آینه جم: کتاب پژوهش های باستان شناختی خلیج فارس – بندر باستانی سیراف به قلم محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به گزارش «آینه جم» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ در مقدمه این کتاب آمده است:خلیج فارس به عنوان یک شاهراه ارتباطی در طول تاریخ نقش بسزایی را در انتقال کالاهای تجاری و به تبع آن ارتباطات فرهنگی برعهده داشته است .

 وجود مدارک باستان شناختی ازدوران ایلامیها ( بندر لیان در بوشهر)کاخ های هخامنشی در پس کرانه های خلیج فارس ، آثار باستانی جزیره خارک و بندر باستانی سیراف و بندرهایی همچون الدور، قلات و صحار در بخش شمالی خلیج فارس همگی گواه است برتداوم این نقش مهم در ارتباط تجاری ایرانیان از طریق بندرهای واسط با بندرهای باستانی خلیج فارس شامل سواحل دریای عمان ، شمال آفریقا، بنادر باستانی اقیانوس هند شامل کشور هندوستان سیلان ،مالزی و در نهایت با بنادر باستانی چین.

 پژوهش انجام شده در کتاب براساس بررسی منابع نوشتاری ، مدارک باستان شناختی و مطالعات میان رشته ای و تحقیقات آزمایشگاهی استوار است.

 کتاب پژوهش های باستان شناختی خلیج فارس – بندر باستانی سیراف در ۷ فصل و با شمارگان ۵۰۰نسخه به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده و قرار است همزمان با برگزاری چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران درهفته آینده رونمایی شود.

[کد خبر:AJ13492]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب