1817828.jpgآینه جم:یادواره صدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری در آستانه ۱۲ شهریور، سالروز شهادت این سردار مبارز جنوبی در سالن ورزشی شهر دلوار برگزار شد.

به گزارش آینه جم:: یادواره صدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری عصر روز چهارشنبه در آستانه ۱۲ شهریور سالروز شهادت این سردار مبارز جنوبی در سالن ورزشی شهر دلوار برگزار شد.

در ابتدای حضور خبرنگاران در محل برگزاری یادواره، حضور پررنگ نیروهای نظامی و انتظامی در محلی که قرار است تامین کننده امنیت این یادواره باشند بیش از هر مسئله دیگری خودنمایی می کند. خبرنگاران و عکاسان با نشان دادن کارت خبرنگاری و عکاسی اجازه ورود به سالن محل برگزاری همایش می یابند.

طبق معمول چنین برنامه هایی در استان و علی‌رغم اینکه اصحاب رسانه، یک روز قبل در نشست خبری مسئولان یادواره از آنان خواسته بودند جایی ویژه برای نشستن خبرنگاران و عکاسان در نظر بگیرند، خبری از این اقدام نبود و به ناچار در ردیف سوم صندلی‌ها نشستند که دقایقی بعد،  ماموران انتظامات سالن از آنها خواستند جابه‌جا شده و به یک ردیف بعد از داربست‌های نصب شده بروند، دقایقی پافشاری بر ماندن در همان محل کردند اما با مقاومت ماموران انتظامات مواجه شدند که می گفتند این مکان برای مسئولان در نظر گرفته شده و ناچارا و با اکراه به محلی که گفته شد، رفتند.

دلوار

فرماندار تنگستان و بخشدار دلوار، مرتبا در حال رفت و آمدند و مسائل مختلف را بررسی می کنند تا مراسمی بی‌عیب و نقص برگزار شود.

ساعت شروع مراسم را ۱۷ اعلام کرده بودند اما تا حدود ۴۵ دقیقه بعد از ساعت ۱۷، مراسم رسمیت نمی‌یابد و در این فاصله هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود؛ موسیقی پخش می‌شود، صدا تنظیم می شود و گروه موزیک نیروی دریایی بر روی سن حاضر می شوند.

کم کم، مسئولان مختلف استان و شهروندان تنگستانی در محل یادواره حضور می یابند.

ساعت حدودا یک ربع به ۱۸، وزیر کشور به همراه استاندار بوشهر، معاونان سیاسی امنیتی و عمرانی استاندار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، نماینده بوشهر در مجلس، فرمانده نیروی انتظامی استان و تنی چند از مسئولان وارد سالن می شوند و همزمان با ورودشان، گروه موزیک نیروی دریایی ارتش بوشهر، سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران را به طور زنده اجرا می کنند.

حدودا ۳۰ عکاس، در جلوی سالن حضور دارند و این لحظات را ثبت می کنند.

به محض تمام شدن سرود ملی، عکاسان را به سمت پشت داربست‌ها هدایت می‌کنند و اجازه رفت و آمد به خارج از این محدوده را به آنها نمی دهند.

پس از تلاوت قرآن، شاهین بهرام‌نژاد مجری توانمند و نام‌آشنای استان بوشهر، پشت تریبون حاضر می‌شود و با اجرای خاص خود، برنامه را با سروده‌ای محلی در وصف دلوار آغاز می‌کند.

دلوار

سپس غلامرضا ترک زاده فرماندار تنگستان، برای عرض خوش آمد به مدعوین و حاضرین در مراسم، به پشت تریبون می‌رود.

سالن مملو از جمعیت است و عده‌ای هم ایستاده، مراسم را دنبال می‌کنند و خوشبختانه، کولرهای تعبیه شده در سالن، هوایی مطبوع را در سالن به وجود آورده‌اند که گرمای هوا اصلا حس نمی شود.

در بین جمعیت، برخی مدیران کل دستگاه های استان، فرمانداران شهرستان‌ها، تعدادی از بخشداران و شهرداران هم حضور دارند و دقایقی پس از شروع مراسم، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس هم به مراسم می‌آید.

سخنران بعدی یادواره، امام جمعه دلوار است؛ وی مختصری از مبارزات شهید رئیسعلی دلواری و همرزمانش سخن می گوید.

مجری برنامه در فواصل ۳۰ ثانیه‌ای که پشت تریبون حضور می‌یابد، از وقت خود بهترین بهره را می‌برد و شعرهای محلی و مطالب ارزشمندی در خصوص دلاورمردی‌ها و رشادت‌های مبارزان جنوبی می‌خواند.

سخنران بعدی مصطفی سالاری استاندار بوشهر است؛ وی در ابتدای سخنرانی از وزیر کشور تشکر می کند که علی‌رغم چند ساعت مانده به سفر خارج از کشورش، به بوشهر سفر کرده و در یادواره شهید رئیسعلی دلواری شرکت کرده است.

استاندار بوشهر در متنی که نگاشته و همراه خود دارد، از دلاورمردی‌های سرداران مبارز استان بوشهر می‌گوید و از همه سرداران استان یاد می‌کند.

پایان بخش سخنان سالاری، اشاره به فضای همدلی و مودت استان که توسط نخبگان، علما و اندیشمندان ایجاد شده، است و از این بابت تشکر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، سخنران بعدی مراسم است. وی نیز از تاریخ مقاومت، بصیرت و بیداری مردم و مبارزان بوشهری و ایستادگی شان در برابر استعمار انگلیس گفت.

نوبتی هم که باشد نوبت سخنرانی وزیر کشور مهمان ویژه این مراسم است؛ وی با دعوت مجری برنامه به پشت تریبون حاضر می شود و اشاره می کند که این مراسم به برکت وجود و تلاش استاندار بوشهر برگزار شده و از تلاش وی در این خصوص تقدیر می کند.

نکته حائز اهمیتی که در سخنرانی رحمانی فضلی وزیر کشور، خودنمایی می‌کند، این است که وی بدون هیچ یادداشت و متن نوشته‌ای، سخنان بسیار کلیدی در خصوص بوشهر، دلوار، مبارزان بوشهر و ایستادگی آنان در برابر استعمار می گوید که نشان از دانش و تسلط کامل وی در این زمینه دارد.

وزیر کشور از تاریخ پر از حماسه و تحول ایران، بصیرت قیام رئیسعلی، شکستن ابهت انگلستان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته قیام جنوب، بوشهر، پیشانی مقاومت در مقابل دول غرب، مذاکرات هسته‌ای ایران و سر تعظیم فرود آوردن کشورهای بزرگ و قدرتمند دنیا در برابر دولت تدبیر و امید و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی هم سخن گفت.

پایان بخش سخنان وزیر کشور، ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور روحانی به بوشهری ها بود؛ وی گفت: از جلسه دولت به بوشهر آمده و دکتر روحانی از وزیرش خواسته تا سلام گرم وی را به مردم استان بوشهر برساند.

به محض اتمام سخنان وزیر کشور، مجری برنامه ختم مراسم را اعلام می کند و مسئولان ارشد استان، وزیر کشور را همراهی و بدرقه می‌کنند و سایر حاضرین در مراسم هم به سوی درب‌های خروج از محل می‌روند.

دلوار

در حین سخنرانی استاندار بوشهر و همچنین پس از پایان مراسم، تماس‌های تلفنی از سوی فرزندان، نوادگان و برخی از دوستداران شهید میرزامحمد خان برازجانی ملقب به غضنفرالسلطنه سردار مبارز دشتستانی، با خبرنگار مهر برقرار شد و از او خواستند در صورت امکان، مراتب تقدیر و تشکر آنها از استاندار بوشهر را به دلیل یاد کردن و نام بردن از همه سرداران مبارز استان در مراسم یادواره شهید رئیسعلی دلواری به وی برساند. آنها می‌گفتند هیچکدام از سخنرانان مراسم به جز استاندار بوشهر، از تک تک سرداران مبارز استان یاد نکرده‌اند و به همین دلیل از استاندار بوشهر قدردانی کردند.

در محوطه بیرونی مراسم، مردمی که از مسئولان به ویژه بخشدار دلوار، فرماندار تنگستان، استاندار بوشهر و معاون سیاسی امنیتی استاندار، برای کم عیب و نقص برگزار کردن این مراسم تشکر می کنند، مشاهده می شوند.

پس از دقایقی، مدعوین و حاضرین در مراسم، دسته دسته از یکدیگر خداحافظی کرده و محل را به سمت مقصد ترک کردند و به این ترتیب، یادواره یکصدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری با برنامه ای کم عیب و نقص، پایان یافت.

خبرنگار: بتول سهراب‌پور

[کد خبر:AJ7568]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب