آینه جم؛   خبرنگاران این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه با گذشت حدود دو ماه از حذف دفترچه های کاغذی درمان و جایگزینی نسخه های الکترونیک، بیمه شدگان نسبت به عدم همکاری برخی بیمه های تکمیلی در پرداخت هزینه ها گلایه مند هستند. پیش از این تامین اجتماعی از دسترسی بیمه های تکمیلی به نسخه الکترونیک بیماران خبر داده بود تا با این راهکار مشکل نسخه کاغذی حل شود، اما این مشکل همچنان وجود دارد. مدیران تامین اجتماعی وعده داده اند که همه بیمه های تکمیلی تا ابتدای اردیبهشت به سامانه نسخه نویسی الکترونیک اضافه خواهند شد و تا قبل از آن، بیماران می توانند پرینت نسخه خود را از داروخانه دریافت و با ارائه آن، هزینه هایشان را دریافت کنند.
  • کرونا، شهرداری مرکز استان را نیمه تعطیل کرد. شهرداری بندر بوشهر در اطلاعیه ای ضمن اشاره به افزایش ابتلای کارکنان طی هفته های اخیر به کرونا اعلام کرد: از امروز 28 فروردین به مدت یک هفته بخش های شهرسازی شهرداری مرکزی و شهرداری مناطق تعطیل می باشد. همچنین سایر بخش های اداری شهرداری نیز به صورت غیرحضوری فعالیت خود را در این هفته انجام می دهند. اما بخش های عملیاتی و اجرایی نظیر آتش نشانی و پاکبان ها فعالند. اواسط هفته قبل شهرداری برازجان هم به دلیل افزایش مبتلایان کرونا، یک هفته تعطیل شد.
  • اصناف از تعطیلی 10 روزه بدون تسهیلات و مشوق ها شدیدا نگران هستند و می گویند توان ادامه محدودیت ها برای آنها وجود ندارد. گویا سازمان مالیاتی شرایط بخشودگی جرایم را ابلاغ کرده، اما از بانک ها و بیمه تامین اجتماعی خبری نیست. از این رو کسبه استان از دولت خواستار اختصاص بسته های حمایتی برای جبران ضررهای اقتصادی خود هستند.
  • با وجود آنکه تعداد زیادی از نیروهای پاکبان و آرامستان ها در کلانشهرها و مراکز استان مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اما روند واکسیناسیون در بوشهر به کُندی انجام می شود. خبر می رسد از حدود 400 پاکبان شهر بوشهر، فقط 4 نفر که در بخش عفونی فعالیت دارند (معادل یک درصد نیروها) مشمول واکسیناسیون شده اند. در زمینه آرامستان شهرداری بوشهر هم از حدود 20 نیرو، فقط 7 نفر امکان تزریق مرحله اول واکسن را داشته اند که بسیار اندک می باشد.
  • همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با وجود اینکه برای دومین بار اصلاح شده، روند اجرایی آن با انتقادهایی همراه بوده است. این همسان سازی برای اولین بار در مرداد سال گذشته اجرایی شد؛ البته نتوانست نیازهای معیشتی این قشر را تامین کند. در نتیجه تصمیم گرفته شد مرحله دوم همسان سازی، امسال اجرایی شود. مسئولان تامین اجتماعی می گویند افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با رقم بیشتر از ۴میلیون تومان به حساب آن ها واریز می شود، این درحالی است که شک و شبهه هایی در مسیر اجرایی شدن این افزایش حقوق و ارقامی که قرار است به حساب این افراد واریز شود، وجود دارد. در همین حال، بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان معتقدند که در پرداخت ها به بازنشستگان، تبعیض هایی اعمال می شود و از همین رو اعتراض ها به وضعیت موجود ادامه دارد.
  • افزایش خودسرانه و تعیین سلیقه ای کرایه توسط رانندگان شخصی از ابتدای سال، باعث گلایه ساکنان بسیاری از روستاها شده که برای کار اداری، پزشکی و... ناچار به سفر به مرکز استان هستند. اگرچه این افزایش قیمت متناسب با گرانی نرخ قطعات و استهلاک خودرو قابل توجیه باشد، اما از طرفی با توجه به اینکه شغل اغلب روستاها دامداری و کشاورزی است، با درآمد اندک ماهانه، دیگر تاب گرانی نامتعارف کرایه ندارند، خصوصا روستاهایی که اصطلاحا بد مسیر هستند و مینی بوس از آن عبور نمی کند و ناچار به استفاده از مسافرکش شخصی هستند.
  • تعیین کارت یارانه برای ضمانت وام ازدواج هم مشکل مردم را حل نکرده است. گویا برای دریافت این وام برخی بانک‌ها خواستار ۱۶ کارت یارانه سرپرستان خانوار شده‌اند که زوجین را به دردسر مذاکره با فامیل برای دریافت حساب یارانه و پذیرش ضمانت انداخته است. گفتنی است مجلس تکلیف کرده بود که در سال ۱۴۰۰ مبلغ وام ازدواج برای برخی زوجین صد میلیونی باشد و حساب یارانه هم بتواند وثیقه دریافت وام قرار بگیرد. اما آنچه امروز مردم با آن مواجه‌اند وام ۷۰ میلیونی برای همه زوجین و لزوم گرو گذاشتن ۱۶ تا ۲۰ کارت بانکی سرپرست خانوار به‌عنوان وثیقه است!
  • پروژه ای که در اواخر بهمن پارسال با حضور حریرچی معاون کل وزارت بهداشت به عنوان بیمارستان محلی شبانکاره به بهره برداری رسید، نتوانسته توقعات اهالی این بخش و روستاهای مجاور را برآورده سازد. به گفته اهالی، این محل عملا همان مرکز جامع سلامت شبانکاره است که به مکان جدید نقل مکان کرده و تجهیزات جدیدی که مسئولان وعده آن را داده بودند طی این مدت محقق نشده است.
  • با افزایش اختلافات مدیریتی در باشگاه ایرانجوان بوشهر، حدود 10 بازیکن این تیم دسته دومی هم جدا شده که عملا ادامه حضور در مسابقات باقی مانده را دشوار و احتمال سقوط تیم به دسته پایین تر را جدی تر کرده است. گویا علی وزیری مدیرعامل فعلی کناره گیری خود را منوط به پرداخت بدهی هایش کرده است.
  •  ارزیابی کارشناسان بهداشتی نشان می دهد اجرای محدودیت مشاغل در شهرهای قرمز استان زیر 40 درصد و عملا غیرموثر بوده است.
  • شنیده می شود مجمع تشخیص مصلحت نظام در نیمه اول اردیبهشت ماه درخصوص لایحه مناطق آزاد از جمله بوشهر تصمیم گیری می کند. اواخر سال گذشته هیاتی از کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت به بوشهر سفر کرده بود و هفته پیش هم استاندار در جلسه این کمیسیون در تهران حضور یافته است. با توجه به اینکه لایحه تاسیس 8 منطقه آزاد جدید چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شده، تصمیم نهایی به مجمع تشخیص مصلجت نظام سپرده شده است.
  • ابراهیم رضایی نماینده دشتستان که حملات خود در فضای مجازی علیه دولت را افزایش داده، در ارتباط زنده اینستاگرامی اش گفت: «منجلابی که امروز گرفتار شده ایم، نتیجه این دولت است که راهی جز تحملش نداریم، چون استیضاح روحانی در آخر دولت به مصلحت نیست. وی افزود: راه نجات این خط سیاه، از طریق صندوق رای و انتخاب دولتی خدمتگزار و انقلابی است.»
  • شنیده شده در روزهای گذشته نیروهای کارگری سد دالکی دشتستان تعدیل شده و با توجه به پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار، احتمال تعطیلی این پروژه حیاتی برای کشاورزی دشتستان وجود دارد. تکمیل این سد 1300 میلیاردتومان نیاز دارد که طی هشت سالی که از احداث آن می گذرد، حدود 100 میلیاردتومان (کمتر از 10 درصد) دریافتی داشته که البته آن هم عمدتا به صورت اسناد خزانه بوده است.
  • شرکت‌های توزیع همچنان برای فروش روغن، فروش اجباری کالاهای دیگر را هم دارند. این اتفاق که در زمان کمبود روغن معمول شده بود در شرایط فعلی که تا حدودی از التهاب روغن کم شده هم ادامه یافته است، از این رو عملکرد شرکت‌های توزیع در نوسانات بازار نیازمند بررسی و توجه است.
  • شماری از ورزشکاران هیات دو و میدانی استان با امضای طوماری از عملکرد مریم قربانی ریاست این هیات انتقاد کرده و خواستار تشکیل مجمع برای پاسخگویی وی به ابهامات هستند.
  • متن منتشر شده در وضعیت واتساپ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای کمک خیرین جهت تامین آب معدنی، مرغ، برنج و روغن بیمارستان‌های استان، واکنش هایی در فضای مجازی در پی داشته و دکتر کشمیری را ناگزیر به ارائه توضیحاتی کرده است. جدا از اینکه با شیوع کرونا و کاهش اعمال جراحی، درآمد بیمارستان ها شدیدا افت کرده، افکار عمومی می پرسند پس سهم استان از درآمدهایش یا مسئولیت اجتماعی صنایع نفت و گاز کجاست که برای کوچکترین نیازهای بیمارستانی هم باید به سمت خیرین دست نیاز دراز کرد؟
  • برخلاف وعده وزیر رفاه، کمک پرداختی به سرپرست خانوار بابت ماه رمضان کمتر از مبلغ یارانه معیشتی بوده که باعث ابهاماتی برای مردم شد. بر این اساس باید برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شد، اما طبق پیام های مخاطبان، مبلغ واریزی حدود 10 هزارتومان کمتر از این مبلغ بوده که تاکنون پیرامون آن توضیحی ارائه نشده است.
  • با توجه به ابلاغیه استانداری، کلیه کارمندان دستگاههای اجرایی شاغل در شهرهای قرمز که ساکن مرکز شهرستان نیستند، این هفته به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد. البته نیروهای نظامی، انتظامی، درمانی و عملیاتی از این موضوع مستثنی شده اند.
  • گویا قرار است گروهی از بوشهر به دیدن احمدی‌نژاد بروند که هدف آنها دعوت از وی برای حضور در انتخابات بوده است. مدتی است که حضور شهروندانی از استان های کشور در محل سکونت رییس جمهور سابق با درخواست کاندیداتوری وی در انتخابات، رسانه ای می شود.
  • برخی از تشکل ‌ها دعوت از داوطلبان شوراها برای ارائه برنامه را آغاز کرده‌ اند. گویا هدف از این نشست‌ها، دستیابی به لیست نهایی و ائتلاف است.
  • براساس آخرین تصمیمات شورای عالی بورس و اوراق بهاد‌ار، مجامع عمومی شرکت های تعاونی سرمایه گذاری سهام عد‌الت از نیمه د‌وم ارد‌یبهشت تا نیمه اول خرد‌اد‌ ماه د‌ر تمامی استان ها از جمله استان بوشهر برگزار خواهد‌ شد تا هیات مدیره شرکت استانی انتخاب شود‌. امروز آخرین مهلت ده روزه ثبت نام متقاضیان حضور در انتخابات هیات مدیره استانی می باشد.
  • خلیج فارس 
[کد خبر:AJ35510]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب