آوای جم - عباس کمالی؛مخابرات و ارتباطات اساس و پایه توسعه می باشد ، تمامی سازمان ها و دستگاه های اجرایی در جهت ارایه خدمات مطلوب به جامعه هدف، نیازمند بستری می باشند که امروزه از کانال مخابرات عبور می کند.

اداره مخابرات شهرستان جم به عنوان متولی امر ارتباطات در سالی که گذشت به منظور رضایت مندی مردم گام های بزرگی را برداشت هر چند تا رسیدن به جایگاه واقعی و در خور شان مردم فاصله زیادی دارد .

 یکی از دغدغه های چند سال اخیر مخابرات در شهرستان و به طبع آن گلایه مندی مردم کمبود تلفن ثابت و نبود امکانات لازم در جهت واگذاری مشترک جدید بود در این راستا در سال گذشته با قراردادی که با شهرداری جم منعقد شد زمینه توسعه تلفن ثابت فراهم گردید و در همین راستا مسیرهای متعددی تحت پوشش توسعه تلفن ثابت قرار گرفت که از آن جمله می توان به مسیرهای ذیل اشاره کرد.

 1-خیابان رازی – خیابان پژوهش متصل به خیابان امام تا بانک تجارت

2-خیابان ابن سینا – پمپ گاز شهرداری محله منبع آب کل مسیر حدود 2.5کیلومتر

3-خیابان پژوهش و کوچه شهید فکری تا بلوار ولیعصر جنب اداره اموزش و پرورش

4-خیابان امام خمینی از پل مرکز شهر تا سه راه بانک صادرات

5-خیابان امام خمینی از کوچه بانک ملی تا نرسیده به آتشنشانی تا انتهای خیابان ساحلی

6-از ابتدای بلوار جام جم تا کوچه رستوران حیدر بابا – پشت پارک جام جم تا انتهای خیابان ساحلی بازار قدیم

7-خیابان شهید آیت الله محسنی تا 200متر بالاتر از داروخانه شبانه روزی بطول 650/5کیلومتر .

 در راستای واگذاری توسعه شبکه در مسیرهای یاد شد 8کیلومتر کابل گذاری از نوع 10تا 1000زوج صورت گرفته است همچنین 4عدد کافوی نوری هر کدام به ارزش 250میلیون تومان ، نصب 6عدد کافوی مسی به ارزش هر کدام 5میلیون نصب گردید.

 در حال حاضر امکان واگذاری 3000 خط تلفن ثابت در مسیرهای یاد شده فراهم می باشد که نوبت بندی واگذاری به زودی اطلاع رسانی خواهد شد .

 فیبر نوری به عنوان بستر نوین مخابرات در سرعت بخشی انتقال داده ها ارزش بسیار زیادی دارد در این زمینه شهر جم به فیبر نوری متصل شد و این شبکه تا شهر ریز گسترش پیدا کرده است که کلیه داده های مخابراتی از این بستر عبور می کند .

 با اجرای سه خط فیبر نوری در سطح شهر جم امکان انتقال دیتا و تلفن به تمامی دستگاه ها و اشخاص از روی این بستر فراهم می باشد مسیرهای مرکزمخابرات جم تا میدان امام حسین ( ع) ، میدان امام حسین تا پل مرکزی شهر از پل بازار تا بلوار ولیعصر فیبر گذاری شده است.

 در حوزه تلفن همراه شهرستان جم با مشکلی که روبرو می باشد این است که توسعه کانال های ورودی و خروجی در ابتدا بر اساس آمار ثبت نامی می بود آز آنجایی که تعداد زیادی از ساکنین شهرستان جم در حوزه تلفن همراه مهمان محسوب می شوند بخاطر ثبت نام تلفن در شهر محل زندگی و انتقال آن به جم با کمبود امکانات مواجه بودیم در همین راستا اقدامات زیادی در جهت بهره مندی هر چه بیشتر مردم فراهم گردید است که بصورت خلاصه می توان به اجرای بی تی اس بهارستان و کوری حیاتی ، اجرای بی تی اس شهرداری و شهرک توحید و پردیس اشاره کرد همچین در راستای به روز رسانی و استفاده از اینترنت نسل سوم و چهارم بر روی تلفن همراه 10کیلومتر فیبر گذاری صورت گرفته است تا تمامی بی تی اس های حوزه شهری جم به ایتنرنت نسل سوم و چهارم متصل شوند .

 ایتنرنت به عنوان نیاز اصلی مردم در دستور کار مخابرات قرار گرفته است که در سال گذشته با افزایش پهنای باند و همچنین پورت ها امکان واگذاری به روز اینترنت به تمامی متقاضیان فراهم گردیده است انچه دغدغه اصلی کارکنان و مدیریت مخابرات شهرستان بود ایجاد رقابت و فرصت انتخاب برای مردم می باشد در همین راستا در تمامی مراکز مخابراتی شهرستان که زمینه واگذاری اینترنت فراهم بود بیش از دو تا 5 شرکت نیز در حال واگذاری ایتنرنت می باشند . همچنین در اواخر سال 93مرکز مخابرات صیدی مجهز به امکانات واگذاری ایتنرنت شد که مشکل 5 روستای بخش مرکزی در این حوزه مرتفع شد .

 از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال نود و چهار در اداره مخابرات شهرستان جم می توان به تعویض کابل تلفن روستاهای علی آباد بهرباغ و بهرحاج نوشاد به ارزش 70میلیون تومان ، باسازی و نوسازی کلیه مراکز مخابراتی شهرستان جم ، واگذاری تلفن روستایی یا جی اس ام در نقاط فاقد تلفن ثابت ، پیشرفت 60درصدی ساختمان اداره مخابرات ، مجهز کردن مراکز بهارستان و شهر ریز به سیستم هات بلینگ جهت دریافت صورتحساب و رویت پرینت تلفن در هر زمان ممکن ، تبدیل وضعیت 4تن از کارکنان مراکز مخابرات روستایی به قرارداد مستقیم ، تبدیل وضعیت کلیه کارکنان اداری ، شبکه و کابل ، سالن دستگاه ، ام دی اف از پیمانکاری به شرکت خدمات همراه اول اشاره نمود .

 در سال 94میزان رضایتمندی مردم با توجه به نظر سنجی انجام شده در سطح شهرستان افزایش یافته است هر چند تا نقطه مطلوب فاصله هست اما همه تلاش کارکنان در جهت تحقق این هدف می باشد .

 مدیریت مخابرات شهرستان جم در سال 94 بدست یکی از سرمایه های انسانی شهرستان سپرده شده است که تلاش روز افزون مجموعه کارکنان این اداره که بیش از 99درصد بومی شهرستان می باشند در کنار نگاه ویژه فرماندار محترم شهرستان به مخابرات بطوری که در بدو ورود با توجه به شناختی که از شهرستان حاصل نموده بود در روزهای اولیه با برگزاری چندین جلسه با مسئول اداره جم و رایزنی در سطح استان باعث سرعت بخشی در توسعه مخابرات در سطح شهرستان گردیده است.

 همراهی و همگامی فرماندار شهرستان در سایه توانمندی مدیر بومی مخابرات این نوید را می دهد که مخابرات بتواند در سال 95 به نقطه مطلوب در جهت رضایتمندی هر چه بیشتر مردم برسد .