آینه جم- رضا خسروی

در حالی كه تا پیش از این اعلام رقم دقیق خط فقر و تعداد فقرا از سوی مقامات كمتر صـورت می گرفـت و حتی در برخی مـوارد گزارش ها و مشاهدات از افزایـش فقر در كشــور سیاه نمایی خوانده می شد، در روزهای گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی میزان گسترش فقر در میـان ایرانیان پرداخته است و آمار و ارقام این گزارش فاجعه آمیز است. 

برآوردهای این مرکز نشان می دهد فقر با سرعتی باورنكردنی در سال های گذشته بـه خانه و سفره ایرانیان نفوذ كرده و تا آنجا پیـش رفته كه سهم كالری دریافتی بسـیاری از شهروندان از استانداردهای جهانی پایین تر آمده است! 

در گزارش مركز پژوهش ها آمده است علیرغم اینكه سهم خوراک از کل هزینه خانوار افزایش یافته (به سبب تـورم شدید بر روی كالاهای اساسی و گرانی مداوم) اما همزمان کالری دریافتی خانـوار نیـز رونـد کاهشی داشته اسـت؛ یعنـی خانوار ایرانی در مواجهه بـا رونـد فزاینده فقر، از هزینه ها کاسته و بـه خوراک اختصاص داده است، امـا همزمـان از میـزان خـوراک خـود نیـز کاسته است و در همین حال از كیفیـت خوراک مردم نیز كاسته شده اسـت. 

بررسی ها نشان می دهد خانـوار از کاالای باکیفیـت کاسته و برای دریافـت کالری موردنیـاز، از مواد غذایی ارزانتر و باکیفیت کمتر بهـره برده است. به عنوان نمونه مصرف میانه و میانگیـن گوشت قرمـز در سال ۱۴۰۰ نسبت بـه سال ۱۳۹۰ بـه ترتیـب کاهشی در حدود ۳۲ و۴۱ درصـد را تجربه کرده است. حتی مصـرف مـرغ نیـز در ایـن یک دهـه دستخوش کاهش شده است تـا جایی کـه کاهشـی ۵.۱۰ درصـدی را شاهدیم. سرانه مصـرف هر فرد در ماه از کمی بیشتر از یک کیلـو و هفتصـد گرم بـه کمتر از یـک کیلو و نیـم رسیده اسـت. 

کاهش مستمر مصـرف شـیر هــم در دهــه ۹۰ آغــاز شــده و همچنـان ادامــه دارد. میانگیــن مصــرف در سـال ۱۴۰۰ نســبت بــه ســال ۱۳۹۰ کاهــش 45 درصـدی را تجربـه کــرده اســت. میانگیـن مصـرف شـیر از بیش از سـه کیلو در مـاه بـه یک کیلـو و نیـم در سـال ۱۴۰۰ رسـیده اسـت.

 این آمارها كـه اتفاقا مركــز پژوهش هـای مجلس آنهــا را منتشــر كــرده اسـت نشـان می دهـد ایرانی ها در بحبوحه بحـران اقتصادی در حال کاهش مصـرف کمتر خوراک هسـتند.

[کد خبر:AJ41867]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب