آینه جم: وزیر انرژی قطر از انتخاب شرکت اکسون موبیل امریکا به عنوان چهارمین شریک قطر برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران خبر داده است. البته این دومین شرکت امریکایی است که در روزهای اخیر قرار است با قطر در زمینه میادین گازی که با ایران مشترک است همکاری کند به طوری که شرکت کونوکو فیلیپس امریکا نیز پیش از این به عنوان سومین شریک قطر انتخاب شده است. پیش از این دو شریک آلمانی و ایتالیایی هم برای برداشت گاز با قطر قرارداد بسته بودند.

به گزارش آینه جم ؛ قطر در حالی سعی دارد با استفاده از پتانسیل شرکت های آمریکایی برای توسعه میادین گازی خود به ویژه میدان پارس جنوبی اقدام کند که با تداوم درگیری های روسیه و اوکراین، کشورهای تولید کننده گاز را برای کسب جایگاه روسیه به تکاپو انداخته است.

در ایـن میان ایران نیز با وجود یدک کشـیدن نام بزرگترین دارنـده ذخایر گازی اما به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و مشکلات ناشی از تحریم ها نتوانسته از میادین مشترک منافع خود را تامین کند و در این رقابت نفس گیر قطری ها از مزیت تعاملات مناسب خود در جهان استفاده کرده و بـه زودی ایران را از فرصت بکر بازار گاز اروپا حذف خواهند کرد.

اگرچه که با چراغ سبزی که امریکایی ها با حمایت کشورهای اروپایی در خصوص عرضه نفـت ایران انجام داده اند و البته سیاست هایی که گروه هفت در قالب روسیه به کار گرفته اند این فرصت هنوز برای ایران وجود دارد تا با سرمایه گذاری و تغییر سیاست های خود در میادین مشترک بتوانند رقابت را به نفع خود تغییر دهند.

میدان گازی پــارس جنوبی که در قطر به نام میدان گنبد شمالی شناخته می شود، میدانی مشترک که قطر در آن از ایران پیش افتاده است. 

تحریم ها، مانع از جذب سرمایه گذاری کافی و همچنین جذب فناوری شرکت های بین المللی برای توسعه فازهای فارس جنوبی شده و به جز پنج فاز اول که توسط شرکتهای بین المللی توسعه پیدا کرده، سایر فازها را شرکت های ایرانی در زمان های طولانی تر توسعه داده اند. قرارداد توسعه فاز یازده، به عنوان مرزی ترین فاز پارس جنوبی که به دلیل نیاز به سکوهای فشارافزا، نیازمند تکنولوژی خارجی است، پنج سال پیش در همین روزها با توتال منعقد شد که آن هم پس از خروج آمریکا از برجام، به بن بست خورد. 

تحریم از یک سو و سیاست های نادرست مصرف از سوی دیگر، موجب شده تا ایران صرفا قادر به تامین مصرف گاز داخلی باشد و صادرات محدودی هم به ترکیه و عراق دارد. 

حال در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در بن بست گرفتار شده و خبری از رفع تحریم نیست، قطر از فرصت عقب ماندگی ایران و تحریم روســیه برای سرعت دادن به توسعه میادین گازی خود استفاده می کند تا کم کم به منبع جایگزین گاز روســیه برای اروپا تبدیل شود. قطری ها نخستین گام را در این زمینه، روز سی ام اردیبهشت، توافق نامه همکاری با آلمان امضا کردند که بر مبنای آن، قطر در ســال ۲۰۲۴ انتقال گاز طبیعی مایع قطر در رقابت گازی با ایران بار خود را بست.

[کد خبر:AJ39267]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب