00000000000000000000000000000000000000000000000000000000015455845.jpg

 

 

آینه جم: حکایت ارزان شدن گوجه‌فرنگی حکایت هر سال این روز‌های کشاورزان استان بوشهر است که انگار قرار نیست به پایان برسد.

 به گزارش آینه جم؛ گوجه‌کاران استان بوشهر نخستین تولیدکنندگان این محصول در زمستان هستند. محصولشان از اواسط آبان بدست می‌آید و تا اوایل اردیبهشت سال بعد هم برداشت دارند، اما اوج برداشتشان دی است.

در این استان، ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار کشتزار گوجه‌‎فرنگی وجود دارد که پیش از برداشت پیش‌بینی شده بود ۶۲۰ هزار تن محصول از آن‌ها برداشت شود.

حدود یک سوم این مزارع در بخش بُردِخون شهرستان دیر قرار دارد؛ جایی که کشاورزانش از ارزان شدن قیمت محصول نگران و ناراضی هستند.

وقتی گوجه صادراتی به رب تبدیل می‌شود!

یکی از کشاورزان بردخون می‌گوید: بخشی از محصولمان بر اثر باران و تگرگ از بین رفته و بخشی هم حالا به علت نبود مشتری روی زمین مانده و در حال نابود شدن است.

این کشاورز جوان می‌گوید: در حالی که محصولمان این قدر با کیفیت است که می‌توان صادرش کرد مجبوریم با قیمتی بسیار پایین حدود ۱۵۰۰ تومان به کارخانه‌های رب بدهیم.

او گلایه دارد که کارخانه‌های تولید رب قیمت محصولشان را افزایش می‌دهند، اما حاضر نیستند که گوجه‌فرنگی را با قیمت بهتری از کشاورز بخرند.

گوجه‌کاران بوشهری و درد‌هایی که هر سال نو می‌شوند

به گفته این کشاورز، حتی سبد هم پیدا نمی‌شود که گوجه‌ها را درآن بریزند.

این کشاورز می‌گوید: باید سم، کود و نشاء را به دلار بخریم، اما محصولمان را به ریال چند سال پیش بفروشیم.

کشاورز دیگری که مویش را در همین پیشه سپید کرده، می‌گوید: مسئولان برای خرید حمایتی محصولمان امروز و فردا می‌کنند.  وقتی باران ببارند، گوجه‌ها از بین می‌روند و دیگر چیزی نیست که از ما خریداری کنند.

او می‌گوید: وقتی از حمایت از تولید حرف می‌زنند، کشاورزان هم بخشی از جامعه تولیدکنندگان هستند که شغل‌های زیادی به آن‌ها وابسته است و اگر از آنان حمایت نشود خیلی‌های دیگر هم کارشان را از دست می‌دهند.

بالا رفتن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی

سخنگوی شورای اسلامی شهر بردخون که خودش هم گوجه‌کار است در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هزینه تولید بسیار بالا رفته است و هر ماه قیمت سم و کود بیشتر می‌شود به طوری که برای زیرکشت بردن یک هکتار مزرعه گوجه‌فرنگی باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرد.

به گفته مجید دریایی  الان یک کامیون ۱۰ تنی برای حمل گوجه از بردخون به تهران ۹ تا ۱۳ میلیون تومان می‌گیرد، هزینه سبد این ۱۰ تن حدود ۷ میلیون و هزینه بارگیری هم ۵۰۰ هزار تومان است. اگر کشاورز هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی را ۵ هزار تومان بفروشد فقط ۵۰۰ تومان سود می‌کند.

گوجه‌کاران بوشهری و درد‌هایی که هر سال نو می‌شوند

او می‌گوید: کارخانه‌های تولید رب هر کیلو گوجه را ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان از ما می‌خرند. کارخانه‌ای که نزدیک ما است به قیمت ۲۴۰۰ تومان یا ۲۲۰۰ تومان می‌خرد، اما ظرفتیش کم است و کشاورزان مجبورند محصولشان را به ۱۸۰۰ یا ۱۹۰۰ به دلالان بفروشند که آن‌ها هم می‌فرستند به استان فارس و اصفهان.

خریدی که حمایت کننده نیست

این کشاورز می‌گوید: ۳ هفته پیش مسئولان قول دادند خرید حمایتی کنند و گوجه‌فرنگی را از ما بخرند، اما هنوزخبری نشده است، زیرا آن‌ها قیمت ۲۶۰۰ تومان را اعلام کرده‌اند که مناسب نیست و این گونه حمایتی از کشاورز نمی‌شود.

به گفته دریایی، دولت در تابستان برای حمایت از گوجه‌کاران خوزستانی و اصفهانی هر کیلو محصولشان را ۳۵۰۰ تومان خرید، که باعث شد عرضه و تقاضا متوازن و شرایط کار کشاورزان بهتر شود.

گوجه‌کاران بوشهری و درد‌هایی که هر سال نو می‌شوند

او می‌گوید: اگر قرار است از کشاورز حمایت شود باید در همه مراحل تولید از او حمایت شود یعنی کود و سم باکیفیت و قیمت مناسب در اختیارش قرار گیرد. الان سم‌ها کیفیت لازم را ندارند و برای حفاظت از محصول مجبوریم چندین بار سم بزنیم که این هم هزینه تولید را بالا می‌برد.

از کشاورز حمایت کنید نه کارخانه‌دار

سخنگوی شورای اسلامی شهر بردخون می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد مردم این شهر کشاورز هستند و در زمان برداشت این شهر به شهری مهاجرپذیر تبدیل می‌شود وکارگران از استان‌های دیگر برای کار به اینجا می‌آیند. اگر بخش کشاورزی بردخون نتواند روی پای خود بایستد این افراد هم بیکار می‌شوند.

دریایی معتقد است اگر قرار است در حوزه کشاورزی از تولیدکننده حمایت شود باید از کشاورز حمایت کرد نه کارخانه‌دار، زیرا حلقه نخست زنجیره کشاورز است و اگر او نباشد کارخانه فرآوری محصولی هم درکار نخواهد بود.

قول‌های نماینده مجلس برای حمایت از کشاورزان

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه  در مجلس گفت: بخش بردخون شهرستان دیر از مهم‌ترین مناطق تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است که در بارش‌های اخیر بیشترین خسارت‌ها را در حوزه کشاورزی دیده است.

او گفت: از همه ظرفیت‌ها برای جبران زیان وارد آمده به کشاورزان استفاده خواهیم کرد تا باز هم شاهد رونق کشاورزی در قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل باشیم.

گوجه‌کاران بوشهری و درد‌هایی که هر سال نو می‌شوند

نماینده مردم جنوب استان در مجلس، جبران خسارت و خرید تضمینی محصولات را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان بوشهر عنوان کرد.

جهاد کشاورزی باید در میانه میدان باشد

عضو شورای اسلامی شهر بردخون می‌گوید: نماینده مردم جنوب استان در مجلس به منطقه آمد و مشکلات کشاورزان را دید، اما هنوز نتیجه‌ای از این بازدید ندیده‌ایم.

دریایی می‌گوید: مسئولان باید به فکر کشاورز باشند، مشکلات کمر کشاورزان را شکسته است.

به گفته او جهاد کشاورزی باید برای توسعه کشاورزی برنامه و الگوی کشت داشته باشد و با نظارت آن را پیاده کند، باید بر تولید و توزیع کود و سم نظارت کند، باید برای خرید حمایتی از کشاورز پای کار باشد و باید کشاورزی را از تک محصولی درآورد.

این کشاورز می‌گوید: اگر کشاورز خیالش راحت باشد که محصولش به فروش می‌رسد الگوی کشت را می‌پذیرد و کمتر کشت می‌کند، اما چون از این نظر خیالش راحت نیست برای اینکه کمتر زیان کند سطح زیر کشت خود را بیشتر می‌کند.

قصه افت و خیز‌های قیمت گوجه فرنگی در استان بوشهر به دردی مزمن تبدیل شده است؛ دردی که هر سال عود می‌کند و گاه با مُسَکِنی کمی آرام می‌گیرد، اما باز روز از نو و روزی از نو...

گزارش از سلیمه کهنسال- باشگاه خبرنگاران

[کد خبر:AJ37833]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب