000000100104vf.jpg

 

آینه جم: توضیحات وزیر نفت درباره تصمیم مهم بنزینی، ابهامات زیادی به وجود آورده و البته بار دیگر معمای قیمت بنزین را پیش روی مردم قرار داده است.
به گزارش آینه جم؛ جواد اوجی وزیر نفت روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت از الزامی شدن کارت سوخت شخصی خبر داد. خلاصه حرف های وزیر این می شود: اگر کارت سوخت ندارید از هفته‌ های آینده دیگر نمی‌توانید از کارت سوخت جایگاه‌دار بنزین بزنید.

 

از آنجایی که وزیر نفت دقیقا به این سوال جواب نداد که آیا کارت جایگاه داران حذف خواهد شد یا نه، مدیرعامل شرکت ملی پخش، توضیحاتی به آن اضافه کرد. طبق گفته‌های او همانطور که در قانون آمده کارت‌ها محدود خواهند شد اما این به معنای جمع‌آوری نیست.حالا مشخص نیست مردم باید حرف وزیر را باور کنند یا معاونش؟

درباره این تصمیم مهم چند نکته قابل تامل است:

1.قبلا اعلام شده بود فرماندهی انتظامی کشور با همکاری وزارت نفت، قرار است تا تیرماه امسال، زمان تحویل کارت سوخت متقاضیان را به یک هفته کاهش می دهند. امروز از زمان درخواست کارت سوخت به دفتر پلیس +10 تا دریافت آن یک ماه زمان می برد. پرسش اینجاست که چرا بدون اجرای زیرساخت ها قرار است سوخت گیری فقط با کارت شخصی باشد؟ آیا به مشکلات ناشی از این تصمیم بدون فراهم کردن زمینه هایش فکر شده است؟

2. این برای اولین بار است که وزیر نفت به صورت قاطع درباره دریافت کارت سوخت شخصی اولتیماتوم صادر می‌ کند. قبلا محدودیت کارت سوخت جایگاهها اجرا شد که چیزی جز ایجاد ترافیک در پمپ بنزین ها نداشت. حالا اگر بنای حذف کامل کارت سوخت جایگاهها باشد، افرادی که سوخت آزاد بیشتر از 150 لیتر در کارت شخصی شان نیاز داشته باشند، تکلیف شان چیست؟ موتورسوارانی که با این وسیله معیشت شان را می گذارند چه می شوند؟

3. به نظر می‌ رسد کلاف سردرگم قیمت و مصرف بنزین در کشور هر روز پیچیده تر می شود و دولت توان تصمیم گیری در این زمینه را ندارد و تنها راهکار را پیرامون محدود کردن سهمیه های شخصی می داند. آیا این شیوه جواب می دهد؟ تجربه های قبلی از سهمیه بندی بنزین در دهه 80 یا محدود کردن کارت سوخت جایگاه داران طی یکسال اخیر مانع روند رو به تزاید مصرف بنزین نشد، تنها شتاب آن را کندتر کرد.

چرا این واقعیت را نمی بییند که خودروهای ایرانی به طور میانگین دو برابر خودروهای خارجی مصرف بنزین دارند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش انفجاری مصرف بنزین در کشور می باشد؟ بجای بازی با روح و روان مردم، این تناقضات را ببینند.

4- وزیر نفت البته دیروز گفته که الزام به کارت شخصی در جایگاهها، ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم. ایشان ظاهرا نمی خواهد این واقعیت را درنظر بگیرد که وقتی کارت جایگاه داران نایاب شود، به صورت ناخواسته قیمت بنزین بدون کارت شخصی هم افزایش پیدا می کند

[کد خبر:AJ45245]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب