267920160531101742-999.JPG.jpg

 

 

آینه جم؛  طی یکسال اخیر با شیوع کرونا، کسب و کارها با محدودیت های زیادی مواجه و قدرت خرید خانوار ضعیف تر از قبل شده؛ این شرایط همزمان با افزایش قیمت ها در ماه رمضان، سفره خانوار را کوچک تر کرده است.

به گزارش آینه جم  این روزها همزمان با پرواز قیمت کالاهای اساسی، عرضه آن با نرخ تنظیم بازاری هم به شکل محدود و در قالب صف های طولانی عرضه می شود.

جدا از این، اقلام پرمصرف ماه رمضان نیز نرخ مصوبی ندارد و با نرخ های متفاوت به فروش می رسد.

از آنجا که برنج و خورشت از غذاهای معمول در سفره سحری خانواده های ایرانی است، نگاهی به قیمت ها در بازار بوشهر نشان می دهد حداقل هزینه آن 35 هزارتومان آب می خورد، اگر هم خورشت به این سفره اضافه شود، قیمت بالاتر خواهد رفت.

همچنین سفره افطار که از تنوع بیشتری نسبت به سفره سحر برخوردار است، در ساده ترین شکل ممکن، پنیر، نان، سیزی درکنار کاسه ای حلیم یا آش را می توان درنظر گرفت.

نگاهی به قیمت ها در بازار از آش کیلویی 20 هزارتومان تا پنیر قالبی حدود 15 هزارتومانی و نظایر آن نشان می دهد حداقل هزینه افطار 36 هزار تومان خواهد شد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در حالی است که نرخ اقلامی همچون خرما، زولبیا و بامیه نیز به نسبت سال‌های گذشته با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده و این گرانی‌ها پشت‌سر گذاشتن ماه رمضان را برای دهک‌های پایین و متوسط دشوار کرده است.

با این حال، هزینه سفره سحر و افطار حداقل 71 هزارتومان است که متوسط یک ماه آن بیش از 2 میلیون و 130 هزارتومان خواهد شد و می تواند 80 درصد درآمد حداقل بگیرها نظیر قشر کارگری را به خود اختصاص دهد.

البته دولت وعده حمایت‌هایی را برای ماه رمضان داده، از جمله پرداخت معادل یک یارانه معیشتی اضافه به 60 میلیون نفر (حداقل 50 و حداکثر 205 هزارتومان به تناسب اعضای خانوار)، ولی مشخص است که چنین حمایت‌هایی نمی تواند قدرت خرید خانوار را احیا کند.

قیمت کالا‌های تنظیم بازار در بوشهر اعلام شد

طی روزهای گذشته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر از جذب سهمیه شکر، برنج، روغن و گوشت قرمز استان برای ماه رمضان خبر داده، اما مردم از محل های توزیع آن و تاثیرش بر قیمت های بازار آزاد بی خبرند.

به گفته سید حسین حسینی، سهمیه شکر به صورت هر بسته یک کیلویی از ۸۷۰۰  تا ۸۸۰۰ تومان، همچنین روغن خوراکی با نرخ مصوب خبر داده است.

به گفته وی، برنج تایلندی و هندی نیز هرکدام به ترتیب کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده و قرار است از طریق فروشگاه‌های منتخب، تعاونی‌های ادارات و بخشی نیز از طریق مراکز خیریه توزیع شود تا به تنظیم بازار داخلی کمک کند. همچنین گوشت قرمز هم کیلویی ۸۰ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های منتخب عرضه می‌شود.

 

 

* خلیج فارس 

[کد خبر:AJ35499]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب