آینه جم: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، نرخ بیکاری بوشهر پایین تر از میانگین کشوری و کمتر از سال های اخیر برآورد شده، ولی آیا این ادعا درست است؟

به گزارش آینه جم؛ در گزارش اخیر مرکز آمار از وضعیت اشتغال کشور، نرخ بیکاری بوشهر در زمستان 1400 روی عدد 9 درصد برآورد شده که برابر با متوسط کشوری (9.2 درصد) است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در بوشهر حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در دو سال قبل (زمستان 98 و 99) حدود یک درصد بهتر شده است.

اما آیا واقعاً نرخ بیکاری در کشور و استان بوشهر آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی همین میزان است؟ 

البته باید پذیرفت که وضعیت بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌ و کار به ویژه در حوزه خدمات تا حد زیادی پشت سر گذاشته شد و اکثر مشاغل فعالیت خود را از سر گرفتند بااین‌حال نرخ بیکاری 9 درصدی که کمی دور از واقعیت جلوه می‌کند.

به نظر می‌ رسد گزارش مرکز آمار، روایت همه اتفاقات بازار کار نیست که آن را می توان در چند موضوع جستجو کرد.

یکی از مهمترین دلایل، درخصوص تعریف افراد شاغل است که بنا بر گزارش مرکز آمار کشور «افراد 15 ساله و بیشتر که در طول هفته حداقل یک ساعت کارکرده…» را شامل می شود. عملا این تعریف، گستره وسیعی از جمعیت فعال جامعه را در برمی گیرد که در عین حال که بیکار هستند اما جزو جمعیت شاغل به شمار می آیند. علاوه بر این هرکسی که در طول یک هفته یک ساعت کارکرده باشد نیروی شاغل به شمار می‌آید.

بالاترین سهم اشتغال کشور از بخش خدمات! 

از نکات برجسته گزارش مرکز آمار، این است که بالاترین سهم اشتغال از بخش خدمات با 63 درصد مربوط به استان بوشهر است.

این آمار حتی از تهران که 62 درصد اشتغال آن در بخش خدمات است یک درصد بالاتر می باشد که جای تامل دارد. به عبارتی نشان از سهم پایین استان از مشاغل حوزه صنایع با وجود ظرفیت های گسترده اش دارد.

همچنین بخش صنعت با 25 درصد و کشاورزی با 12 درصد دیگر سطوح اشتغال استان بوشهر را شامل می شوند.

 
[کد خبر:AJ39105]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب