IMG-20200904-WA0029.jpg

 

آینه جم؛ رضا  معتمد
اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، دیروز در نامه‌ای به مدارس اعلام کرد که از فردا، پانزدهم شهریورماه، به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد.
آنها اعلام کرده‌ بودند که حضور دانش‌آموزان اختیاری خواهد بود و برگزاری کلاس‌ها هم باید مطابق پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی باشد، به‌طوری که در کلاس‌های درس ازدحام صورت نپذیرد. آنها همچنین گفته‌ بودند که ساعات حضور در کلاس دانش‌آموزان نباید بیش از ۳۵ دقیقه باشد و مدارس نیز باید طوری برنامه‌ریزی کنند که برای دانش‌آموزان غایب نیز الزام به آموزش غیر حضوری مدنظر قرار گیرد.
آنها البته نگفته‌ بودند که اختیاری اعلام کردن حضور دانش‌آموزان مطابق با چه متر و معیاری است و اگر به‌فرض تمام یا بیشتر دانش‌آموزان مدرسه‌ای تمایل به‌حضور در مدرسه داشتند، مدارس مطابق  با کدام ضوابط و دستورالعمل‌های تعریف شده و با کدام توان و امکانات آنها را دسته‌بندی یا حضورشان را زمان‌بندی کنند و حتی اگر قادر به‌زمان بندی حضور دانش‌آموزان بودند، با کدام امکانات و چه تعداد از نیروی انسانی و کدام بازه‌ی زمانی مدرسه‌ها را چندشیفته کنند؟
آنها همچنین نگفته‌ بودند که مدارس با استفاده از چه ابزارهایی از وضعیت دانش‌آموزان مشکوک به‌ کرونا با خبر شوند تا بتوانند مانع از حضور آنها در کلاس درس شوند؟
آنها همچنین نگفته‌ بودند که مدارسی که بسیاری‌شان از امکانات اولیه حتی برای شرایط عادی نیز برخوردار نیستند، چگونه قادرند که همزمان هم کلاس حضوری برگزار کنند و هم کلاس غیر حضوری؟ آنها با کدام امکان تدارکاتی قادرند هزینه‌‌های برگزاری کلاس‌های اینترنتی و حضوری را پرداخت کنند؟  و اگر مدرسه‌ای هم از چنین امکانی برخوردار باشد، چرا باید ساعت حضور در کلاس برای دانش‌آموزان حضوری و غیر حضوری یکسان باشد آن هم در حالی که می‌توان کلاس‌های غیر حضوری را مطابق با استانداردهای این‌ کلاس‌ها با زمان بیشتری برگزار کرد؟
با این‌حال کمتر از ۲۴ ساعت پس از صدور ابلاغ اولیه، مدیر کل آموزش و پرورش دستورالعمل  دیگری به مدارس فرستاده‌‌ که در آن تصریح شده است که همه‌ی کلاس‌ها باید به‌صورت حضوری برگزار شود و حضور دانش‌آموزان را در مدارس الزامی کرده‌اند با تأکید بر شرایطی که تقریباً هیچ‌کدامشان با وضعیت حاکم بر بیشتر مدارس ما عملی نیست.
 مدیران آموزش و پرورش در اداره‌ی کل با این تغییرات لحظه‌ای و متوالی در تصمیماتشان نشان می‌دهند که خود نیز برای هیچ‌کدام از پرسش‌های بالا پاسخ درخوری ندارند زیرا به‌خوبی می‌دانم که آنها خودشان هم مجری دستوری شده‌اند که همین چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور صادر کرد آن هم اجلاسی که به‌صورت غیر حضوری و ویدیوکنفرانسی برگزار شد. طنز عجیبی است. هزار نفر مدیر با تجربه و دنیادیده برای برگزاری یک نشست سه روزه احتیاط می‌کنند و حاضر به برگزاری نشست حضوری نمی‌شوند اما در همان نشست حکم می‌کنند که میلیون‌ها دانش‌آموز کودک و نوجوان، برای چند ماه در محیط مدرسه گرد هم آیند. طنز عجیب‌تر آن که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات این چند روزه گفته است مدارس اروپا هم دارند همین کار ما را انجام می‌دهند بدون این‌که بخواهد به این پرسش پاسخ دهد که مدارس شما چه چیزشان شبیه مدارس اروپا است که بازگشایی‌شان در این اوضاع و احوال نگران کننده شبیه به آنها باشد؟
از نامه‌های پر از تناقض مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر می‌توان پی برد که آنها خودشان هم غافل‌گیر شده‌اند و ملزم به ابلاغ دستوری شده‌اند که نمی‌دانند با کدام ابزار و امکانات اجرایش کنند.
 این دستور بیش از همه مدیران مدارس را سر در گم کرده است مدیرانی که در شرایط عادی هم در هشت و چهار گرفتاری‌های مالی و کمبودها اسیر بوده‌اند و حالا نمی‌دانند با این دستورالعمل چه کنند؟ چگونه دانش‌آموزان را تفکیک کنند؟ چگونه سلامت آنها را کنترل کنند؟ چگونه هم کلاس حضوری برگزار کنند هم کلاس غیر حضوری؟ چگونه به خانواده‌ها تضمین دهند که فرزندانشان در مدرسه آلوده نمی‌شوند و ناقل بیماری به خانواده نخواهند شد؟ و چندین چگونه‌ی دیگر که نه مدیر کل بلکه وزیر آموزش و پرورش هم پاسخ درستی برای آنها ندارد. بهترین و روشن‌ترین پاسخ وزیر همین بوده که ما هم مثل اروپا!
در این میان معلوم نیست که تصمیم و نظر ستاد مقابله با کرونا در استان چیست. آیا آنها هم با تصمیم ناگهانی وزارت‌ آموزش و پرورش موافق و هماهنگ‌اند؟ اگر آری، چگونه و با کدام امکانات می‌خواهند مدارس را حضوری برگزار کنند و اگر نه، واکنش‌شان به این تصمیم چه خواهد بود؟
منبع:  پیغام
[کد خبر:AJ33647]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # دهقانی 1399-06-14 17:56
سلام اقا ما بچه مون از سر راه نیوردیم بفرستیم مدرسه پسرم دوم دبستان غیر انتفاعی بچه من چقدر میتونه رعایت کنه کوچیکه هرچقدر باهاشون کار کنیم بی فایده ست اقایونی که بالا نشستین دستور میدین بچه ها برن مدرسه صددرصد بجه های خودتون رونمیفرستین بچه من دوساعت توکلاس میگه میشه مریض نشه اخه میگن اگه بچه ای کرونا گرفت نیاد اخه جک تعریف میکنید اون بچه وخانوادش اولش چی میدونه کرونا گرفته به همه بچه ها منتقل میکنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # ستاره شب 1399-06-14 18:16
دانش آموزم به مدرسه می فرستم تا عقب نماند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب