20809_orig.JPG

 

آینه جم؛ محمد جوهری*:
در سرزمين تفتيده جنوب هرچند كه هنوز بيش از يك ماه از فصل بهار باقي است اما زبانه كشيدن لهيب تابستان به وضوح هرچه تمامتر خودنمايي ميكند. در اين تابستان زودرس اهميت مايه حيات صدچندان جلوه گر شده است. براي كل جم و ريز كه به لطف شركت پالايش گاز فجرجم و منطقه عملياتي نار و كنگان منابع آبش نابود گرديده است، سالهاست كه زنگ خطر به صدا درآمده و ناله هاي ممتد اين آژير گوش خراش گوش همه را آزرده به جز آن اندك مسؤلان ذيربطي كه گويا پنبه آخرت در گوش مبارك فرو نموده اند.قصه تلخ و تكراري و داستان دامنه دار سد باغان هم ازآن حكايتهايي است كه همچنان باقي است هرچند كه اتمام داستان هم در هاله اي از ابهام است.
ساليان متمادي است كه وزير و وكيل و نماينده مجلس و مقامات آب منطقه اي استان و ايضا مسؤلان شركت پالايش گاز فجر جم با دادن وعده هاي شيرين و دهن پركن و با آب و تاب فراوان صحبت از پيشرفتهاي چشمگير فيزيكي ميكنند وآبگيري سد و بهره برداري از آن، و اين موضوع به خصوص در مناسبتهاي مختلف و جلوي دوربينهاي تلوزيوني و ارباب جرايد حسابي برجسته ميشود اما آنچه تاكنون در عمل اتفاق افتاده تشنگي بيشتر منطقه و مردمش و حتي حيات وحش و طبيعتش بوده است. نه كام خشكي تر گشته و نه لب تشنه كامي سيراب گشته است. تعدد دفعات كلنگ زني خودش سوژه جالبي است كه لازم است در نوشتاري ديگر به آن بپردازم اما از اين سوژه جالبتر اعلان درصدهاي پيشرفت فيزيكي كار در ساليان متمادي از سوي مقامات مختلف است كه به زعم نگارنده جمع جبري اين اعداداز صد كه هيچ حتي از ٢٠٠ هم گذشته است اما چه راز پنهان و چه سر نهاني در اين قضيه نهفته كه كار به سرانجام و بار به سرمنزل مقصود نمي رسد الله و اعلم.صحبت از اين اعداد و ارقام و تاريخها در اين مقال نميگنجد اما فقط يك مورد شاهد مثال خالي از لطف نخواهد بود. در ١٦ دي ماه ٩٩ جناب آقاي محمدي مدير عامل محترم آب منطقه اي بوشهر فرمودند سد باغان در سال ١٤٠٠ آبگيري مي شود و در آخرين اظهار نظرشان در مورخ ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠ اين وعده را به سال جديد موكول نمودند و باز ما هستيم و يك شهرستان با كل مردم و طبيعت نابود شده اش كه نميدانيم آيا در سال آينده هم وعده سال بعد را بايد بشنويم؟ گويا چرخه تكرار و تسلسل باطل و غمبار در اين پروژه دشوار به امري عادي و آشكار مبدل گشته است و نه تابش اشعه سوزان خورشيد و نه لهيب تابستان اندم توجه مسؤلان محترم به كام عطشان اين مردم تشنه لب را جلب نمي كند.
.پديده تانكريسم هم به حمدالله كاملا فعال و درخشان به كارش ادامه مي دهد و جاي نگراني براي آنجاها و آنهايي كه تيشه به ريشه منابع آبي اينجا زدند اصلا و ابدا وجود ندارد ولي ضرر ديگري نصيبمان نموده كه به علت رفت و آمد بيش از حد تانكرهاي حمل آب چنان زخمهاي عميقي بر پيكر راه ارتباطي به ويژه حدفاصل سيراف تا جم زده است كه بايد در آينده اي بسيار نزديك شاهد تبعات خسارت بار آن نيز باشيم. بدون شك و ترديد حالا كه در آستانه انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا هستيم، همه كانديداهاي محترم شوراها لازم است به طرز جدي در اين خصوص پيگير و مطالبه گر باشند. اميدوارم پايان اين تابستان، پاياني باشد بر وعده هاي بي پايان مسؤلان در تكميل و بهره برداري از سد باغان
* فعال اجتماعی جم
[کد خبر:AJ35798]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # نادر 1400-02-29 08:14
درود بر جناب جوهری فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محمد جواد 1400-02-29 09:27
انعكاس مشكلات مردم با شيواترين شيوه نگارش. مرسي
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # ستاره 1400-02-29 17:16
مرسی که پیگیر هستید مرسی
سد باغون قشنگن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # رضا 1400-03-01 19:35
درود برنگارنده محترم و تشکر از سایت وزین آینه جم به خاطر درج این مطلب مهم و زیبا
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب