00000000000000000000820.jpg

به گزارش آينه جم؛ دولت حسن روحانی این روزها بر سر دوراهی حمایت یا عدم حمایت از اصلاح طلبان قرار دارد. اصلاح طلبانی که فکر می کنند با رحم اجاره ای دولت یازدهم دیگر دوران گذار را سپری کرده و زمان خودنمایی شان فرا رسیده است، و دولتی که بیم دارد حمایتش از اصلاح طلبان بلای جان خودش شده و سبب جلو انداختن پروژه عبور از روحانی شود!



استان 24 نوشت: به نظر می رسد دولت مایل است تا در آستانه انتخابات 96 اصلاح طلبان به هویت مستقلی دست پیدا نکنند، که اگر کردند روحانی ممکن است نتواند شانس مجدد حضور در ریاست جمهوری را برای خود متصور شود. از این رو به قدرت رسیدن عارف در مجلس آتی ضمن بازسازی جریان پوسیده اصلاحات، پروژه خطرناک عبور اصلاح طلبان از روحانی را نیز محتمل تر می سازد.

بدین ترتیب می توان حدس زد دولت بنا به دلایلی که کم هم نیستند، دوست دارد علی لاریجانی در مجلس دهم رئیس باشد. لاریجانی در مجلس نهم با کمک های همه جانبه و انعطاف هایی که در تعامل با دولت یازدهم از خود نشان داد، ثابت کرده است که همچنان می تواند نقطه اتکایی برای رئیس جمهور باشد، حال آنکه آثار کدورت ها و اختلافات روحانی با عارف، همان رقیب سابقش در انتخابات ریاست جمهوری همچنان گهگاهی خودنمایی می کند. بنابراین برای روحانی و دولتش ریاست لاریجانی ضریب اطمینان بیشتری را برای بقای او تامین می نماید، کما اینکه در سال 96 به احتمال زیاد با احمدی نژادی رقابت خواهد کرد که لاریجانی برای شکست دادنش بیشتر از عارف انگیزه دارد و می تواند به کمک روحانی بیاید!

حزب اعتدال و توسعه که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دبیرکل آن است، در انتخابات 7 اسفند دست به سرمایه گذاری زیرکانه و پرسودی زده که شاید اولین محصول آن را در انتخاب رئیس مجلس برداشت خواهد کرد!

برای مثال در استان بوشهر، این حزب نامزدهای رای آور غیر اصولگرا را شناسایی کرد و بلافاصله از آنها اعلام حمایت نمود. حزب آقای نوبخت با آنکه در عالم واقعیت تاثیر چندانی در سرنوشت آراء منتخبین نداشت، اما با اجرای یک سری برنامه ها نقش خود را از اصلاح طلبان هم در حمایت از نامزدها پر رنگ تر جلوه داد. به طوری که اکنون بعد از گذشت دو ماه از انتخابات اسفند 94، به نظر می رسد منتخبین به ظاهر اصلاح طلب، خود را نمک خورده آن می دانند و حالا باید برایش جبران کنند!

حتی از این مهم هم که بگذریم، به نظر می آید سهم آقای لاریجانی از چهار رای منتخبین استان بوشهر اگر 4 از 4 نباشد، حداقل 3 از 4 هست! آرایی که با قرار گرفتن در سبد لاریجانی به تقویت بنیه دولت روحانی هم در برابر اصلاح طلبان و هم در برابر احمدی نژاد 96 خواهد انجامید.

لطفا به توضیحات زیر در خصوص 4 منتخب استان بوشهر توجه فرمایید:

سید کمال الدین شهریاری
شاید امروز تکلیب منتخب دشتی و تنگستان از سه منتخب دیگر استان که با لوگو و برنامه های اعتدالی و اصلاح طلبانه وارد گود انتخابات شده بودند روشن تر باشد.

 با این استدلال که وقتی بسیاری از معتدلین و مستقلین برای حمایت از ریاست لاریجانی در مجلس دهم چراغ سبز نشان داده اند، بعید است مرد کهنه کاری همچون شهریاری که از قضا در انتخابات نیز مورد حمایت جریان اصولگرا قرار داشته، تخم مرغ های خود را در سبد آقای عارف اصلاح طلب بگذارد.

عارفی که علی رغم قابل اعتماد تر بودنش نسبت به بسیاری اصلاح طلبان بد سابقه، باز هم در مقایسه با لاریجانی یک سر و گردن کوتاه تر می نماید.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری
خدری، هم مورد حمایت اصلاح طلبان بوشهر قرار گرفت و هم حزب اعتدال و توسعه. اما با این وجود وی هیچگاه نگفته است که یک اصلاح طلب است.

بدون تردید آگاهان سیاست در استان بوشهر که از سوابق این روحانی زیرک اطلاع دارند می دانند رای دادن خدری که روزگاری به عنوان یک اصولگرا شناخته می شد و هم اکنون نیز اصلاح طلبی را نپذیرفته و فقط بابت حمایتشان از آنها تشکر کرده است به آقای عارف، بعید به نظر می آید.

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم هم به لحاظ اعتقاداتی که شخصاً می تواند داشته باشد و هم به دلیل حمایت حزب اعتدال و توسعه از او، به احتمال فراوان به لاریجانی رای خواهد داد.

محمدباقر سعادت
هرچند بیشترین خلوص اصلاح طلبی را در بین منتخبان استان بوشهر به دلیل حمایت همه جانبه و کامل اصلاح طلبان می بایست برای محمدباقر سعادت در نظر گرفت، اما نباید فراموش کرد سعادت رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استان بوشهر بوده است و همواره از وی به عنوان یک "اصلاح طلب حامی دولت" یاد شده است.

خود منتخب دشتستان نیز اخیراً در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم ضمن توضیح درباره دیدارشان با نوبخت، خود را یک اعتدال گرا معرفی کرده است!

اعتدالگرا از زبان سعادت یعنی اینکه رای او در مجلس بسته به نظر حزب اعتدال و توسعه و نیز دولت است. لذا اگر بپذیریم که لاریجانی برای دولت روحانی فایده بیشتری دارد، قطعاً تخم مرغ های سعادت در سبد عارف قرار نخواهند گرفت!

سکینه الماسی
هرچند الماسی یک بار گفته فکر می کند تفکراتش به اصلاح طلبان نزدیکتر باشد، اما هیچوقت خود را به طور قاطع اصلاح طلب ندانسته است. وی مدعی است که مستقل است و بصورت فراجناحی عمل می کند.

منتخب مردم جنوب استان بوشهر به نظر می رسد قاطبه آرایی که بدست آورده متعلق به خودش باشد و جناح های سیاسی نقش چندانی در آن ندارند، اما با این وجود برخی تمایل دارند به هر قیمتی پای او را به جاده پر خطر اصلاحات باز کنند.

اگرچه بنا به نظر بسیاری از صاحبنظران، الماسی در انتخابات گذشته نه وامدار اصلاحات بود و نه حزب اعتدال و توسعه ای که او را درگیر برخی حواشی ساخت، اما تردیدی نیست حمایت از لاریجانی جدای از اینکه احتمالاً خواست اعتدال و توسعه است، می تواند آینده بهتری را برای الماسی در سپهر سیاسی کشور ترسیم نماید. اقدامی که هم مورد حمایت این دولت خواهد بود و هم جبران کننده «زیانی» که با آمدن احتمالی اصولگرایان به پاستور ممکن بود دامن ایشان را بگیرد! لذا الماسی نیز بعید است که از میان عارف و لاریجانی رای خود را در حمایت از عارف خرج کند، هرچند ممکن است از جانب برخی اطرافیان نیز تحت فشار قرار بگیرد!/ استان 24

[کد خبر:AJ15752]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب