252555658255.jpg

آینه جم؛ محمد مهدی صبوری: حاشيه نگاري نشست خبرنگاران با دادستان شهرستان جم

عباس چند دقیقه ای جلوی در منتظرم ماند. رسیدم، باهم به داخل رفتیم. احتمالا اولین و آخرین باری بود که تلفن همراهم را می توانستم به داخل ببرم. ساعت ۱۳ بود، راهروهای های دادگاه خلوت تر از آن چیزی بود که در ذهن داشتم. به سالن جلسات رفتم. حین گپ و گفت با سایر دوستان خبرنگار، جناب دادستان وارد می شود. با لهجه شیرین مشهدی سلام می کند.

روح الله فروغی فر متولد ۱۳۵۷، دارای مدرک کارشناسی حقوق از  یکی از دانشگاه های تهران و دانشجوی ارشد در بوشهر، وکیل سابق دادگستری و دادستان فعلی جم.

وکالت را بخاطر این که با روحیاتش سازگار نبوده و پولش برایم برکت نداشته رها کرده و در کسوت قضاوت در آمده است. ۹۶/۰۶/۱۹ اولین روز کاری فروغی فر در جم بوده است و نزدیک به دوسال از آن تاریخ می گذرد.

قبل از شروع رسمی جلسه به شوخی گفتم: به پدرم سپرده ام اگر تا ساعت ۴ برنگشتم با سند بیاید که با دادستان گفت: الان که وقت اداری تمام شده است و فردا هم تعطیل است. دو شبی را مهمان ما هستی که با خنده حضار مواجه شد.

جلسه بطور رسمی شروع و نوبت به جناب دادستان رسید. با سخنانی از رهبر انقلاب اسلامی در مورد مطبوعات و رسانه ها صحبت هایش را آغاز کرد. از حضور در جمع مردم فرهیخته، دیندار و متدین جم خوشحال بود.

تعداد پرونده های ورودی به دادسرای جم در مدت زمان حضور وی نسبت به بازه زمانی مشابه، حدود ۴ هزار فقره افزایش و به ۱۱۳۹۲ عدد رسیده است. گفت طبق آمار مردم از عملکرد دادگاه و دادسرا راضی هستند و بشدت معتقد بود کسی که به حقوق مردم تجاوز می‌کند باید مجازات شود.

بزرگترین معضل در جم تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و تصرف اراضی ملی و در ریز و انارستان چاه های غیر مجاز می دانست. شهرداری های ریز و انارستان در مجموع ۳ حلقه چاه غیر مجاز دارند و حتی آب فروشی هم می کنند.

بیشترین مشکلات را نیز با اداره های منابع آب، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دارد.

اعلام کرد وقتی می گوییم با فاسد و مفسد برخورد می کنیم، منظور کشاورزی نیست که چاه غیر مجاز دارد. منظور فساد سیستمی و برخورد با افراد شناخته شده است.

در مورد پلمپ چاه های کشاورزی در روستای بیدو نیز گفت: این احکام مربوط به سال ۹۰ بوده اند و ۸ سال اجرای آن ها به تعویق افتاد بود و باید اجرا می شد. برای مثال در یکی از آن ها یک فرد ۳ تخلف همزمان داشت. حفر چاه غیر مجاز، تغییر مسیر رود خانه و تجاوز به بستر رودخانه و کشاورزی در اراضی غیر مجاز. در اجرای احکام قطعی با هیچ کس تعارف نداریم و این مصوبه شورای تامین استان است.

لامپ های سالن مدام خاموش و روشن می شدند. حس گر حرکتی داشتند‌. حس کنسرت هایی که آدم محو تماشای خواننده اش می شد را القا می کرد. شباهت ریزی نیز به اتاق بازجویی هایی داشت که مدام لامپ هایش روشن و خاموش می شود داشت.

دادیار جم را از پاک دست ترین و دلسوز ترین افراد مجموعه کاری اش می دانست و اعلام کرد اگر فردی فاسد در مجموعه ما هست، مردم اطلاع بدهند پیگیری می کنیم.

سه سنگ شکن فعالیت آن ها قانونی بوده است و تا آخر سال نیز مجوز آن ها تمدید شده است.
از کسی جز خدا نمی ترسید و مردن در راه انجام وظیفه را بهتر از مردن عادی یا در بستر بیماری می دانست. حتی با اینکه در شهرک توحید سکونت دارد اما علیه پالایشگاه اعلام جرم کرده است.

رویکرد دادسرای جم را در راستای زندان زدایی می دانست اما بیان کرد: با ساقیان مشروب، مواد مخدر و کلاهبرداران هیچ گونه مماشاتی نمی کنیم و باید به زندان بروند.

پیش از این برخورد مستقیم آنچنانی با دادستان نداشتم. شاید یکی دوبار آن هم در حد سلام و علیک. همواره فکر می کردم دادستان آدم بداخلاق و ترسناکی است. اما اصلا چنین نبود یا شاید هم در برخورد با رسانه ها چنین نبود.

۳۱۲ چاه غیر مجاز محفوره قبل از سال ۸۵ در جم در شهرستان شناسایی شده است و ۳۵ چاه غیر مجاز کارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی کوچک. پالایشگاه تفاهم نامه برداشت آب دارد و مجوز ندارد و مُر قانون این است که فقط با مجوز اجازه برداشت هست. نظر شخصی بنده این است که این کار غیرقانونی است و در حال رسیدگی به آن هستیم.


در بحث اراضی ملی نیز با زد و بند های قدیمی روبرو هستیم و سمت و سو به سمت مبارزه با اراضی کلان هست و چندین نفر را نیز تحت تعقیب قرار داده ایم که تعدادی از آن ها فراری هستند. فعلا گزارش جدید تصرف یا زمین خواری ارائه نشده است و از جایی شنیده ام که دلالان فعال در این حوزه گفته اند تا زمانی که فروغی فر و شهنیایی در جم هستند نمی شود کاری کرد.

در پاسخ به این سوالم که رفتار قضات با مردم خوب نیست نیز گفت: رفتار قضات خوب است و هرکس تیپ شخصیتی خودش را دارد و طبق همان تیپ برخورد می کند اما در مجموع رفتار قضات خوب است.

جلسه در ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه تمام شد و پدرم هم با سند نیامد.

[کد خبر:AJ29206]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # شهروند مطلع به قانون 1398-06-05 10:33
جناب آقاي دادستان
شما مدعي العموم هستيد و اين كسوت نه تنها براي دفاع از حقوق بيت المال بلكه اشخاص مظلوم نيزاست. متاسفانه عدم اجراي قانون در مجموعه حضرت عالي و همچنين عدم تمسك به قانون گرايي سبب تضييع حقوق عامه مردم شده است. در زمينه حريم و بستر رودخانه ها توسط مقنن قانون حريم و بستر رودخانه ها و آئين نامه اجرائي براي آن تصويب شده كه اين قانون و آئين نامه در خصوص مسيل هاي جم اجرائي نشده است(رودخانه به مجرايي اطلاق ميشود كه داراي مسير آب دائمي است همانند كارون و مسيل فاقد آب دائمي و در طول سال فقط مواقع بارندگي داراي آب است همانند مسيل حرميك) بهتر است آن دادستان محترم بدوا از اداره آب تقاضاي اجراي قانون حريم و بستر رودخانه ها نموده و در صورت اجرائي شدن قانون وفق مفاد آئين نامه اجرائي با دستور ايشان و بدون طرح پرونده در محاكم قضائي قابليت رفع تجاوز از حريم و بستر رودخانه و مسيل ها ميسور است.در خصوص مورد اشاره شده از آنجا كه اگر تجاوز در بستر مرده باشد ، كشاورز مي توانست با عقد اجاره با اداره آب در آن بستر زراعت و كشاورزي نمايد و سيصد اصله ليمو ترش وي نيز قلع و قمع نميشد. تعيين حريم و بستر فقط با اجرائي شدن قانون مزبور عملي است ولا غير.
....
پاسخ سردبیر: درج دیدگاه به معنای تایید آن نیست جهت اطلاع است .و این رسانه اماده است جوابیه منتشر کند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب