1982803.jpg

 

 

 

آینه جم : 15 اردیبهشت ماه امسال بود که پس از کشمکش های چندین ساله بین دولت، مجلس و شورای نگهبان، سرانجام لایحه تاسیس 7 منطقه آزاد جدید از جمله بوشهر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید و تصویب شد.

به گزارش آینه جم ؛ اگرچه منطقه آزاد بوشهر مجددا باعث تکانه هایی در بازار خصوصا حوزه مسکن شد، اما طی دو ماهی که از تصویبش می گذرد، پیرامون روند اجرایی منطقه آزاد و حصارکشی حریم آن اقدامی صورت نگرفت.

نخستین بار ۱۳۹۴ منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر در قالب لایحه تاسیس ۷ منطقه جدید در کشور از سوی دولت پیشنهاد شد، اما چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد و دو دوره مجلس را پشت سر گذاشت تا اینکه در نهایت با برطرف شدن اختلاف‌ها، به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد و سرانجام به انجام رسید.

منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر شامل اراضی منطقه ویژه اقتصادی و اراضی مقابل آن به سمت جزایر نگین، عباسک و صدرا است از این رو ارتباطی به محدوده شهر بوشهر ندارد.

تصویب این منطقه با واکنش‌هایی رو به رو شد، برخی آن را عامل گرانی‌های بیشتر در بوشهر خواندند و برخی نمایندگان هم این منطقه را به نفع مردم ندانستند.

آخرین وضعیت منطقه آزاد

حالا دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی خبر داده: مقدمات اولیه تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تهیه شده که هفته آینده در هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت شدحمید رضا مؤمنی در نشست بررسی وضعیت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بوشهر که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه این منطقه آزاد جز 7 منطقه‌ای است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد اظهار داشت: مناطق آزاد جدید که قرار است راه‌اندازی شود چند مؤلفه کلیدی از جمله راه مواصلاتی، خط ریلی، فرودگاه و حوزه دسترسی به آبها بین‌المللی و تجهیزات بندری مورد توجه است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه منطقه آزاد بوشهر دارای مزیت‌های یاد شده است گفت: منطقه آزاد بوشهر یکی از مناطق دارای قابلیت‌های مهم بندری است و عمده زیرساخت‌های آن تهیه شده و اکنون به‌صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

مشاور رئیس جمهور باتأکید بر تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر اضافه کرد: بندر آزاد بوشهر از لحاظ زیرساخت‌ها مشکلی وجود ندارد و باید در حوزه نرم‌افزاری اساسنامه منطقه آزاد بوشهر به تصویب برسد.

مؤمنی با بیان اینکه مقدمات اولیه تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تهیه شده است گفت: این اساسنامه هفته آینده در هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از تصویب اساسنامه منطقه آزاد در هیئت دولت، طرح جامع آن تهیه و چشم‌انداز فعالیت منطقه آزاد بوشهر در چارچوب قانون و مقررات که برای آن مصوب می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: فعالیت رسمی منطقه آزاد بوشهر بزودی با اعلام رئیس جمهوری آغاز می‌شود و امید است که این منطقه در اقتصاد این استان، جنوب کشور و کشورهای منطقه خلیج‌فارس بتواند تاثیرگذار واقع شود.

مومنی اظهارداشت: توجه به لجستیک و تولید بویژه در بخش کشاورزی به عنوان بخش ظرفیت ‎دار استان بوشهر باید محور اصلی منطقه آزاد صنعتی بوشهر باشد و باید چنین مناطق صادرات جایگزین واردات شود تا به مثبت شدن تراز تجاری کشور کمک شود.

مؤمنی اضافه کرد: زیرساخت‌ها و بستری که در استان بوشهر از جمله شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد به منطقه آزاد بوشهر خیلی کمک می‌کند که کار آن سریع‌تر از سایر مناطق کشور انجام شود.

وی افزود: منطقه آزاد صنعتی بوشهر در ۲ مرحله انجام می ‎گیرد که در این مرحله‌ها باید تصویب اساسنامه و طرح جامع محقق شود.

مومنی اظهارداشت: ساختار اداری منطقه آزاد بوشهر در حال طراحی است و با توجه به اینکه دولت هیچ کمکی برای تولید زیرساخت‌ها نمی‌کند، برای تحقق این مهم تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بانک‌ها، شرکت‎های سرمایه‌‏گذاری و بخش خصوصی پیش بینی شده است.

وی افزود: مناطق آزاد جدید نباید دارای یک سازمان عریض و طویل باشند بلکه باید با محوریت بخش خصوصی تبدیل به مناطق سریع و چابک برای تسهیل در سرمایه‏‌گذاری تبدیل شوند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: با اراده‌‌ای که استاندار بوشهر از زمان تأسیس و قبل از مصوب شدن منطقه آزاد بوشهر داشته است پیش بینی می‌شود منطقه آزاد بوشهر نسبت به سایر دیگر مناطق آزاد جدید، به سبب وجود زیرساخت‌ها، سریع‌تر فعالیت آن آغاز شود.

مشاور رئیس جمهور نقش مهم منطقه آزاد بوشهر در حوزه اقتصاد و اشتغال را مهم دانست و افزود: امید می‌رود با آغاز فعالیت منطقه آزاد بوشهر به توسعه استان کمک و زمینه شکوفایی اقتصاد آن فراهم کند و در اتصال آن به اقتصاد منطقه و بین‌المللی مؤثر است.

 

 

[کد خبر:AJ36342]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب