آینه جم: رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر با توجه به محدودیت های اعمال شده بر سر راه ته لنجی، افزایش نرخ ارز و مبهم بودن وضعیت اقتصادی گفت: با اتفاقات رخ داده در بازار، بازار بوشهر در حال خالی شدن از کالاهای ته لنجی است.

به گزارش «آینه جم»؛ عباس نامدارزاده با اشاره به محدودیت های ثبت سفارش کالا افزود: نوسانات نرخ ارز باعث شده که بیش از 6ماه کالایی وارد بازار نشود و انبارهای بوشهر نیز تا یک ماه آینده از کالا خالی می شود.

نامدارزاده ادامه داد: افت ارزش پول ملی نیز مزید بر علت شده که کالاهای خاص که تا 6 ماه پیش اکثر خانواده ها می خریدند به خاطره های بوشهری ها بپیوندند.

وی در گفتگو با روابط عمومی اتاق اصناف استان خاطرنشان کرد: اگر دولت تمهیداتی برای رونق ته لنجی نیندیشد و قرار بر این باشد که لنجداران درهم مورد نیاز برای تامین ته لنجی بازار بوشهر را به صورت آزاد و با نرخ رقابتی بخرند قطعا ته لنجی تعطیل خواهد شد.

وی با اشاره به این که گرانی ها علت داخلی دارد و ارتباطی به قیمت های جهانی و افزایش سود مغازه داران ندارد تصریح کرد: قیمت یک کیسه برنج 40 کیلوگرمی در دوبی در چند سال اخیر بین 150 تا 160 درهم بوده است. با نرخ شش ماه قبل این برنج در بوشهر حدود 250 هزار تومان به فروش می رسید. الان با افزایش قیمت درهم به 3600 تومان همین برنج در دوبی برای ایرانی ها با قیمت 540 هزار تومان تهیه شود. اگر هزینه های جابجایی و حمل نیز به این قیمت بیافزاییم قیمت یک کیسه برنج 40 کیلوگرمی به 600 هزار تومان می رسد.

نامدارزاده خاطرنشان کرد: با توجه به این که قرار است از آذر ماه دولت به بازرگانان رسمی دلار با نرخ 4200 تومان اعطا کند تفاوت قیمت بین کالایی که به صورت تجاری به ایران می رسد و کالاهایی که به صورت ته لنجی می رسید آنقدر زیاد می شود که پدیده ته لنجی از بازار استان رخت برخواهد بست.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر هشدار داد: با تعطیلی قریب الوقوع ته لنجی، هزاران نفر کارگر لنج های سفاری، مغازه های بنادر استان و افرادی که در حمل و جابجایی ته لنجی فعالیت می کردند به خیل بیکاران استان افزوده خواهند شد.

نامدارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیل تعطیلی واحدهای صنفی خواربار فروش و سوپرمارکت ابراز داشت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت انواع کالا کمر مغازه دارهای بوشهری را شکسته است.

[کد خبر:AJ26197]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب