آینه جم، وزیرآموزش و پرورش گفت: مشکلات معیشتی معلمان از دغدغه های این وزارتخانه است که با دستور رییس جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی رفع می شود.

علی اصغر فانی روز چهارشنبه با بیان اینکه تلاش می شود در یک بازه زمانی مشخص این تبعیض ها را به حداقل برسانیم، اظهارداشت: وضعیت معیشتی معلمان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال بررسی است.
وی افزود: در این زمینه به مسوولیت حجت الاسلام ابوترابی فر نایب رییس مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان جلسه غیرعلنی برگزار شد که نتیجه آن تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت برای یافتن راه حل مناسب جهت مسایل فرهنگیان بود.

بهسازی منابع انسانی
وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتاب های درسی پایه پنجم دوره دوم ابتدایی و پایه نهم دوره متوسطه کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کنند و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.
فانی افزود: در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف این وزارتخانه است و در حقیقت نیاز به بروز رسانی اطلاعات از اولویت های به کارگیری فرهنگیان در مدارس است.

نقل و انتقال معلمان
وی با بیان اینکه در مدت چهار یا پنج سال آینده به ساماندهی خوبی خواهیم رسید گفت: یکی از سیاست های آموزش و پرورش دولت یازدهم بحث بومی گزینی است که طی سال های گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده و اکنون این رویه از مشکلات بحث برانگیز انتقال و جابه جایی این دسته معلمان است.
فانی گفت: سیاست بومی گزینی با هدف ایجاد توازن نیروها از سال گذشته در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و تلاش شده نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب درخواست انتقال و جابه جایی کاهش یافت.

توسعه مشارکت ها
وزیر آموزش و پرورش به بحث توسعه مشارکت ها اشاره و اظهارداشت: اکنون با 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه 750 منطقه آموزشی مشغول تحصیل هستند که در عمل با توجه به جمعیت 26 میلیون نفری والدین دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجه هستیم و لذا اداره چنین گستره جمعیتی از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کرد.
فانی با بیان اینکه حضور دانش آموزان در مدارس غیردولتی از هشت درصد طی دوسال گذشته به بیش از 11درصد افزایش یافته، افزود: البته این روند ملاکی برای محدود ساختن توسعه مشارکت ها به سمت مدارس غیردولتی نخواهد بود، بلکه با وزارتخانه و سازمان های دیگر تفاهم نامه های خوبی برای استفاده همه مدارس از امکانات آنها به امضا رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند ، گفت: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از والدین با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده که این وزارتخانه با یک جامعه 40 میلیونی کشور سر و کار داشته باشد.

بودجه مدارس موجب بالارفتن بهره وری می شود
فانی اظهارداشت: یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده عملیاتی کردن بودجه آن است و لذا با عملیاتی کردن این بودجه که تا کنون به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها محقق نشد می توان سطح بهره وری را در حوزه تعلیم و تربیت به طور چشم گیری افزایش داد.

حضور بیش از سه میلیون دانش آموز در المپیاد مدارس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از سال پیش المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کردیم و تاکنون بالغ بر سه میلیون دانش آموز در این رویداد علمی شرکت کرده اند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار از سوی این وزارتخانه در دولت یازدهم اجرا شد.

سند تحول بنیادین نظام آموزشی
فانی درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال به طول انجامیده و برای عملیاتی کردن این سند باید سه مرحله را طی کرد که مرحله اول آن تدوین و تصویب بود که انجام شد، مرحله دوم تدوین نقشه راه اجرای سند می باشد که به فراموشی سپرده شده بود و مرحله سوم اجرای طرح است.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نقشه تدوین راه سند را آماده کرد و هم اکنون این وزارتخانه آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا است که در این نقشه راه گفته شده طی پنج سال و از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهایی دارد.

ارتقای مدیریت مراکز آموزشی
فانی به بحث ارتقاء سطح مدیریت آموزشگاه ها اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد و برای این منظور در سال گذشته و برای ارزیابی عملکرد اولیای مدارس اجرای طرح تعالی در شش هزار مدرسه به امضا رسید.

 راه اندازی 6500 دارالقرآن در مدارس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دایرکردن شش هزارو 500 دارالقرآن در مدارس کشور گفت: از سال گذشته این دارالقرآن ها در مدارس سراسر کشور راه اندازی شد و هدف از این طرح حفظ موضوعی آیات قرآن توسط دانش آموزان بود که از سوی دولت یازدهم اجرایی شد.

 افزایش پوشش پیش دبستانی ها
فانی درباره توسعه آموزش پیش دبستانی ها گفت: در سال گذشته با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها به حدود 55 درصد رسید که تا پیش از این، این میزان حدود 38 درصد بود.

بیمه طلایی فرهنگیان
وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان اظهارداشت: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد ، بیمه طلایی فرهنگیان نیز با مشکلاتی مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد منعقد شد.
وی گفت: قرارداد با بیمه های دیگر تجربه خوبی نبود و در حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق و با صدور چک براساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.

 200 میلیارد تومان طلب آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در باره دریافت هزینه ثبت نام در مدارس دولتی به عنوان ساماندهی مدارس، گفت: سال گذشته در بودجه آموزش وپرورش 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که هنوز در اختیار این وزارتخانه قرارنگرفته و ازاین رو بودجه تصویبی برای آموزش 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا نیازمند کمک خانواده ها هستیم.
فانی تاکید کرد: همواره از سوی این وزارتخانه اعلام شده که دریافت پول نباید شرط ثبت نام باشد و در صورت وقوع چنین مسایلی با متخلفین برخورد می شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه برای هر دانش آموز گفت: این رقم برای هر دانش آموز، بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان برآورد شده است.
وی اظهارداشت: اگر در کنار این هزینه ها ، خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان نیست و چنانچه خانواده ای مایل به کمک نباشد هیچ اجباری در کار نیست.

ایرنا

[کد خبر:AJ7542]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم