0index.jpg

 

 

آینه جم:  حسین لاری:

از سال گذشته بیماری مرموز وناشناخته کرونا سایه شوم خود را برسرجامعه بشری گسترانید و جهان درگیر اثرات زیان باراین بیماری شد وتعداد زیادی از مردم را به کام مرگ‌کشید جهان تحت تاثیر شرایط کرونایی شاهد تغییر وتحولات زیادی درابعاد ارتباطی و سبک زندگی شد.

یکی از عرصه هایی که تحت تاثیر کرونا دستخوش تغییر شد عرصه آموزش دانش آموزان بود‌.


آموزش و تعلیم وتربیت فرآیندی دوطرفه و حضوری است و مستلزم آن است که معلم و دانش آموز از نزدیک ودرتعامل دوسویه با یکدیکردرفضای کلاس درس نسبت به انتقال مفاهیم و محتوا اقدام کنند.
با شیوع بیماری کرونا وتعطیلی مدارس برای جلوگیری از همه گیری بیماری سیستم اموزش کشور با چالش جدیدی مواجه شد وازاسفند سال گذشته مدارس تعطیل وکلاس های درس به فضای مجازی منتقل شد.

تجربه اندک معلمان دانش آموزان و اولیاء با این نوع آموزش چالشی بود که سیستم آموزش مدارس با آن مواجه گردید سال تحصیلی ۹۸_۹۹ کج دار ومریز با آموزش های مجازی از طریق شبکه های اجتماعی از جمله واتساپ و شبکه شاد و نیز آموزش های تلویزیونی به پایان رسید.

آموزش های مجازی درانتهای سال تحصیلی گذشته نتوانست رضایت اولیاء و مربیان ودانش آموزان را به خود جلب کندو اثرگذاری این نوع آموزش محل تردید بود وبه باور بسیاری از معلمان وکارشناسان آموزش های مجازی تاثیرات کمی بر روند آموزش داشته و آموزش های آنلاین نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و ما شاهد افت تحصیلی دردانش آموزان درسال گذشته بودیم.

فرصت چند ماهه تعطیلات تابستان فراروی مدیران و برنامه ریزان آموزش و پرورش بود تا نرم افزارهای جدید و بسته های آموزشی ومحتوای ویژه تدریس مجازی فراهم‌نمایند هم‌چنین با برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان و روزآمد کردن دانش ومهارت آنان راه را برای آموزش بهتر مجازی دانش آموزان درسال جدید هموارتر سازند13970915000358_Test_PhotoH.jpeg
متاسفانه فعالیت مناسبی دراین زمینه انجام نشد وبا همان ضعف ها درنیمه دوم شهریور دوهفته زودتر مدارس بازگشایی شد و فعالیت آموزشی آغاز شد معلم ماند با همان مشکلات سال قبل و درحال حاضر با همان شیوه سال گذشته درگیر آموزش های مجازی درشبکه های اجتماعی هستند که معایب خاص خودرا دارند
 از جمله معایب آموزش های آنلاین که فراروی مدارس وخانواده هاست عبارتند از:

اینکه دانش اموزان پیش ازموعد گوشی به دست شدند ودرسنین کم به فضای پر مخاطره مجازی وارد شدند که تبعات وعوارض ‌منفی آن به خصوص درسنین نوجوانی دامن فرد وخانواده را می گیرد و ممکن است انحرافاتی را به دنبال داشته باشد.

 استفاده مستمر روزانه و چند ساعته از وسیله ارتباطی مانند تلویزیون گوشی های اندروید تلفن همراه یا تبلت به سلامت جسمی وروحی دانش آموزان ومعلمان ضربات جبران ناپذیری می زند ساختار قامتی آنان راتغییر می دهد به عضلات سر و گردن آنان آسیب می زند و بینایی آنان را نیزتحت شعاع قرار خواهد داد واز نطر روحی نیز آنان عصبی و پرخاشگر می کند.

بسیاری از دانش آموزان وسیله ارتباطی مناسبی دراختیار ندارند و بعضا از وسیله ارتباطی والدین استفاده می کنند و والدینی که دارای چند فرزند مدرسه ای هستند دراین زمینه با چالش جدی مواجه اند و چه بسا آموزش دراین خانواده ها شکل نگیرد و بسته های آموزشی معلمان توسط دانش آموز دریافت نشود.

معلمان هم مشکلات خاص خود دارند سلامت جسمی و روحی آنان دست خوش مخاطره است از طرفی هزینه های زیاداستفاده از آموزش به شیوه انلاین اعم تهیه وسیله ارتباطی با کیفیت ، هزینه خرید بسته های اینترنتی هم بردوش آنان سنگینی می کند آموزش های ضمن خدمت ویژه آموزش آنلاین و مجازی ونرم افزارهاو بسته های آموزشی مرتبط از طرف آموزش و پرورش دراختیار انان قرارداده نشده است و درنهایت اپلیکیشن شاد نرم افزار بومی که تبلیغات گسترده ای از سوی آموزش و پرورش راجع به ارتقاء و بروزرسانی آن به راه افتاد قادر نیست انتظارات معلمان وخانواده ها را براورده کند

 اولیاء نیز روزگار خوشی ندارند حضور چند ماهه بچه ها دردوران کرونایی درفضای بسته خانه بر روح وروان آنان تاثیر گذاشته است انها را عصبی کرده و آرامش را ازآنها گرفته از جهتی هزینه های آموزش های مجازی بردوش آنان به خصوص اقشار ضعیف سنگینی میکند و درفرآیند آموزش هم باید نقش همیار معلم را ایفا کنند که نه فرصت آنان را دارند ونه مهارت و تخصص آن و به همین دلیل یا بچه ها را به حال خودرها میکنند ودرفرآیند آموزش آنان نقش ایفا نمیکنند یا آموزش های آنان ناقص است و ممکن است و در تعامل آنان با بچه ها ونظارت بر انجام تکالیف آنان درگیری وخشونت های خانوادگی نیز شکل بگیرد.

به هرحال کرونا دنیای عجیبی را به روی همگان باز کرده و همه ابعاد زندگی ما را تحت شعاع خود قرار داده است متولیان همه بخش های کشور باید متناسب با شرایط فعلی برای انجام بهتر امور تدبیری بیندیشند و سیستم آموزش کشور هم باید با برنامه ریزی وتمهید مقدمات لازم متناسب با این شرایط بستر لازم برای آموزش بهتر دانش اموزان فراهم نماید و اولیاء و مربیان را دراین چالش تنها نگذارد.

[کد خبر:AJ33901]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب