آینه جم: دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در تعطیلات عید سعید فطر سفرها و دید و بازدیدها را تعطیل کنیم زیرا همین موارد در عید فطر پارسال و نوروز امسال آتش کرونا را شعله‌ور کردند.

به گزارش آینه جم؛ سعید کشمیری با اشاره به آغاز روند کاهش شیوع کرونا در استان و کشور بیان کرد: یک ماه پیش دردسر بزرگی در استان‌ها داشتیم، هر روز دو برابر روز قبل مبتلا داشتیم. وقتی تعداد ابتلا بالا رود دو هفته بعد تعدادی از مبتلایان بستری می‌شوند.

او افزود: روند افزایش بستری این قدر سرعت گرفت که آن را با واژه‎‌های آسانسوری، موشکی و انفجاری توصیف می‌کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اول فرودین ۶۰ بیمار بستری داشتیم، اما آخر فروردین شد ۴۶۰ نفر که سهمگین بود.

کشمیری عنوان کرد: با محدویت‌های صورت گرفته مانند کاهش تعداد کارمندان، قرمز شدن شهرها، افزایش اطلاع رسانی، کم شدن مراسم عزا و عروسی، بسته شدن بازار‌ها و کاهش تجمع‌ها، میزان ابتلا کم شد، دو هفته بعد هم بستری‌ها کاهش یافت و امیدواریم دو هفته آینده مرگ و میر کم شود.

او بیان کرد: به هر حال تفاوتی میان آمار رسمی و غیررسمی وجود دارد، زیرا عده‌ای شناسایی نمی‌شوند یا با تاخیر شناسایی می‌شوند.

کشمیری با بیان اینکه تا کنون هزار و ۷۹ نفر در استان بوشهر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تاکید کرد: اگر غفلت کنیم هر لحظه کرونا می‌تواند شعله ور شود.

اوادامه داد: اکنون ۳۵۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند، ۵۰ نفر در مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند که ۲۰ نفرشان شرایط حاد دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر راه حل کرونا را، ایمن سازی جهانی با تزریق واکسن عنوان کرد و افزود: باید بیش از ۷۰ درصد مردم وکسن بزنند تا بتوانیم به روال عادی زندگی برگردیم.

حدود ۴ هزار سالمند بوشهری واکسن کرونا زدند

کشمیری با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۲ درصد جمعیت کشور واکسن زده‌اند، تعداد کسانی را که دراستان بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند ۱۸ هزار نفراعلام کرد.

او گفت: اکنون درمرحله دوم واکسیناسیون هستیم و افراد ۸۰ سال به بالا واکسن می‌زنند که تعدادشان در استان نزدیک به ۱۲ هزار نفراست و تا الان حدود ۴ هزار نفر از این جمعیت واکسن زده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ابراز امیدواری کرد تا دو هفته آینده بقیه این گروه سنی هم به مرکز تعیین شده بروند و واکسن دریافت کنند.

کشمیری اشاره کرد که در بعضی شهرستان‌ها به صورت تجمعی در یک مکان واکسن زده می‌شود و دربرخی شهرستان‌ها در خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت واکسن تزریق می‌شود.

او افزود: برای تزریق واکسن با افراد تماس می‌گیرند، زیرا بیشتر مردم پرونده بهداشتی الکترونیک دارند. کسانی که پرونده ندارند می‌توانند با نزدیک‌ترین مرکز سلامت به محل سکونتشان تماس بگیرند تا برایشان پرونده تشکیل دهند.

اولویت بندی تزریق واکسن براساس تاثیرپذیری گروه‌های سنی است

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر درپاسخ به این پرسش که چرا تزریق واکسن اول از سالمندان شروع شده است، بیان کرد: تحقیقات ثابت کرده است به ازای تزریق واکسن به پنج سالمند، از یک مرگ جلوگیری می‌شود، اما به ازای تزریق واکسن به ۱۶ هزار جمعیت ۲۰ ساله، یک مرگ کمتر می‌شود.

کشمیری ادامه داد: اولویت بندی تزریق واکسن با توجه به تاثیرپذیری گروه‌ها صورت گرفته است، زیرا تعداد واکسن کمی در اختیار داریم و اگر واکسن به اندازه کافی داشتیم و همزمان به جوانان هم تزریق می‌شد، تاثیر آن برای همه خوب بود چه خود جوانان و چه سالمندان، زیرا جوانان ناقل نبودند.

دغدغه والدین برای امتحانات حضوری پیگیری می‌شود

او درباره برگزاری امتحان حضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم و دغدغه‌های والدین بوشهری در این زمینه هم گفت: بازرسان ما تمام شیوه نامه‌های برگزاری امتحانات ضوری را با جزئیات پیگیری می‌کنند از جمله اینکه در هر کلاس ۴ یا ۵ دانش آموز باشند، امتحانات تداخل نداشته باشند، فاصله‌گذاری رعایت شود، تجمعی در رفت و آمد دانش آموزان رخ ندهد و تب‌سنجی انجام گیرد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر افزود: مباحث زیادی درباره نحوه برگزاری امتحان در ستاد ملی صورت گرفت، اما راهی برای غیرحضوری برگزار شدن امتحانات پیدا نشد.

کشمیری به والدین اطمینان داد با توجه به گرمای استان بوشهر که امکان برگزاری امتحان در محیط‌های باز نیست، دغدغه‌های آنان را به مسئولان کشوری خواهند گفت و اگر بشود تغییری در برگزاری امتحان‌ها در مناطق گرمسیری داد، به طور حتم این کار انجام خواهد گرفت.

فعلا سفر را فراموش کنید

او همچنین با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر، تاکید کرد: در این ایام سفر بی سفر دید و بازدید هم بی دید و بازدید؛ پارسال بعد از سفر و دید و بازدید عید فطرکرونا ابتدا در خوزستان و سپس در بوشهر شعله ور شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید مردم با هم قرار بگذارند که تجربه نوروز تکرار نشود. بیش از ۲۰۰ نفراز فروردین تا کنون فوت کردند که می‌توانستند فوت نکنند.

کشمیری افزود: مردم نگویند خسته شدیم، بالاخره این شرایط تمام می‌شود واکسن که بیاید، سال آینده ماه رمضان و عید فطر خوبی خواهیم داشت.

او بیان کرد: از سه شنبه ۲۱ تا شنبه ۲۵ اردیبهشت، ورودی و خروجی شهر‌ها سخت‌گیرانه و بدون توجه به رنگ‌بندی بسته می‌شود و جلوی هر سفری گرفته خواهد شد. اما نکند که این سختگیری با دید و بازدید درون شهری از بین برود. همه نگران هستیم مشکلاتی که در نوروز به وجود آمد در عید سعید فطر هم پیش بیاید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

[کد خبر:AJ35715]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب