3471162.jpg

 

 

 

آینه جم؛   سجادبهزادی
بازار مسکن جم همیشه یکی از جذاب ترین مسیرهای سرمایه گذاری برای سرمایه داران ، دلالان و بساز وبفروش ها بوده است. نظارت کافی هم وجود ندارد و اکنون وضعیت در این بخش به گونه ای پیش رفته است که تا یک میلیارد اندوخته نداشته باشید در بازار مسکن شهر جم خیلی قدرت انتخاب ندارید.
اکنون یک مترمربع واحد مسکونی در شهر جم، تا ۸ میلیون تومان هم خرید وفروش می شود و این یعنی دارایی یک میلیارد تومانی برای خرید یک واحد آپارتمان معمولی نیاز هست.
با چنین بودجه‌ای در شهر‌هایی مثل مشهد می‌توان سراغ خانه‌های نوساز در بهترین محله‌ها رفت. یک مترمربع واحد مسکونی در این شهر به طور میانگین چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و این یعنی با بودجه یک میلیارد تومانی در مشهد می‌توان خانه ۲۴۰ متری خرید.  
میانگین قیمت خانه در سومین شهر پرجمعیت کشور و همسایه پایتخت یعنی کرج متری پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و با بودجه یک میلیاردی می‌توان تا ۱۷۲ مترمربع خانه خرید.
 گزارش مرکز آمار ایران درباره فروش و اجاره مسکن در فصل بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که قیمت خانه در مراکز همه ۳۱ استان کشور نسبت به بهار دو سال پیش، افزایش داشته است.اما افزایش نرخ فروش واجاره مسکن در شهر جم لحظه ای و شتابان در حرکت بوده است.
این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در کل کشور بهار امسال به متری پنج میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسید که ۶۳ درصد بیشتر از بهار پارسال و تقریباً سه برابر بهار ۱۳۹۷ است.اما شهر جم هنوز رقم های نجومی تری را تجربه می کند.
وقتی وارد جزئیات می شویم و تصویر استانی وشهرستانی از قیمت مسکن کشور می دهیم باز شهر جم فاصله بسیار زیادی با دیگر نقاط کشور دارد ولقمه چربی برای سوداگران مسکن حساب می شود.
بعنوان مثال قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در یاسوج به طور متوسط کمتر از یک میلیون تومان، و در یزد، خرم‌آباد، ایلام و بیرجند کمتر از دو میلیون تومان بوده است.
البته مرکز استان بوشهر نیز دست کمی از جم ندارد. در حالی که قیمت مسکن در مراکز ۱۷ استان کشور بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ درصد بالا رفته است ،در این مدت قیمت‌ها در شهر بوشهر ۱۶۹ درصد رشد داشته است.
در مجموع بوشهر، بندرعباس و شیراز در این مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت بوده‌‌اند و سنندج، سمنان و بجنورد کمترین افزایش را تجربه کرده‌اند.
وضعیت اجاره بها نیز در شهر جم، قصه منحصر به خود را دارد و بومی های شهراگر مسکن نداشته باشند به سختی می توانند یک آپارتمان را اجاره کنند. به عبارت دیگر در این یک سال گذشته ، سرعت رشد اجاره‌ها در شهر جم نزدیک به سه برابر بقیه اقلام مصرفی بوده است و با اختلاف قابل توجهی از بقیه کشور بیشتر است.
این در حالی است که در دو سال گذشته اجاره‌بها در مراکز همه ۳۱ استان کشور تنها بین ۴۶ تا ۸۷ درصد بالا رفته؛ و یعنی تقریباً یک و نیم تا دو برابر شده است؛در شهر جم تا سه برابر افزایش داشته است.
چرا باید سکونت در شهر جم به نسبت تمام نقاط کشور وضعیتی متفاوت واختلافی معنادار داشته باشد؟عواملی مانند آب وهوا ، اشتغال و نزدیکی آن به قطب اقتصادی کشور چقدر در بازار سوداگرانه مسکن واجاره بها در شهر جم تعیین کننده بوده است؟
توسعه قارچ گونه دفاتر مشاور املاک در شهر جم چقدر در وضعیت پیش آمده موثر بوده است وچقدر می توان نوع نگاه مشاوران املاک در این شهر را رقابتی برای توازن بخشیدن به وضعیت مسکن دانست ؟
چرا سرمایه گذار و بساز وبفروش های شهر جم به سود متعارف راضی نیستند و میانگین نرخ فروش واجاره بهای آنها طبق اطلاعات مرکز آمار ایران،حتی ازشهرهای کلان ومهم کشور بالاتر است؟
کدام صنف ونهاد بر این وضعیت پریشان گونه مسکن شهر نظارت دارد و چرا جوانان این شهر نمی توانند مانند بسیاری از شهرهای کشور، آرزوی خانه دار شدن خود را برنامه ریزی کنند؟
* توسعه و جامعه جم
[کد خبر:AJ33867]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # ستاره شب 1399-07-11 07:45
جم دیگ جای زندگی نی باید بریم شیراز؛ هله
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # مستاجر 1399-07-11 08:41
وقتی نظارتی نباشه از این بدتر هم میشه،جایی که دفتر مشاور املاک بیشتر از سوپر مارکت هاش هست و بخاطر منفعت خودشون رحمی و انصافی ندارن باید انتظار همچین وضعیتی رو داشت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # حیدری 1399-07-11 11:00
بیشتر املاکی های جم یه شبه پولدار شدن چرا ؟
چون با چند تا دروغ معامله رو می بندن
مرسی نویسنده محترم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب