00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000170704_091217.jpg

آینه جم؛ ابوالحسن صفر پور؛ سه سال از تعطیلی فرودگاه جم می گذرد. در این مدت بارها امام جمعه شهرستان تکرار کرده اند که مسئولین همت کنند تا فرودگاه مجددا راه اندازی شود. بیایید بررسی کنیم که وجود فرودگاه در جم چه معنایی می تواند داشته باشد؟

فرودگاه یک راه ارتباطی است که براساس آمارها تقریبا 5 درصد از جمعیت کشور از آن استفاده می کنند. هم گران است هم به دلیل نوع ناوگان هوایی کشور ریسک بالایی برای مسافرت دارد. خوب است بدانید از سال 1357 یعنی بعد از انقلاب تا به امروز به صورت میانگین تقریبا سالانه یک سقوط هواپیما در کشور داشته ایم.

فرودگاه در جم بیشتر مورد استفاده مسئولین و یا کارکنان وزارت نفت است که غالبا نیز به صورت مجانی از آن بهره می برند. این امر باعث می شود این فرودگاه کاملا یک بارِ هزینه ای برای مملکت داشته باشد و منتش بر سر مردم منطقه باشد درصورتیکه مردم عادی خیلی محدود از پروازها استفاده می کنند.

حال شما وضعیتی را درنظر بگیرید که وجود فرودگاه حتی محدودیت هایی در زمینه ساخت و سازها نیز ایجاد می کند. با توجه به گسترش شهر امروز فرودگاه دیگر در حاشیه شهر نیست بلکه در مرکز شهر است، که قطعا برای همسایه ها امری ناخوشآیند محسوب می شود.

حال بیایید حالتی را در نظر بگیریم که فرودگاه نباشد، جمع شود و دشت بایری زمین داشته باشیم. چه استفاده هایی دارد؟ اول اینکه مردم هنوز گلایه مندند که در قبال زمین هایی که تبدیل به فرودگاه شده است پولی دریافت نکرده اند پس می شود زمین ها را پس داد، که البته خیلی بعید است.

ضعیف شدن پوشش گیاهی، گرم شدن هوا و دیگر محدودیت های زیست محیطی جم که در سال های اخیر تشدید شده است بر کسی پوشیده نیست. پس می توان آنهمه زمین را به یک پارک جنگلی تبدیل کرد با درختانی پُرسایه که کمتر نیازی به آب دارند. قطعا پارک جنگلی یک اتفاق عام المنفعه است نسبت به فرودگاه.

از بالا رفتن قیمت زمین در جم همه معترض و نگرانند. فیلمی که مدتی قبل در شبکه ای بیگانه هم پخش شد در رابطه با همین نگرانی بود. درست است که یک عده انگشت شمار دارند سودهای کلان میبرند اما دیگران در مضیقه اند. پس میتوان این فرودگاه را جمع کرد و زمین های پلاک بندی شده را وارد بازار کرد. اینطوری حباب قیمت زمین هم می شکند و مردمِ کم بضاعت راحت تر می توانند زمین بخرند. خوشحالی مردم از قیمت پایین زمین بیشتر است یا وجود فرودگاه؟

مُلک فرودگاه می تواند یک شهرک صنعتی، پیست موتور سواری، یک مزرعه مدرن و بزرگ همراه با پرورش دام و یا حتی یک مجموعه فرهنگی- تفریحی متشکل از سالن تئاتر، سینما، اپرا و ... باشد. بدون شک هر یک از این تغییرات یا اتفاقی عام المنفعه غیر از اینها رخ دهد، کارکرد بهتری برای شهر خواهند داشت تا وجود یک فرودگاه که در فاصله 45 دقیقه ای آن یعنی در عسلویه فرودگاه مجهز و خوبی وجود دارد.

حال باید از امام جمعه پرسید که برچه اساسی وجود فرودگاه برای جم را لازم و خوب می داند؟

** ابوالحسن صفر پور ؛ شهرنامه

 

* این یادداشت صرفا دیدگاه نویسنده است و بازگو کننده نگاه سایت آینه جم پیرامون فرودگاه جم نیست

[کد خبر:AJ22551]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم