آینه جم،حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا: نوروز یکی از سنت های حسنه ما ایرانیان وفارسی زبانان است که اسلام عزیز نیز آن را تایید کرده و ردی بر آن اقامه نکرده است.

 

برای این سنت دیرینه ی ما ایرانیان رسوم بسیار خوب و مثبتی است که باید آنهارا شناخت و احیاءکرد والبته عادات باطل وغلطی نیز در این سنت وارد شده که ضرورت زدودن آنها بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

دراین نوشته مختصر بر آنیم تا باید ها ونبایدهای نوروز را به بازخوانی بگذاریم .باشد که برای عزیزان مفید فایده باشد:

 

بایدهای نوروز«رسوم خوب نوروزی»:

 


http://www.monasebat.com/sites/default/files/image_gallery/231/image/monasebat.com_image_gallery_image_1788.JPG

 

1- مسافرت، تفریح وتفرج

 

سفر،تفریح وبهره وری از مظاهر طبیعت از جمله اموری است که اسلام بر آن تاکیو فراوان دارد.به برخی از آیات وروایات در این باره توجه فرمایید:
قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظرو کیف کان عاقبه المکذبین هذا بیان للناس وهدی و موعظه للمتقین
[1]
پیش از شما مللی بودند و رفتند در اطراف زمین گردش کنید تا ببینید چگونه عاقبت هلاک شدند آنان که وعده خدا را تکذیب کردند این حجت وبیان برای عموم مردم وراهنماو پندی برای پرهیزگاران است..

 

 

 

فلسفه سیر در زمین در قرآن کریم مسئله گردش در روی زمین (سیر در ارض) شش مرتبه و در سوره های آل عمران آیه 137، سوره انعام آیه 6، سوره نحل آیه 36، سوره نمل آیه 69، سوره عنکبوت آیه 20، سوره روم آیه 42 و سوره سبا آیه 18 آمده است که از شش یاهفت مرتبه مذکور در سوره عنکبوت به منظور اطلاع یافتن از اسرار آفرینش و پنج مرتبه دیگر به منظور عبرت گرفتن از عواقب دردناک و شوم اقوام ظالم وجبار ، ستمگر و آلوده می باشد.

 

 

 

قرآن برای مسائل عینی و حسی که آثار آن کاملا قابل لمس است و همچنین برای امور تربیتی اهمیت خاصی قائل است و مخصوصا به مسلمانان دستور می دهد که از محیط محدود زندگی خود بیرون آیند و به سیروسیاحت جهان پهناور بپردازند در اعمال ورفتار اقوام دیگر و پایان کار آنها بیندیشند و از این رهگذر اندوخته پر ارزشی ازآگاهی وعبرت فراهم سازند.

 

 

 

اسلام نگاه به سبزه و آب روان را عامل تقویت چشم و باعث شادی معرفی می نماید: نگاه به سبزه و نگاه به آب روان و نگاه به روى زيبا [2]

 

با این توضیح مختصر دانستیم که مسافرت ،تفریح ورفتن به دامن صحرا و باغها وکوهها و... بسیار مفید ومورد تاکید اسلام است.خصوصا اگر برای رضای الهی وهدفمند انجام شود .

 

 

 

2-صله رحم«دید وبازدید از اقوام»:

 

یکی دیگر از رسوم بسیار خوب ایرانیان در نوروز دید وبازدید از اقوام واقارب ودوستان است .

 

این کار در اسلام از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. که باعث طول عمر و افزایش روزی می شود.تا جایی که قطع رحم از گناهان کبیره شمرده شده است. روش انبیاء، و اخـلاق امامان شیعه در صله رحم انجام همین واقـعیات عـالى بوده است.

 

 

 

قرآن مجید به صله رحم سفارش مى كند و آن را عمل صاحبان خرد مى داند، و قطع با رحم را به عنوان فسق و قاطع را فاسق مى شمارد. در سوره مباركه نساء حكم مى كند تقواى الهى را نسبت به خداوند و ارحام مراعات كنید، خیلى عجیب است كه ارحام را پس از خود ذكر فرموده است؛ اتَّقوا الله الَّذى تساءلونَ به الارحام؛ و از خدایی که به (نام) او از یکدیگر درخواست می کنید و در مورد ارحام از خدا پروا کنید»، (نساء/1 ). رعایت تقواى الهى نسبت به ارحام رعایت آبرو و هویت آنها و شتافتن به دیدارشان و رفع نواقص زندگى آنهاست.

 

 

 

در سوره مباركه رعد مسائلى را به عنوان خصوصیات صاحبان خرد بیان مى كند و سود قیامتى آن را پیشواز ملائكه از آنان در محشر و سلام فرشتگان به ایشان، و عاقبت بخیرى مى داند، از جمله آن مسائل صله رحم است، در سوره رعد درباره قطع رحم آیه اى كمرشكن قرار دارد«و الَّذین یصلون ما امر الله به ان یوصل؛ و کسانی که هرآنچه را خداوند به پیوستن آن فرمان داده می پیوندند» (رعد/21)

 

 

 

در ادامه این آیات می فرماید «و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یُفسدون فى الأرض اولئك لهم اللَّعنةُ و لهم سوء الدّار» و آنان كه قطع مى كنند آنچه را خدا به پیوند آن دستور داده، و فساد در زمین مى نمایند بر اینان است لعنت و براى آنان است دوزخ» (رعد/25). صله رحم چه اندازه اهمیت دارد، كه انجامش موجب استقبال فرشتگان از انسان در قیامت، و سلام آنها، و عاقبت بخیرى و قطعش باعث لعنت، و سوء عاقبت، و ممنوعیت از نجات است.

 

 

 

رفع كمبود اقتصادى ارحام با پرداخت مال به آنان همراه با حفظ آبرو و هویت و كرامتشان بهره اى عظیم دارد.« و مثل الَّذین ینفقون اموالهمُ ابتغاء مرضات الله و تثبیتاً من انفسهم كمثل جنَّة برَبوة اصابها وابل فآتت اكلها ضعفین فان لم یصبها وابل فطلٌّ و الله بما تعملون بصیرٌ؛» و مثل آنان كه مال خود را در راه به دست آوردن رضاى حق انفاق مى كنند، و با كمال اطمینان، دل به لطف حق شاد دارند، مانند بوستانى است كه در جاى بلندى باشد، و بارانهاى زیادى به موقع بر آن ببارد، و حاصلى دو برابر دهد، و اگر باران بسیار نیاید، اندك اندك بارد تا به ثمر رسد، خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است.[3]

 

قرآن مجید در آیات انفاق، رسیدگى به اقوام و ارحام را بر دیگران مقدم نموده، و سپس از یتیم و مسكین و فقیر و مانده از راه و ورشكسته نام برده به عنوان نمونه به این آیه شریفه عنایت كنید:« و آتى المال على حبِّه ذوى القربى و الیتامى و المساكین و ابن السَّبیل و السائلین و فى الرِّقابِ» ؛ و مال خود را با آن که دوستش دارد به خویشاوندان نیازمند و یتیمان و درماندگان و به راه مانده و مستمندان و براتی آزادی دربندماندگان ببخشد». ( بقره/177)

 

 

 

در سوره بقره در رابطه با قطع رحم مى فرماید:« الَّذِینَ یَنقُضونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَقِهِ وَ یَقْطعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصلَ وَ یُفْسِدُونَ فى الأَرْضِ أُولَئك هُمُ الْخَسِرُونَ»؛ (فاسقان آنها هستند كه) پیمان خدا را پس از آن كه محكم ساختند، مى شكنند، و پیوندهائى را كه خدا دستور داده بر قرار سازند قطع مى نمایند، و در جهان فساد مى كنند، اینها زیانكارانند. (بقره،27)

 

 

 

در این آیه به یکی از نشانه های فاسقان اشاره كرده مى گوید: آنها پیوندهائى را كه خدا دستور داده بر قرار سازند قطع مى كنند. اگر چه بسیارى از مفسران این آیه را ناظر به خصوص به قطع رحم و بریدن رابطه خویشاوندى دانسته اند، ولى دقت در مفهوم آیه نشان مى دهد كه معنى وسیعتر و عمومى ترى دارد كه مساله قطع رحم یكى از مصداقهاى آن است. زیرا آیه مى گوید: فاسقان پیوندهائى را كه خدا دستور داده بر قرار بماند قطع مى كنند، این پیوندها شامل پیوند خویشاوندى، پیوند دوستى، پیوندهاى اجتماعى، پیوند و ارتباط با رهبران الهى و پیوند و رابطه با خدا است، و به این ترتیب نباید معنى آیه را منحصر به قطع رحم و زیر پا گذاشتن رابطه هاى خویشاوندى دانست.

 

اهمیت صله رحم تا آنجا است كه پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله وسلّم مى فرماید:« صلة الرحم تعمر الدیار و تزید فى الاعمار و ان كان اهلها غیر اخیار؛ پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد مى سازد و بر عمرها مى افزاید هر چند انجام دهندگان آن از نیكان هم نباشند». در سوره محمد صلى الله علیه وآله وسلّم آیه 22 و 23 مى فرماید:« فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فى الارض و تقطعوا ارحامكم * اولئك الذین لعنهم الله؛ پس (ای منافقان!) اگر روی گرداندید، آیا جز این انتظار می رود که در زمین تباهی کنید و قطع رحم نمایید؟ اینان کسانی هستند که خدا لعنتشان کرده». كوتاه سخن اینكه: قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پیوند خویشاوندى تعبیرات شدیدى دارد، و احادیث اسلامى نیز آنها را سخت مذمت كرده است.

 

 

 

همانگونه که دیده شد صله رحم دارای مفهوم بسیار وسیعی است که از جایگاه بسیار بالایی در اسلام برخودار است.که ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی برای انجام این سنت حسنه است.

 

 

 

3- اصلاح ذات البین«ایجاد صلح بین برادران دینی»:

 

یکی از سنت های بسیار زیبای مورد تایید وتاکید اسلام که ایرانیان در نوروز انجام می دهند این است که کدورت ها وکینه ها را با میانجی گری بزرگترها کنار گذاشته و بین مومنینی که احیانا به دلایلی با هم قهر هستند ،صلح وصفا برقرار می نمایند.

 

 

 

اهمیت اصلاح دادن میان مردم:

 

«اصلاح ذات البین» نقطه مقابل سخن چینی نیز می‌باشد و فرد می‌کوشد با سخنان خود میان دو نفر صلح و صفا برقرار کند. بدیهی است آشتی دادن، تنها در سطح فرد یا افراد اثر نمی‌گذارد بلکه سبب انسجام اقشار مختلف جامعه و تحکیم پیوندها میان آنها می‌شود و این خود سبب پیروزی و عزت و اقتدار جامعه اسلامی می‌گردد.[4]

 

 

 

حضرت رسول(ص) در بیان اهمیت آشتی دادن میان مردم می‌فرماید: آیا شما را به چیزی بافضیلت‌تر از نماز و روزه و صدقه(زکات) آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است؛ زیرا تیره شدن رابطه میان مردم، مهلک و دین برانداز است.[5]

 

 

 

با اینکه دروغ گفتن یکی از گناهان کبیره است و دروغگو مورد نکوهش واقع شده است اما به خاطر اهمیت اصلاح بین مردم، اگر کسی بتواند به این وسیله بین دو نفر که با یکدیگر نزاع دارند صفا و صمیمیت ایجاد کند دروغ گفتن برایش جایز است.[6]

 

امام صادق(ع) می‌فرماید: آشتی دهنده دروغگو نیست.[7]

 

 

 

اصلاح ذات البین در قرآن:

 

«اصلاح» و دیگر مشتقات صلح، نزدیک به 80 بار در قرآن به کار رفته است و گاهی به خداوند نسبت داده می‌شود و گاهی به بندگان (بیشترین کاربرد آن از این قسم است: رفع اختلافات خانوادگی، اصلاح در وصیت، اصلاح در امور یتیم، آشتی دادن بین مردم و... از مهمترین موارد اصلاح در رابطه با انسان با انسانهای دیگر است.)[8]

 

 

 

اصلاح میان مردمان از صفات و فضایل ملکات است و علامت شرافت نفس و طهارت ذات است و به این سبب، ثواب بسیار و فضیلت بیشمار به ازای آن در احادیث و اخبار رسیده است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «فاضل‌ترین صدقات، اصلاح کردن میان مردمان است». [9]

 

 

 

لذا اکنون که فصل نوشدن طبیعت از راه رسیده است بیاییم دلهایمانرا نیز نو کنیم غبار کینه را از دلها بروبیم وصلح وصفا وصمیمیت را به جای کینه بنشانیم. بزرگتر ها نیز سعی کنند در طایفه ودوستان خود اگر افرادی هستند که دلهیشان نسبت به هم فاصله گرفته است برای رضای خدا با وساطت بین آنها عامل ایجاد صلح بین آنها بشوند که رضایت خدا و امام زمان در اصلاح ذات البین است.

 

 

 

4- کمک به نیاز مندان:

 

دستگیری از فقراء ونیازمندان در همه زمانها ومکانها کاری شایسته است اما بی شک در زمانهای خاص مثل عید نوروز که آنها نیز همانند دیگران نیاز مندیهای ویژه ای دارند بسیار نیکوتر است.

 

بحمدالله این سنت حسنه «کمک به نیازمندان »نیز از دیر باز در بین انسانهای دیندار ایرانی مرسوم بوده وهست. ایرانیان همواره شادی های خود را با هم وطنان خود تقسیم می کرده اند . ایرانیان آموخته اند که اگر ما با هم شاد باشیم شادی واقعی است و هر ایرانی با گوشت وپوست خود این واقعیت را دریافته است که:

 

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

 

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

 

 

 

ابن مسعود از پیامبر(ص)نقل کرده است:در شب معراج دیدم بر سومین در دوزخ نوشته شده: هر کس می‏خواهد در روز قیامت عریان نباشد،باید بدن‏های عریان را بپوشاند و هر کس می‏خواهد در آن روز،تشنه نماند باید تشنگان را در دنیا سیراب‏ کند و هر کس مایل است در روز قیامت گرسنه‏ نباشد،باید گرسنگان را در این دنیا غذا دهد.[10]

 

با این توضیح بیاییم یتیمان وفقراء را نیز همچون فرزندان خود بدانیم وبا انفاق به دور از ریاء وبرای رضای خدا روزهای شادی در نوروز امسال برای ایشان بسازیم که خدا می داند اجر نشاندن خنده بر لبان یتیم وشاد کردن یک نیازمند چه مقدار است.

 

 

 

5- نظافت وخانه تکانی:

 

معمولا همه خانواده های ایرانی در آستانه نوروز به خانه تکانی و نظافت خانه رو می آورند و با شست وشو ی حیاط وخانه سعی می کنند با طبیعت همراه شوند.

 

این نیز از جمله رسوم پسندیده در اسلام عزیز است. اسلام دین پاکیزگی وتمیزی است تا جاییکه رسول گرامی اسلام پاکیزگی را از ایمان معرفی نماید.«النظافة من الایمان».

 

 

 

رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إِنَّ اللّه‏َ تَعالى جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، سَخىٌّ يُحِبُّ السَّخاءَ، نَظيفٌ يُحِبُّ النَّظافَةَ؛ [11]
خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد.

 

رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: تَنَظَّفوا بِكُلِّ مَا استَطَعتُم فَإِنَّ اللّه‏َ تَعالى بَنَى السلامَ عَلَى النَّظافَةِ وَلَن يَدخُلَ الجَنَّةَ إِلاّكُلُّ نَظيفٍ؛ [12]

 


خودتان را با هر وسيله‏اى كه مى‏توانيد پاكيزه كنيد، زيرا كه خداى متعال اسلام را برپايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نمی ‏رود، مگر كسى كه پاكيزه باشد.

 

 

 

امام على عليه‏السلام: اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ وَالحُزنَ وَهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛ [13]

 

لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى‏كند و باعث پاكيزگى نماز است.گ

 

 

 

نبایدهای نوروز «رسوم غلط نوروزی»:

 

در بین این همه رسوم مثبت وخوب موجود در میان ما متا سفانه برخی رسوم وارداتی وغلط وجود دارد که رواج این مسائل سختی هایی را برای مردم ایجاد کرده واز شادی ولذت این ایام بهاری کاسته است . به تعدادی از آنها اشاره می نمایم:

 

1- گناه:

 

یکی از عوامل بر هم زننده شادیهای واقعی انسانهاست. یقینا شادی واقعی در بندگی خداست و هرجا که پای گناه ومعصیت خدا به میان آید صفا وشادی واقعی از بین می رود . بر اهل تحقیق پوشیده نیست که بین شادی دائمی وموقت فرقهای فراوانی است. به تعبیر امام علی (ع) چه بسیار لذات موقت که حسرت های دائمی به دنبال دارد.

 

 

 

مصادیق شادی های زودگذر لحظه ای در روزگار امروز بسیار فراوان است از آن جمله : آتش بازی های چهارشنبه سوری، بازیهای خطرناک حین رانندگی با موتور سیکلت وماشین و...

 

گناهانی که در تفریحات نوروز ودیگر مسافرتهای تفریحی اتفاق می افتد:

 

الف:اختلاط،بی حجابی و نادیده گرفتن ارزشها:

 

خیلی ها فکر میکنند در روزهای تعطیل احکام خدا هم تعطیل می شود.لذا در مسافرت با بی حجابی ،اختلاط زن ومرد ،شنای در معرض نامحرم، رقص وپایکوبی خشم وغضب الهی را برای خود به ارمغان آورده وحسرت وعذاب وجدان دائمی نیز برای خود فراهم می آورند.

 

این حرمت شکنی در نوروز امسال که مصادف با ایام فاطمیه نیز می باشد بسیار سنگین تر خواهد بود.

 

 

 

ب:جو گرفتگی:

 

خیلی ها با بهانه «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» در تفریحات موسیقی حرام را با صدای بلند گوش می دهند حجاب را کنار می گذارند غیرت ناموسی ودینی را فراموش می کنندو...

 

 

 

ج:آزار واذیت دیگران:

 

در اسلام ایذاءو اذیت دیگران حرام است.متاسفانه برخی در سفرها به شیوه های زیر آسایش مردم را سلب می کنند:

 

رانندگی حادثه ساز، صدای بلند موسیقی ،آلوده کردن فضای حلال با صدا موسیقی حرامو بی حجابی و...آزار خانواده ها با تعرض به بانوان و...که همه اینها حرام است وقطعا عذاب الهی را در پی خواهد داشت.

 

 

 

د:اسراف وریخت وپاش:

 

یکی از رسوم بسیار اشتباه وناپسند در تفریحات مساله اسراف وتبذیر است. برخی وقتی بیرون از خانه خود می شوند حدود را فراموش می کنند.اسراف در انواع خوراکی ها ،انواع خریدهای غیر ضروری،سکونت ها و...غیر از به دنبال داشتن خشم الهی ،باعث فراهم آوردن سختی های طولانی مدت برای خود وخانواده به واسطه بدهی ها و... می گردد.

 

 

 

ح:تخریب طبیعت:

 

ایرانی ومسلمان همواره دوستدار طبیعت بوده است واین مساله ریشه در اعتقادات او دارد. چراکه در اسلام برای کاشت یک نهال ونگه داری از آن ثواب های فراوان ذکر شده و به شدت از قطع وخسارت رساندن به درخت وطبیعت نهی شده است .

 

اما برخی این مهم را در تفریحات نوروزی وخصوصا در روزهای شلوغی مثل سیزدهم فروردین که روز طبیعت هم نامگذاری شده ،را فراموش کرده وبا آتش سوزی ،شکستن شاخه ها ،تخریب مراتع وسبزه ها و... صحنه های بسیار زشتی را ایجاد می کنندکه نه رضایت خالق ونه مخلوق در آن نیست.

 

 

 

به برخی از آموزه های دینی در باب لزوم تکریم طبیعت توجه بفرمایید:

 

قرآن کريم از درختان و گياهان با عنوان «متاع» (عبس، آيه 2ـ3) زندگي انسان ياد مي کند و گاه آنها را «معيشت» (حجر، آيه 20) يعني وسيله برآوردن نيازمنديهاي بشر مي شمارد و بر ايشان کرامت و شأن ويژه اي قائل است (لقمان، آيه 10) خداي متعال در سوره «عبس» مي فرمايد:

 

فَلْيَنْظُرِالْاِنسانُ اِلي طَعامِهِ اَنّا صَبَبْنَا الْمآءَ صَبَّاً ثُمَّ شَقَقَنا الأَرْضَ شَقَّاً فَأَنْبَتْنَا فيها حَبَّاً وَ عِنَباً وَ قَضْباً وَ زَيْتونَاً وَ نَخْلاً وَ حَدائِقَ غُلْبَاً وَ فاکِهَةً وَ اَبَّاً مَتاعَاً لَکُمْ وَ لِاَنْعامِکُمْ.

 

 

 

آدمي بايد به غذاي خويش بنگرد. ما باران را از آسمان فرو فرستاديم، آنگاه سينه زمين را شکافتيم و در آن دانه ها رويانديم و انگور و سبزي و درخت زيتون و خرما و بوستانهاي بزرگ با درختان سبز و ميوه و مرتع، براي بهره گيري شما و چهارپايانتان.

 

همچنين حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام گياهان را عامل حيات زمين و زينت و آرايش مي داند.

 

فَلَمّا اَلْقَتِ السَّحابُ بَرْکَ بَوانِيها، وَ بَعاعَ مَا اسْتَقَلَّتْ بِهِ مِنَ الْعِبْءِ الْمَحْمُولِ عَلَيْها، أَخْرَجَ بِهِ مِنْ هَوامِدِ الأَرْضِ النَّباتَ، وَ مِنْ زُعْرِ الْجِبالِ الأَعْشابَ، فَهِيَ تَبْهَجُ بِزِينةِ رِياضِها، وَ تَزْدَهِي بِما اُلْبِسَتْهُ مِنْ رَبْطِ اَزاهِيرِها، وَ حِلْيةِ ما سُمِّطَتْ بِهِ مِنْ ناضِرِ أَنْوارِها.

 

 

 

و چنين است که چون ابر زمين را زير پستان بر بارانش مي گيرد و بار گراني را که آبستن آن است فرو مي بارد اراده خداوندي را سبب مي شود تا زمين خشک گياه و از کوههاي عريان انواع سبزه ها بروياند اينک اين زمين است که با آرايش گل و گياه خود به نشاط آمده با پوشاک نرم و فاخري که از شکوفه ها بر تن نموده به خود مي بالد و به انواع زيورها که از فروغ خرّمي گل و گياهان آرايه خود ساخته، فخر مي فروشد.

 

 

 

نکوهش قطع درختان و تخريب جنگلها

جلوه جمال الهي، آيت هستي و موهبت گران سنگي است که خداوند متعال از سر لطف در اختيار آدميان نهاده و در بيش از صدها آيه و حديث به نحوي به مواهب طبيعي و ضرورت حفاظت از آنها اشاره شده است و اين در حالي است که در بسياري از موارد شيوه هاي عملي بهره گيري از اين مواهب در راستاي حفظ و حراست از آنها نمي باشد که هدر رفتن آب (به عنوان مايه حيات) و خاک (به عنوان بستر زندگي) و تخريب پوشش گياهي و جنگلها، نمونه هاي بارزي از آن است.

امروزه بي شک قطع بي رويه درختان و بهره وري غير صحيح از آن از مصاديق اسراف است که قرآن کريم آن را نهي مي کند.

پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و امامان معصوم مسلمانان را از نابودي درختان حتي در شرايط جنگ بر حذر داشته و همواره مسلمانان را به حفظ، رشد و تکثير آنها تشويق کرده اند، حضرت علي عليه السّلام در اين باره مي فرمايند:«پرهيز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان مي افزايد»

در کنار انگيزه هاي اقتصادي، يکي از عوامل قطع درختان و تخريب عرصه هاي زيست محيطي کشور ناآگاهي از پيامدهاي زيستي، اقتصادي، اجتماعي اين قبيل اقدامات است، به طوري که امام علي عليه السّلام در خصوص نقش عامل ناآگاهي و جهالت در ايجاد ضرر و زيان و نقش علم و معرفت در سازندگي و بهبود بهره وري مي فرمايند:د اَلْعِلْمُ رَأْسُ الْخَيْرِ کُلُّهُ وَ الْجَهْلُ رَأْسُ الشَّرِّ کُلُّهُ... شرور در جهل ها و ناآگاهيها و خوبيها در علم و معرفت ريشه دارد.

بنابراين مي توان گفت که امروز نقش اطلاع رساني، افزايش سطح آگاهيهاي عمومي، ترويج شيوه هاي حفاظت از عرصه هاي زيست محيطي، بخصوص براي حاشيه نشينان جنگل و ساکنان مناطق روستايي و محدوده هاي منابع طبيعي و همچنين ساکنان شهرها، نقش بسيار مؤثري مي تواند در تقليل تخريب جنگلها و مراتع مناطق مختلف کشور داشته باشد.

فضيلت و فوايد درختکاري

با توجه به جايگاه و اهميّت حفاظت از جنگل و مرتع و نيز احاديث زيادي که در نکوهش قطع درخت و هرز و هدر رفت منابع طبيعي ـ به عنوان نعمتهاي خداوند متعال ـ ارائه شده مي توان به فضيلت و جايگاه مهم امر درختکاري و حفاظت از طبيعت در ايجاد محيط زندگي سالم و مناسب ـ در کنار ساير فوايد مترتب بر آن ـ پي برد. در حديثي از پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله آمده که فرمودند:

«هر مسلماني که درختي بکارد يا کشاورزي کند در برابر هر مقدار از آن که انسان، پرنده و يا حيواني بخورد خداوند پاداشي مثل پاداش صدقه به وي خواهد داد»

در روايت ديگري از پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله چنين نقل شده:«هرکس درختي بکارد و از آن محافظت کند تا ثمر دهد خداوند به اندازه ثمره آن به وي پاداش خواهد داد»

بر طبق برخي روايات، پيامبر خدا و امير مؤمنان علي عليه السّلام باهم درخت مي کاشتند. امام صادق عليه السّلام در اين باره مي فرمايد:امير مؤمنان علي عليه السّلام با بيل زمين را آماده مي ساخت و پيامبر صلّي الله عليه و آله هسته خرما را مرطوب مي کرد و مي کاشت.

اینک که می شود با مدارا با طبیعت و استفاده بهینه از نعمات خدادای هم لذت برد وهم امکان بهره وری دیگران را فراهم نمود واز همه مهمتر رضایت خداوند را جلب نمود پس بیاییم دوستدار طبیعت باشیم واجازه تخریب طبیعت رابه خود ودیگران ندهیم.

 

 

 

 

 

بهار خوش عذار آمد
بهار آمد بهار آمد بهار خوش عذار آمد
خوش و سرسبز شد عالم، اوان لاله زار آمد
ز سوسن بشنو ای ریحان که سوسن صد زبان دارد
به دشت آب و گل بنگر که پرنقش و نگار آمد
گل از نسرین همی‌پرسد که چون بودی در این غربت
همی‌گوید خوشم زیرا خوشی‌ها زان دیار آمد
سمن با سرو می‌گوید که مستانه همی‌رقصی
به گوشش سرو می‌گوید که یار بردبار آمد
بنفشه پیش نیلوفر درآمد که مبارک باد
که زردی رفت و خشکی رفت و عمر پایدار آمد
همی ‌زد چشمک آن نرگس به سوی گل که خندانی
بدو گفتا که خندانم که یار اندر کنار آمد
صنوبر گفت راه سخت، آسان شد به فضل حق
که هر برگی به ره بری چو تیغ آبدار آمد
ز ترکستان آن دنیا بنه ترکان زیبارو
به هندستان آب و گل به امر شهریار آمد

مولانا


 

 

 

نتیجه:

 

عید نوروز وتعطیلات آن بهترین فرصت است تا مسلمانان با استفاده این نعمات خداداد مثل طبیعت زیبا ضمن فراهم آوردن تنوع،شادی ورفع خستگی ،به خدا نزدیکتر شده و سیر کمال الی الله را داشته باشند وبا نیروی مضاعف بعد از تعطیلات کار وزندگی را ادامه دهند.

 

اما گروهی نیز با جو زدگی یا جهل ،این فزصت بسیار ارزشمند را به تهدیدی برای سلامتی خود ودیگران وآلوده شدن به انواع پلیدی ها تبدیل می کنند. به طوری که در پایان تعطیلات جز خستگی،بدهی، نارضایتی اطرافیان،واز همه مهمتر فاصله گرفتن از ارزشهای انسانی تحفه ای به دست نیاورده اند.

 

پس بیاییم اندکی بیشتر بیندیشیم که نوروز فرصتی است برای سیر الی الله اگر بخواهیم.

 

در سایه ایزد تبارک عید همگی بود مبارک

 

 

 

سال خوبی برای همه شما عزیزان آرزومندم امید است سال نو سال ظهور حضرت مهدی علیه السلام باشد.

 

 

 

 

[کد خبر:AJ3607]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم