علیر‎ضا مهدی ‎زاده

در سال‌های اخیر، میزان دروغ‌گویی مسئولان در رده‌های مختلف افزایش چشمگیری داشته و البته در شهرها و روستاهای کوچک نیز رواج دارد؛ وعده‌های اصلاح امور اقتصادی، معیشتی، رفاهی، فرهنگی و... از سطح دهیاری‌ها شروع می‌شود و به شهرداری‌ها با شعار نهضت آسفالت، نهضت خدمت و... می‌رسد اما مردم در عمل، چیزی نمی‌بینند که در شعارها شنیده‌اند.

در سطح اول کشور که اوضاع بدتر و فاجعه‌بارتر است؛ دروغ‌های جمعه‌ای رئیس‌جمهور، به‎خصوص درمورد افزایش قیمت بنزین که به فجایع آبان ۹۸ منجر شد، در کنار دروغ جمع کثیری از مسئولان ارشد درمورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی که منجر به عروج مظلومانه ۱۷۷ سرنشین آن در دی‌ماه ۹۸ شد، تنها دو نمونه از فجایع ناشی از دروغ و پنهان‌کاری بزرگ مدیران ارشد مملکت، فقط در یک سال است که هنوز عواقب آن در سطوح مختلف جامعه، دیده می‌شود که ضربات مهلکی به اعتماد عمومی مردم وارد کردند.

دروغ‌های بزرگی که راجع به برجام، از سوی مسئولان امر به خورد مردم داده می‌شود و وعده‌های پوچ تغییر اوضاع و بازگشت ثبات به مملکت و... نیز ازجمله موضوع‌های مهمی است که روز به روز میزان اعتماد افکار عمومی را به‌شدت کاهش داده است.

دروغ‌ها درمورد اشتغال‌زایی، اوضاع بدتر و بغرنج‌تری دارد، زیرا مردم راحت می‌توانند با واقعیات اطرافشان تطابق داده و راستی آزمایی کنند؛ آمارهای رسمی بانک مرکزی، مرکز آمار و... دروغ‌های بزرگ رؤسای جمهور، مجلس و... را نمایان می‌ کنند، جایی که مثلاً احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق، تنها در سال 1390 مدعی ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری خود شد ولی هیچ‌گاه نتوانست این میزان شغل را ایجاد کند.

وعده‌های پرداخت یارانه 450 هزار تومانی به نیمی از جمعیت ایران، ساخت و تحویل سالانه یک میلیون واحد مسکونی، پرداخت حقوق ماهانه به حدود 26 میلیون زن خانه‌دار، درست شدن روند فاجعه‌بار بورس در سه روز و کاهش سریع نرخ تورم نیز از وعده‌های دروغ نامزدهای همین انتخابات اخیر ریاست‎جمهوری در خردادماه سالجاری بود.

وعده‌های دروغ «مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور نیز جالب است؛ او که وعده‌ «تولید میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در چندماه، به شکلی که حتی خرید واکسن داخلی در سوپرمارکتی‌ها هم امکان‌پذیر باشد» را در دوران تصدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داده بود و بعدها معلوم شد اصلاً چنین امکانی وجود نداشته است، به‌تازگی در اظهاراتی بیان داشته که «شیب قیمت‌ها کاهشی و فراوانی کالا در بازار اتفاق افتاده» اما معلوم نیست منظور از شیب کاهشی چیست!

وعده‌های دروغ، دلسردی مردم نسبت به مسئولان و آینده خودشان، احساس خیانت‌کاری مسئولان و دوری آنان از عدالت را در ذهن مردم شکل می دهد.

در انتهای این نقد گذرا، جا دارد یادی از هنرمند ماهر تازه ازدست‌داده‌مان، مرحوم «ایرج پزشک‎زاد» خالق رمان «دایی جان ناپلئون» و «ناصر تقوایی» کارگردان سریال تلویزیونی همین داستان کنیم که این جمله را به‌خوبی در ذهن مردم حک کرده‎اند: «دروغ چرا؟ تا قبر آ آ آ».

[کد خبر:AJ37916]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب