«آینه جم»؛ ویلم فلور روزچهارشنبه در حاشیه این آیین درگفت و گو با ایرنا بیان کرد: پیش از نگارش این کتاب، کتابهایی درباره تاریخ مفصل بندرعباس و بندرلنگه نوشته ام اما پس از نگارش دو مقاله درباره بوشهر در سالهای گذشته خصوصا همایش سیراف در سال 83، تصمیم گرفتم به کار خود در این زمینه ادامه دهم.

وی اظهار کرد: نگارش مقاله ها درباره بوشهر زمینه ساز نوشتن کتاب درباره تاریخ آن شد طوریکه پژوهش این کتاب به مدت هفت سال انجام و درمدت شش ماه نوشته شد.

فلور ادامه داد: تاریخ بوشهر، اقتصاد و تجارت که دوران قاجار و مشروطیت را شامل می شود، مشتمل بر چهار فصل است.

این ایرانشناس هلندی توضیح داد: در فصل اول آن درباره مباحث پزشکی و وضعیت غذایی بوشهر به صورت کامل نوشته شده که درآن سالها شهر بوشهر و اطرافش دچار قحطی شده و به همین دلیل افزایش قیمت در مواد غذایی صورت می گرفت که مردم توانایی اقتصادی خوبی برای تامین مایحتاج خود نداشتند.

وی افزود: در فصل دوم این کتاب آمارکاملی درباره تجارت، واردات و صادرات در دوران قاجار و مشروطیت بوشهر آورده شده است.

فلور اظهار کرد: فصل سوم این کتاب درباره حکومت آل عصفور در بوشهر در دوره مشروطیت می باشد که بخشی آن درباره سه سال بعد مشروطیت است.

فلور گفت: فصل چهارم این کتاب نیز به تشکیلات دولتی مانند گمرگخانه، کارگزاری، اداره مالیه، پست خانه، سربازان، نظمیه، هواپیمایی اختصاص دارد.

این نویسنده هلندی افزود: گزارش کاملی درباره تولید نخ در بوشهر نیز در این کتاب قید شده و در پایان این فصل اطلاعاتی درباره تمام کنسول گری هایی که از کشورهای دیگر در آن دوران مقیم بوشهر بودند آورده شده است و ضمیمه اول این کتاب نیز به اطلاعات کامل از حکام بوشهر از دوره فتحعلی شاه قاجار اختصاص دارد.

این ایران شناس 320 مقاله و 8 کتاب درباره تاریخ ایران نوشته است.

کتاب "تاریخ بوشهر، اقتصاد و تجارت" سال 2016 در واشنگتن به زبان انگلیسی در 700 صفحه به چاپ رسیده که هم اینک توسط اسماعیل نبی پور به زبان فارسی در حال ترجمه است.

[کد خبر:AJ19548]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب