آینه جم /  سد خاییز با حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب، در شهرستان تنگستان به مرحله آبگیری و سد ارغون با حجم مخزنی ۲ میلیون مترمکعب با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

تغییرات اقلیم، خشکسالی‌های مکرر و عوامل مشابه از یک طرف و ضرورت تامین آب شرب و کشاورزی در بخش‌هایی از دو شهرستان دشتستان و تنگستان باعث شد تا ساخت دو سد ارغون و خائیز در دستور کار قرار گیرد.

از این رو عملیات اجرایی سد خاییز در شهرستان تنگستان در سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر نیرو و همچنین عملیات اجرایی سد ارغوان در شهرستان دشتستان را در سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

این دو پروژه در قالب پویش الف - ب ایران امروز با حضور ریاست محترم جمهور به صورت ویدئویی آبگیری و به بهره‌برداری رسیدند.

سد خائیز از نوع خاکی با هسته رسی، حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب، طول تاج ۶۱۰ متر و ارتفاع ۳۶ متر ساخته شده که با هدف آبیاری ۶۸۱ هکتار از نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری اهرم، کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی، افزایش اشتغال و تثبیت جمعیت با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آبگیری شد.

همچنین سد ارغون از نوع بتنی حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب طول تاج ۲۵۰ متر و ارتفاع ۲۴ متر ساخته شده است که با هدف تامین آب شرب شهر کلمه و روستاهای اطراف کنترل سیلاب و تغذیه منابع آب زیرزمینی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

[کد خبر:AJ36378]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب