زمان ثبتنام در هشتمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی اعلام شد
هشدارهای پلیس فتای بوشهر به عزاداران حسینی
آینه جم : رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: مجرمان سایبری برای سوء استفاده از عزاداران حسینی برنامهریزی کردهاند و مردم باید با توجه به هشدارهای پلیس از خود در برابر این شگردها مراقبت کنند.
وقایع روز هفتم محرم الحرام سال ۶۱( بخش ششم روایت مصیبت کربلا )
اندام:شهرستان جم از مناطق پیشرو در پویش سبز گازرسانی است/ ضریب نفوذ ۱۰۰ درصدی گاز/۸۷ درصد مصرف گاز در جم خوراک نیروگاه تشان می شود
فوت ۶ نفر دیگر به دلیل کرونا در استان/ ۲۸۸ نفر بستری/ بیشتر فوتی ها دارای فشار خون و دیابت هستند( نقشه مبتلایان و فوتی های بوشهر )
وقایع روز ششم محرم: اولین محاصره فرات و دعوت حبیببن مظاهر از طایفه ...( بخش پنجم روایت مصیبت کربلا )
هشدار پلیس فتا بوشهر؛ بنام بازاریابی شبکهای، به کام شرکتهای هرمی
آینه جم : رئیس پلیس فتا استان بوشهر ضمن تأکید بر اینکه هیچ شرکت هرمی مجوز قانونی برای فعالیت در کشور را ندارد، گفت: کاربران میتوانند با مراجعه با سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست شرکتهای بازاریابی شبکهای را که مجوز فعالیت دارند، مشاهده کنند.
بعد از سقوط به لیگ دسته اول؛ ادعای جنجالی سرمربی پارس جنوبی/ بازیکنانم در دیدار آخر «بازی» درآوردند!
آینه جم : سرمربی تیم فوتبال پارس جنوبی مدعی شد بعضی از بازیکنانش بعد از تماس کسانی که دم از فوتبال پاک می زدند، در دیدار سرنوشت ساز مقابل نفت مسجد سلیمان در زمین «بازی» درآورده اند.
وقایع روز پنجم محرم/ سختگیری ابن زیاد بر عمر سعد مبنی بر بستن آب بر امام حسین(ع)( بخش چهارم روایت مصیبت کربلا)
رکورد رکود در پروژه های عمرانی شهرستان جم
در نشست خبری شورای شهر جم مطرح شد: از پرداخت عوارض آلایندگی پارس جنوبی به جم تا خبرهای خوش از پروژه های عمرانی
وقایع روز چهارم محرم: فرمان ابن زیاد مبنی بر بیعت گرفتن یا به شهادت رساندن امام حسین(ع)(بخش سوم روایت مصیبت کربلا )
در گفت و گوی اختصاصی با چهره ماندگار عرصه ی هنر جم؛گذر از هفت خوان تا بیان مشکلات و دغدغه ها
به گزارش خبرنگار آینه جم: محمد جواد علی بابایی استاد و مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران و سرپرست انجمن خوشنویسان شعبه جم می باشد
وی از چهره ها ی ماندگار عرصه ی هنر استان و شهرستان می باشد،چهره ای که سال ها برای ارتقا هنر در شهرستان تلاش کرده است و توانسته شاگردان زیادی را به درجه ممتاز و فوق ممتازی در خوشنویسی برساند.چهره ای که نیاز است که مسئولین از برنامه های وی حمایت کنند تا بتوانند برای شکوفایی هنر شهرستان با انگیزه بیشتر تلاش کند.
وی دروه های مقدماتي- متوسط – خوش – عالي – ممتاز - فوق ممتاز و استادي را موفقیت گذراند، این مراحل را زير نظر اساتيد بزرگی همچون استاد قاسم احسنت، استاد محمد علي سبزه كار، استاد حسين غلامي و استاد غلامحسين اميرخاني در شيراز و تهران به پايان رساند.
استاد علی بابایی دوران حرفه ای خوشنویسی را از سال 67 در شیراز و زیر نظر استاد قاسم احسنت و زان پس در تهران زیر نظر استاد محمد علی سبزه کار و استاد حسین غلامی و در نهایت استاد کل غلام حسین امیر خانی گذراند.
1)شما از پیشکسوتان و اساتید بزرگ خوشنویسی ایران هستید. گاهی صحبتهایی در این زمینه میشود که در خوشنویسی خلاقیت وجود ندارد و همه میخواهند مانند بزرگانی چون کلهر و میرعماد باشند. سوال اینجاست که از نظر شما چنین چیزی صحت دارد و از خوشنویسان کسی نخواسته است تا از بزرگان این رشته فراتر برود؟
معمولا مبحث عدم وجود خلاقیت در خوشنویسی از طرف کسانی مطرح میشود که درک صحیح و عمیقی از خوشنویسی و نیز کلیت هنر ندارند
سوای هر مساله ای خوشنویسی به دلیل انتزاعی بودن و عدم الگو برداری از طبیعت فی الذاته هنری خلاقانه است، چرا که منشا آن تنها ذهن بشر است. گذشته از آن پهنه وسیع و بی پایان طراحی حروف و کلمات و کمپوزیسیون و چیدمان حروف و حسن همجواری اجزای ناهمگون ونا متقارن کلمات در کنار یکدیگربه نحوی که کلیات صفحه علیرغم حضور و وجود ده ها و صد ها جزو ناهمگون کیفیت یکرنگی و یگانگی و وحدت داشته باشند،تنها از یک ذهن خلاق بر می آید. پیروی کردن ازشیوه و مکتب اساتید بزرگ در این رشته و سایر قالب های هنری امری مقدماتی و البته ضروریست و جاذبه شگرف موجود در آثارخداوندگاران هنر خط توجه هر سالک و رهرو تازه کاری را به خود جلب می کند.اما پس از طی وادی گرانسنگ تقلید هر هنرمند راه خود را می باید و خط در وجود و دردست او به رنگ و مزه ی خاص هر هنرمند متجلی می شود.
2)در خوشنویسی شاهد آن هستیم که برخی از اساتید پیروانی دارند که گاهی جبههگیریهایی در بینشان رخ میدهد. در واقع یک سری اختلاف نظرهای جدی بین خوشنویسان وجود دارد. لطفا در این باره توضیج بفرمایید.
این مساله به شکل طبیعی همواره در بین افراد صاحبنظر و صاحبذوق به ویژه در بین هنرمندان وجود داشته است و دارد چرا که:(( آب دریا در مذاق ماهی دریا خوشست)) و این فی الزاته عیب نیست؛ و اما تعارض ، اختلاف و تضاد بحث دیگریست که عمدتا به دلیل عدم ارتباط با کتاب و مطالعه و به تبع آن عدم درک صحیح از زندگی و کلیت هستی و تمایل بیمار گونه برخی هنرمندان به شناخته شدن و کسب شهرت و نیز ورود اقتصاد به دنیای هنر در دوره معاصر روی داده است
3)به نظر شما آیا هنر راهی برای کسب درآمد و شغل است؟
هنرمند در لحظه خلق یک اثر هنری نمی تواند به هیچ موضوع جانبی التفاتی داشته باشد و اگر چنین باشد آن اثر علتمند و بیمار است و ارزش آن در حد یک صنعت و تکنیک فرو می کاهد و فاقد وجاهت و مقبولیت از سوی صاحبنظران خواهد بود و تنها از دید عوام ممکن است به جایگاهی گذرا دست یابد و ناگفته پیداست که((از قبول عام نتوان زیست مغرور کمال)).اما گر بعد ازخلق یک اثر هنری؛ آن اثر در معرض فروش قرار گیرد منافاتی با ذات هنر ندارد .از دیگر سو هنرمند نیز در مراتب و نیازهای اولیه زیستی از دیگران متمایز نیست.
4)در مورد تاثیر استاد میرخانی بر خوشنویسی ایران و تاسیس انجمن خوشنویسان لطفا توضیح بفرمایید.
به یقین گرایش روزافزون به هنر خوشنویسی در دوران معاصر عمدتا ماحصل تاسیس و فعالیت های آموزشی انجمن خوشنویسان ایران به عنوان بزرگترین و پایدارترین مجتمع هنری کشور است و زیبایی و جاذبه خطوط استاد امیر خانی که واجد مقادیر ارجمندی از ارزش های زیبایی شناسانه است ،عامل اصلی اقبال روز افزون جوانان به این به این هنر دیرپاست به قول سعدی علیه الرحمه : هر کجا چشمه ای بود شیرین مردم و مرغ و مور گرد آیند .البته در سال های اخیر با در دسترس قرار گرفتن هر چه بیشتر آثار متقدمان گرایش به سبک و شیوه آن بزرگان نیز جان تازه ای در قالب هنر خوشنویسی دمیده است
5)مبحثی که در هنر ایران امروزه معضلاتی ایجاد کرده است مبحث جعل و کپی آثار هنری است. آیا جعل و کپی آثار هنری در خوشنویسی نیز وجود دارد و چطور می شود مرز بین اثر جعلی و حقیقی را تشخیص داد؟
بله متاسفانه بخصوص با استفاده از ابزار جدید و پیشرفته در حوزه نور تصویر، گرافیک و نرم افزارهای کامپیوتری در دنیای جدید برخی هنرمند نماها که می خواهند چون دنیای تجارت ،راه صد ساله را یک شبه طی کنند مبادرت به جعل و کپی آثار دیگران می کنند که مصداق بارز سرقت در هنر است و می بایست از سوی متولیان فرهنگ و هنر چاره ای برای این مضل اندیشیده شود.ایجاد اثری دقیقا شبیه به فردی دیگر به روال طبیعی غیر ممکن است، چرا که تفاوت های فیزیکی روانی و شخصیتی امکان انجام چنین کاری را سلب می نماید، و آثار کپی شده فاقد( مزه) خاص هر هنرمند بوده و درجامعه حرفه ای فاقد ارزش و اعتبار است .بسا نیکو رخ شیرین شمایل که سویش طبع مردم نسیت مایل
6)از چه سالی در این زمینه فعالیتتان را شروع کردید و در حال حاضر مشغول چه کاری هستید ؟
از سال 1370 دل در گرو خط داشته ام و در حال حاضر برای یک نمایشگاه جدید فعالیت میکنم
7)ارزشمندترین اثرتان از نظر خودتان کدام اثر است ؟
به قول مارگوت بیگل ((زیباترسخنی که میخواهم با تو گقته باشم هنوز بر زبانم نیامده است))
8)آن چیزی که یک اثر را در حرفه ی خوشنویسی میتواند منحصر به فرد کند رعایت بینقص تکینیک هاست یا مسیر شخصی هنرمند ؟
داشتن تکینیک ضروریست و البته مقدمه هم است.میزان زیبایی یک اثر به میزان آرامش و زیبایی روح هنرمند است
داند انکس که آشنای دل است که صفای خط از صفای دل است ..
9)اما استاد، به نظر شما چرا عموم هنرمندان ایران و دنیا عموما سنتهای هنری سرزمین خودشان را فراموش کردهاند و مثلا در ایران به شیوهی غربی کار میکنند؟
شاید از اقتضائات زمانه باشد و آشنایی هنرمندان با آثار تولید شده در سایر کشورها که به راحتی دسترسی به آن امکان پذیراست و در هر صورت هنر در اوج نفاست که باشد در هر کسی و به دست هر کسی خلق شود ارزشمند است
... اهل کاشانم اما شهر من کاشان نیست...
10)اگر بازخورد جالبی که نسبت به آثارتون در جشنواره ها یا نمایشگاه های کشور داشتید برای ما تعریف کنید؟
این زمان بگذار تا وقت دیگر ...
11)اگر حرف نگفته ای باقی مانده بفرمایید ؟
از حمایت و همراهی مسولین محترم شهر در انجام برنامه ها و و نمایشگاه های هنری سپاسگزاری میکنم. امیدوارم همه ما به این خرد جمعی دست پیدا کنیم که ارزش یک اثر هنری فاخر که در این شهر خلق می شود کمتر از ارزش یک سازه بزرگ عمرانی نیست. نقش و اهمیت منشاتی چند برگی از فاضل در معرفی و آبرومندی این شهر به مراتب بیشتر از همه پاساژها ،خیابان ها وکوی و بزرن این شهر است. و هر چند مقایسه نادرستی است و وجود آن موارد نیز ضروریست اما ارزش گذاری واقعی پدیده ها بخشی از خردمندی و دانستگی یک جامعه است و اگر بنده یک مسئول شهری بودم و امکانش را داشتم یا حتی اگر فرد متمولی بودم هنرمندان ارزشمند شهرم را مستغنی از نیازهای اولیه می کردم تا با خیال آسوده به خلق آثار هنری فاخر روی آوردند و وجاهت فرهنگی و هنری شهر را ارتقا بخشند....... ما به چشمانی نیاز داریم که دورترها را ببینند...
در گداز این جمله تن را در بصر
در نظر رو در نظر رو در نظر
یک نظر دو گز همی بیند ز راه
یک نظر دو کون دید وروی شاه..!
بیماران کرونایی بوشهر درگیر بازار سیاه دارو/ رمدسیویر حداقل 60 میلیون تومان!/ معاون دانشگاه:اغلب داروهای بازار آزاد تقلبی است
آینه جم: اگرچه تاکنون هیچ واکسن و داروی قطعی برای بیماری کرونا تولید نشده، اما «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» دو دارویی هستند که مدتیست از سوی پزشکان برای بیماران بدحال تجویز می شود.
یادداشت؛ سناریوی سقوط پارس جنوبی جم چگونه شکل گرفت؟
آینه جم: تیم فوتبال پارس جنوبی جم قربانی بیتدبیری شد؛ از تغییرات مکرر مدیریتی و عدم حمایت تا حضور چند سرمربی در یک فصل تا سناریوی سقوط پارس جنوبی شکل بگیرد.
اضافه شدن 9 فوتی جدید در اثر کرونا /مجموع موارد مثبت استان از ده هزار نفر گذشت/ جان باختن ۴۳۸ نفر تاکنون( اعلام عصر یک شنبه )
وقایع روز سوم محرم ( بخش دوم روایت مصیبت کربلا)
آینه جم؛ در روز سوم محرم، امام حسین (ع) در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد.
طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند، ولی با یک تفاوت بزرگ، در سفرهای گذشته خیمهها بر روی تپه و بلندی بر پا میشد، اما این بار امام دستور میدهند که خیمهها بر روی سطح صاف و یا فرورفتگی بر پا شود. شاید منظور از این دستور امام این بود که کودکان و زنان در میدان جنگ و درگیری چیزی را مشاهده نکنند تا دچار ترس و وحشت نشوند.
گزارشی از عملکرد یک ساله آبفا جم/ از افتتاح دو پروژه در هفته دولت تا اجرای پروژه های مختلف +عکس
آینه جم؛ علی مهرورز رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان جم از افتتاح دو پروژه این اداره در هفته دولت خبر داد.
مصاحبه با مسئول بخش کووید بیمارستان توحید جم/دکتر شکیب:ترس از کرونا نقش پررنگی در وخامت حال بیماران دارد
زیر مجموعه ها
سیاسی/جم
اخبار سیاسی شهرستان عسلویه