00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000index.jpg

 

 

 

آینه جم؛   سجادبهزادی 
 رئیس کمیسیون انرژی به همراه رئیس مجلس به خوزستان سفر کرده است.این سفر اولین سفر آنها پس از سه ماه از آغاز به کار مجلس بوده است. نقد ، تحلیل و گمانه زنی های زیادی در مورد این سفر در رسانه ها دیده شد که مورد نظر این یادداشت نیست.آنچه در این سفر نظر نویسنده این سطور را به خود جلب کرد صدای کارگران بومی خوزستان بود که از رئیس مجلس و رئیس کمیسیون انرژی می خواستند در طرح های نفت و گاز و پتروشیمی آن منطقه آنها را بکار گیرند.صدایی که برای ما در استان بوشهر بسیار آشناست.این صدا البته خیلی وقت است به فریاد تبدیل شده و با این فریاد گاهی هم سرکوب گرانه برخورد شده است. 
مجلسی ها در این سفر علاوه بر بررسی طرح‌های نفت و گاز، به بیکاران خوزستانی قول داده اند نسبت به‌ کارگیری نیروهای بومی در پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی تلاش کنند.
منظور از این تلاش چیست و چرا سالهاست فریاد بومی ها از دیوار بتونی پتروشیمی ها عبور نمی کند.
ما می دانیم که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت ایران در زنجیره تولید است و افزون بر تولید ثروت و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی و ارز آوری در این شرایط بحران تحریم؛ سود زیادی نیز نصیب سهامداران و هیات های مدیره آنها و کارکنان آن می شود.
از طرفی پتروشیمی ها خود را خصوصی میدانند و آنچنان هم تابع دستورالعمل های دولتی نیستند و لذا در مواردی بهشت پیرمردها و نورچشمی ها و آقازاده ها هم هست. نوش جانتان.سفره ای پهن است و ثروت این سفره گوارای وجودتان؛ اما این سزاوار نیست در پشت دیوارهای این منبع ثروت، بیکاران بومی در عطش لقمه ای نان باشند.از خوزستان تا بوشهر.
شما چگونه است که به باور بسیاری از مقامات "راه نجات اقتصاد کشور در این بحران کنونی هستید" اما جوانان تحصیل کرده ی زیادی در همسایه ی دیوار به دیوار شما از فقر و تنگدستی و آرزو های بلند در تمنای لقمه ای نان،به التماس این دولت مرد و آن نماینده مجلس می نشینند.
نارضایتی محیط پیرامون صنعت پتروشیمی،نه تنها به توسعه پایدار این صنعت بزرگ کشور کمک نمی کند بلکه ناامنی را دامن می زند.پتروشیمی ها با درآمد هنگفتی که دارند،نمی توانند مسئولیت های اجتماعی خود را مانند یک سازمان خیریه تعریف کنند.آنها باید گام مهم مسئولیت اجتماعی را در اشتغال نیروهای بومی مجاور خود تعریف کنند و به گزارش دهی پایدار CSR توجه واقعی داشته باشند.
شرکت های مهم دنیا به تغییرات اجتماعی مطلوب و بهبود محیط اجتماعی پیرامون توجه مستمر دارند و اگر پتروشیمی های ما بخواهند ادعای بزرگی کنند و نقش خود را در نجات اقتصاد کشور واقعی تر بروز دهند می بایست ابتدا به برنامه CSR توجه عمیق تری داشته باشند./
* پیام عسلویه
[کد خبر:AJ33653]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # هموطن 1399-06-17 13:00
ای بایا شما چرا اینقدر ناراحتید، درسته که اشتغال و در امدهای سر شار و سود پتروشیمی ها تو جیب ما نور چشمی ها می ره ولی لااقل نصیب شما ها آلودگی، بیکاری و بیماری و غیره و ذالک می شه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب