آینه جم-  در واپسین روزهای اسفند همه در تکاپوی خرید و استقبال سال نو هستند؛ البته در چشم‌های نگران خانواده‌ها تبلور قیمت اجناس بیشتر به چشم می‌خورد. مردم این روزها به اجبار خریدهای‌شان را اولویت بندی می‌کنند و فقط موارد ضروری را تهیه می‌کنند.

در آستانه نوروز ۱۴۰۲ بازارهای جنوبی کشور مثل سال‌های پیش پررونق نیست چرا که مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید بر بسیاری از خواسته هایشان خط قرمز کشیده‌اند! در همین اوضاع شلوغی سال نو، طمع و گران فروشی همراه بعضی کسبه مانده و قیمت بعضی لوازم در مغازه‌های مختلف اختلاف فاحش دارد.

به بازار گناوه رفتیم تا با دکه‌ها و مغازه‌هایی که در آستانه نوروز برپا شده اند دیداری کنیم.

حال بازار و هوای مسافرین پیش از نوروز

بندر گناوه به دلیل داشتن بازار اقتصادی پهناور و ساحل بکر در تعطیلات آخرهفته‌های پیش از نوروز نیز میزبان خیل عظیم مردم از شهرهای دور و نزدیک است.

عمو عبدلله یکی از دکه داران قدیمی گناوه که سال هاست از یک ماه مانده به عید نوروز بساط نوشیدنی‌های گرم و سرد و مواد خوراکی را برای مسافرین پهن می‌کند.

عمو عبدالله درباره کار خود می‌گوید: از زمان جوانی نزدیک به نوروز در ساحل گناوه برای مسافرین نوشیدنی و خوراکی می‌فروشم البته هرسال کیسه‌های خرید پرتر بود و امسال با احتیاط بیشتر و پرسیدن قیمت همه اجناس، کمترین جنس را برمی دارند.

او ادامه داد: بعضی از مسافرین حتی برای کرایه خانه اقامتی نیز باتوجه به قیمت‌های جدید دچار مشکل می‌شوند و شب‌های اقامت در بندر را مجبور به برپایی چادر در سواحل هستند.

عمو عبدالله گفت: شب‌های بارانی فروردین ماه و دریای طوفانی گاه خوشی را از مسافرین می‌گیرد و آن‌ها به دلیل قیمت بالای سوییت و نداشتن مکان استراحت خانه به دوش می‌شوند.

آرش پسر عبدالله است. او از سن کم در بازار گناوه مشغول بوده و اکنون ۲۴ سال سن دارد و حالا که نفس‌های اسفند به شماره افتاده دکه ظروف شیشه‌ای و لوازم تزئیناتی هفت سین گرد آورده است.

آرش درباره اوضاع و احوال بازار می‌گوید: من چند سالی است که در حال و هوای شب عید فروشندگی می‌کنم، هرسال به اندازه‌ای فروش بالا و ازدحام جمعیت در بازار بود که ما صبح و عصر و شب یک سره دکه‌ها و مغازه‌هایمان باز بود و حتی برای استراحت نیز تعطیل نمی‌کردیم.

آرش ادامه داد: حال وقتی قیمت اجناس نوروزی را از من می‌پرسند گاهی شرمنده می‌شوم قیمت را به آنان بگویم، چون نسبت به سال پیش افزایش زیادی داشته است. بعضی از ظروف و ابزاری که پایه ثابت سفره هفت سین بوده و هرسال فروش زیادی از آن‌ها داشتیم، امسال از لیست خریدها حذف شده و کسی طالب خرید آن‌ها نیست.

او بیان می‌کند: ما قیمت لوازم و اجناس را با صدای بلند اعلام می‌کنیم تا کسی با پرسیدن مجدد آن از قیمت‌ها شکه نشود.

می‌شه ماهی رو از من بخری؟

میکائیل پسری ۹ ساله که در گرمای بندر به همراه پدر و برادرش دکه سبزه و ماهی قرمز عید داشتند با لحن بچگانه خود به رهگذران می‌گفت: «می‌شه ماهی رو از من بخری؟ بقیش رو می‌تونی از جای دیگه بگیری.»

پدر میکائیل درباره قیمت ماهی قرمز و سبزه‌هایی که برای فروش داشت عنوان می‌کند: افزایش قیمت زیادی با سال پیش داریم، اما از آن جایی که ماهی و سبزه از ملزومات سفره هفت سین هستند، مردم هرطور شده آن‌ها را تهیه می‌کنند.

وی گفت: هرساله مردم برای تُنگ‌های ماهی حداقل دو تا سه ماهی می‌خریدند، ولی امسال اغلب یک ماهی آن هم در کوچک‌ترین اندازه تهیه می‌کنند. سبزه نیز فروشش کم شده و به نظر می‌رسد مردم سبزه را در خانه می‌کارند.

پدر میکائیل ادامه داد: قیمت‌ها برای برخی افراد به حدی بالاست که پس از مشاهده قیمت‌ها دکه را ترک می‌کنند و ما دوست نداریم هیچکس دست خالی از دکه ما بیرون رود.

گرانی به سبک شب عید

بعضی از کسبه، لوازم و ظروف فروخته نشده خود را در همهمه قبل عید با قیمت بسیار بالا به مردم می‌فروشند!

طاهره به همراه مادرش در حال خرید سمنو بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: با دیدن قیمت‌ها قید خرید ظروف جدید برای هفت سین امسال‌مان را زدم و می‌خواهم از ظروف سال پیش استفاده کنم و فقط لوازم ضروری را بخرم. سال پیش با شوق به خرید عید می‌آمدم و امسال مدام نگران بودجه ناکافی در تهیه لوازم مورد نیازم هستم.

طاهره ادامه داد: بعضی از مغازه‌ها به اندازه نامعقولی قیمت اجناس خود را بالا برده اند و از این موقعیت و شلوغی مانده به عید سواستفاده می‌کنند که امیدوارم برای آن‌ها جریمه در نظر گرفته شود و مسئولین با آن‌ها برخورد کنند.

گزارش از فاطمه مرادی

[کد خبر:AJ41159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب