55705_orig.jpg

 

 

آینه جم؛  این رسانه به مناسبت گرامیداشت روز پزشک گفتگویی را با خانم دکتر آسیه شکیب متخصص داخلی و مسئول بخش کووید بیمارستان توحید جم انجام داده که در ادامه می آید.

خانم دکتر ضمن عرض تبریک روز پزشک به شما، خودتان را برای خوانندگان سایت معرفی کنید:

دکتر آسیه شکیب هستم مقطع پزشک عمومی و تخصص داخلی را از دانشگاه تهران گرفتم  و از آبان ماه 98 در بیمارستان توحید جم فعالیت دارم .

- درمورد فعالیت بیمارستان توحید جم در خدمت دهی به بیماران کرونا بفرمایید.

امکاناتی که بیمارستان توحید جهت بیماری کرونا در نظر گرفته است، جداسازی افراد مشکوک از سایر بیماران می باشد.

در واقع هر فرد مراجعه کننده بعد از تریاژ که هر گونه علایم مشکوک به کرونا را داشته باشد در قسمت درمانگاه تنفسی ،توسط پزشک ویزیت می شود و سایر بیماران در بخش اورژانس خدمات لازم را دریافت می کنند و تمام تلاش بیمارستان به تفکیک و جداسازی هرچه بیشتر افراد مشکوک بوده تا افرادی که به هر علتی به محیط بیمارستان وارد می شوند درمعرض خطر ابتلا قرار نگیرند.

- عملکرد خودتان در بخش کووید بیمارستان توحید جم را بفرمایید.

بیماران با احتمال کووید در خط اول توسط پزشکان عمومی ویزیت می شوند و موارد لازم به اطلاع ما متخصصین داخلی رسانده می شود. در اینجا براساس پروتکل های موجود بعضی از بیماران درمان سرپایی می شوند و بیماران دارای شرایط حال عمومی بد در بخش کووید بستری و تحت درمان های لازم قرار می گیرند.

کلیه داروهایی که تاکنون به عنوان درمان های احتمالی برای کرونا مطرح شده توسط مسئولین بیمارستان توحید جم تهیه شده و در این بخش در اختیار ما قرار گرفته شده است و بر حسب شرایط بیمار از داروهای مختلف برای آنها تجویز می گردد.

-  چه اقداماتی برای بیماران مبتلا به کرونا در بخش کووید بیمارستان انجام می شود

بیماران بستری بخش کووید در وهله اول نیاز به درمان های حمایتی دارند چون این بیماری در ابتدا با ضعف و بی حالی ،سرفه ، تب و خستگی شدید همراه هست و برطرف کردن این علایم به تسریع بهبود بیماران کمک زیادی میکند. در کنار این درمان های حمایتی استفاده از داروهای موثر احتمالی هم نقش بسزایی در بهبود حال آنان دارد.

بیمارانی که به خاطر شدت بیماری به دستگاههای کمک تهویه ای وابسته می شوند، هر روز توسط متخصص بیهوشی جهت کنترل تهویه مناسب ویزیت می شوند و همه ما سعی کردیم تمام شرایط بخش مراقبت ویژه را در بخش کووید برای این افراد مهیا نماییم .

- سهم ترس در ابتلا به بیماری کرونا را چگونه ارزیابی می کنید.

ترس از این بیماری نقش پررنگی در وخامت حال بیماران دارد عده ای به خاطر ترس از نام این بیماری  از ابتدا یک سری تشخیص هایی روی خودشان مطرح میکنند و به خود درمانی می پردازند  و متاسفانه دیرتر به بیمارستان مراجعه می کنند.

عده ای بعد از مراجعه به بیمارستان با انکار تشخیص این بیماری از درمان توسط پزشک خودداری می کنند و متاسفانه با حال بد مجددا مراجعه میکنند .

 حتی در میان افرادی که بستری می شوند بخشی از وقت ما پزشکان برای اطمینان دهی به آنها صرف می شود که آیا روند بیماری آنها رو به بهبود می باشد که ما به آنها این اطمینان را می دهیم که همه افراد این تیم درمانی در هر لحظه برای کمک در شرایط بروز هر گونه مشکلی حاضر هستند. 

  و همچنین از بین بیمارانی هم که ترخیص می شوند مرتبا با این سوال روبرو می شویم که آیا درآینده ممکن هست دچار عود علایم شوند.

 در واقع نتیجه این ترس به هر شکلی نامناسب می باشد عده ای دچار رفتارهای وسواس گونه می شوند و عده ای هم به خاطر از دست دادن روحیه  خودشان در برنامه های بازتوانی شان همکاری مناسب ندارند.

 - چه توصیه ایی برای شهروندان در مورد رعایت هشدارهای وزارت بهداشت دارید.

به همه مردم عزیز کشورمان بخصوص مردم استان بوشهر و شهرستان جم خواهش می کنم توصیه های زیر را جدی بگیرند:

-  استفاده از ماسک

- شستن دستها

- رعایت فاصله اجتماعی

- خودداری از دید و بازدیدهای غیر ضروری

- پرهیز از ملاقات افراد بیمار

به افراد مبتلا توصیه می شود علاوه بر رعایت شرایط قرنطینه بودن از مراجعات مکرر بی مورد به بیمارستان خودداری نمایند.

- با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید در انتها اگر توصیه ای دارید بفرمائید.

از تلاش های بی وقفه رییس محترم بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و رئیس محترم بیمارستان توحید جم برای مهیا کردن نیازهای درمانی ویژه در این شرایط و پیشبرد سریع تغییرات فضای فیزیکی لازم قدردانی می نمایم.

همچنین از مردم عزیز خواهش می کنم از انجام سی تی های بی مورد به صورت خود تشخیصی پرهیزکنند. متاسفانه روزانه باتعداد بالایی از مراجعین روبرو هستیم که علی رغم اینکه هیچ علامتی نداشتند ولی خودسرانه برای انجام سی تی اسکن اقدام کردند. در افراد بی علامت و حتی علامت دارخفیف نیز انجام سی تی اسکن تغییری در روند درمان ایجاد نمی کند و فقط خود را متحمل میزان اشعه مضر اضافی قرار داده که درآینده می تواند تبعات زیان باری برایشان داشته باشد.

و در آخر این نکته را یادآوری میکنم در انجام اقدامات و توصیه های درمانی و بهداشتی برای درمان خود و همراهانتان به کادر درمان اعتماد کنید. اطلاعاتی که با جستجو در اینترنت به دست می آورید قابل قضاوت با دانش پزشکان نیست و خواهش می کنیم که به این شکل به انجام تشخیص و درمان خود و خانواده تان نپردازید.

 

** روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت بوشهر

[کد خبر:AJ33539]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب