آینه جم- انگور فرنگی سیاه (با نام علمی Ribes nigrum) در آمریکا تحت عنوان "میوه ممنوعه" شناخته می شود. این گیاه به عنوان میزبان برای قارچی(Cronartium ribicola) عمل می کند که درختان کاج سفید را مبتلا می کند و به همین دلیل در بسیاری از نقاط دنیا به طور کلی حذف شده است.

در واقع احتمال آلودگی درختان کاج سفید سبب شده تا آمریکایی ها بهره مندی از مزایای این انگور فرنگی های مغذی را از دست بدهند. فوایدی که در ادامه برای این گیاه شگفت انگیز معرفی می شوند، با استناد به پژوهش های منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند.

انگور فرنگی سیاه دارای غلظت بالایی از مواد زیر است:

- آنتوسیانین ها

- مواد پلی فنلی

- آنتی اکسیدان ها

- ویتامین ث

- گاما لینولنیک اسید (GLA)

گفتنی است که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های سالم در بریتانیا از این گیاه استفاده می کنند. به علت طعم ویژه همچنین می توان آنها را با سایر میوه ها به خصوص برای تهیه انواع مربا و آب میوه مخلوط کرد.

مردم از دیرباز به صورت سنتی از کل گیاه انگور فرنگی سیاه از برگ گرفته تا دانه برای مقاصد متفاوت استفاده می کنند. رایج ترین شکل آن روغن دانه انگور فرنگی سیاه است، اما می توان برگ های گیاه را به صورت تازه یا خشک دم کرده و از آن چای تهیه کرد.

از فواید تغذیه ای و درمانی

افراد محلی معتقد هستند که انگور فرنگی سیاه برای موارد زیر مفید است:

- جریان خون

- سیستم ایمنی

- سلامت چشم

- سلامت روده

- سلامت کلیه

- سلامت مفاصل و عضلات

همچنین نشان داده شده است که عصاره انگور فرنگی سیاه باعث کاهش عوامل خطر برای شرایط متابولیک مانند دیابت نوع 1 و 2 می شود.

مکمل های دارویی حاوی این گیاه از طریق داروخانه های سراسر کشور و میوه خشک شده، روغن و پودر آن هم از طریق عطاری ها قابل تهیه هستند.

سوپراستار ویتامینی

انگور فرنگی سیاه حاوی طیف متنوعی از ویتامین ها است:

- ویتامین A

- ویتامین B-5

- ویتامین B-6

- ویتامین B-1

- ویتامین E

مهمترین محتوای ویتامینی این گیاه ویتامین ث است. در واقع، انگور فرنگی سیاه چهار برابر پرتقال ویتامین ث و دو برابر بلوبری آنتی اکسیدان دارد.

فواید ویتامین ث بسیار زیاد است. بدن از آن برای سوخت و ساز پروتئین و تشکیل کلاژن استفاده می کند که آن هم به نوبه خود برای مراقبت از پوست و مقابله با پیری ضروری است.

از فواید تغذیه ای و درمانی

تقویت سیستم ایمنی بدن

علاوه بر ویتامین ث، انگور فرنگی سیاه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و آنتوسیانین است. هریک از این ترکیبات می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین گلودرد و کاهش علائم سرماخوردگی کمک کنند.

برگ های انگور سیاه نیز دارای ویژگی های درمانی زیر هستند:

- پروفایل ضد میکروب

- ضد التهاب

- ضد ویروس

- ضد عفونی کننده

- ضد سرطان

یک مطالعه معتبر نشان داده که مکمل‌ های انگور سیاه پاسخ ایمنی را در افرادی که به طور منظم ورزش می‌ کنند، افزایش می‌ دهد. آنها همچنین می توانند برای مدت زمان طولانی تری به تمرینات ورزشی خود ادامه دهند.

بررسی دیگری روی افراد مسن سالم حاکی از آن بود که روغن دانه انگور فرنگی سیاه سیستم ایمنی را تقویت می کند.

کمک به حفظ سلامت مفاصل و عضلات

انگور فرنگی سیاه تأثیر مستقیم بر پاسخ التهابی بدن دارد. روغن دانه این گیاه حاوی اسید گاما لینولنیک (GLA)، نوعی اسید چرب امگا 6 است که گفته می شود به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. محتوای بالای GLA و آنتوسیانین می تواند به کاهش درد، سفتی، عدم انعطاف پذیری و آسیب مفصلی یاری برساند.

طی برخی از مطالعات مکمل‌ های GLA به اندازه ای موثر بودند که شرکت‌ کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید توانستند دوز معمول داروهای مسکن خود را کاهش دهند.

از فواید تغذیه ای و درمانی

قاتل پلاک های عروقی و منجی قلب

نوشیدنی های حاوی انگور به کاهش تجمع پلاک های عروقی کمک می کنند، اما آب انگور فرنگی سیاه و همچنین آب انار تاثیر بسیار قویتری دارند.

انگور فرنگی سیاه سرشار از پتاسیم و GLA است که می توانند به کاهش فشار خون شما یاری برسانند. GLA همچنین به سلول‌ های قلب کمک می‌ کند تا در برابر آسیب مقاومت کنند و تجمع پلاکت‌ ها در رگهای خونی را کاهش دهند.

علاوه بر این، پژوهشی نشان داد که پودر انگور فرنگی سیاه باعث افزایش جریان خون قلب و کاهش مقاومت کلی محیطی می شود.

تسکین دهندگی پوست

هرچند تحقیقات علمی زیادی در مورد روغن دانه انگور فرنگی سیاه و اثربخشی آن برای بیماری های پوستی وجود ندارد، اما بنیاد ملی پسوریازیس آمریکا این روغن را برای کمک به کاهش علائم پسوریازیس توصیه می کند.

مصرف خوراکی روغن دانه این گیاه می تواند سبب کند کردن رشد و توسعه لکه های پسوریازیس شود. همچنین می‌ توان آن را مستقیما روی پوست خشک، خارش یا سوزش دار نیز استفاده کرد.

کمک درمان خشکی چشم

تحقیقات نشان می دهند که GLA و اسید لینولئیک می توانند برای درمان خشکی چشم امیدوار کننده باشند. خوشبختانه انگور فرنگی سیاه حاوی هر دو این ترکیبات است.

آزمایشات بالینی روی انگور فرنگی سیاه نشان داده اند که این میوه عملکرد چشم را بهبود می بخشد. از جمله تاثیر بر موارد زیر:

- توانایی چشم برای انطباق با تاریکی

- جریان خون به چشم

- کاهش پیشرفت زوال میدان بینایی در افراد مبتلا به گلوکوم

- علائم خستگی بینایی

افرادی که هر روز کار کامپیوتری انجام می دهند می توانند از مزایای مکمل های توت سیاه بهره مند شوند. چندین مطالعه تایید کرده اند که 1 قاشق غذاخوری انگور فرنگی سیاه خستگی بینایی را تا دو ساعت بعد مصرف کاهش می دهد.

[کد خبر:AJ39393]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب