0000000000000000019811259213351594660412628.jpeg

آينه جم -مهراب احمدی: هزینه های بالای دندانپزشکی بسیاری از مردم را از چنین خدماتی گریزان کرده و مطب های بسیاری از پزشکان را با کاهش مراجعان. موضوعی که معظلاتی جدی در حوزه بهداشت دهان و دندان در کشور در پی داشته است.

به گزارش « آيبنه جم »؛ وارد مطب دندانپزشکان که می شوی آدمهایی را می بینی که هر کدام از درد بالایی که دارند گلایه می کنند و به قول خودشان تا دردشان به اینجا نرسیده بود جرات نکرده اند به دندانپزشک مراجعه کنند.

رضا حسینی از بیماران حاضر در یکی از همین مطب ها با انتقاد از هزینه های بالای دندانپزشکی می گوید: چندین ماه است که درد زیادی در دندان هایم احساس می کنم اما چه کسی جرات دارد با این هزینه ها به دندانپزشک مراجعه کند.

 وی ادامه داد: برای رسیدگی به پوسیدگی و یا روکش یک دندان باید هزینه ای بین 300 تا 500 هزار تومان پرداخت کنم که این قیمت ها نیز مربوط به برخی دکترهایی است که به ندرت می توان پیدا کرد و هزینه سایر دندانپزشکان بسیار بالاتر از این مقدار است.

حسینی با بیان اینکه یک کارمند ساده است ، گفت : شاید یک مراجعه به دندانپزشک سبب صرف نصف و یا تمام حقوق یک ماه شود و به عبارتی باید فکری برای سایر هزینه هایم بکنم.

به نوشته مهر، وی ادامه داد: بیشتر مطب ها هزینه های ثابتی برای درد دندان دریافت نمی کنند و به عبارتی نمی توان نظارت خاصی را در بین دندانپزشکان این شهر مشاهده کرد و قیمت ها تفاوت فاحشی با هم دارند.

 از دیگر بیمار حاضر در مطب سوالی در خصوص دلیل مراجعه اش می پرسم.

یک خانم در این خصوص گفت: به دلیل وضعیت بد اقتصادی و همچنین چند نرخی بودن هزینه های ترمیم مجبور شده ام دندانی را که شاید دو یا سه ماه پیش قابل ترمیم بود، حالا بکشم.

وی ادامه داد: وقتی که درد دندانم اوج گرفت به دندانپزشک مراجعه کرده ام که وی نیز تشخیص داده باید دندانم کشیده شود، هرچند چندین دندان دیگرم نیز قابل ترمیم است اما هزینه ای برای ترمیم آن ها ندارم.

زمانی که دفترچه بیمه به درد نمی خورد

هزینه های بالای دندانپزشکی و تعرفه های «دلبخواهی» مطب های پزشکان در شرایطی می باشد که بیمه ها هم زیربار این نیاز درمانی نمی روند و آن را جزو خدمات لوکس می دانند.

تنها شانس و اقبال با افرادی است که بیمه های تکمیلی داشته باشند یا بیمه های پایه شان نظیر نفت قوی باشد که بخشی یا تمام هزینه ها را جبران کرده و نگرانی برای ترمیم دندانها نباشد، وگرنه بسیاری از اقشار به دلیل قیمت بالای این خدمات، جرات نزدیک شدن به مطب های دندانپزشکی را ندارند تا زمانی که درد امانشان را ببرد.

80 درصد مردم توان مالی مراجعه به دندانپزشکی  را ندارند

در همین حال اخیرا سخنگوی وزارت بهداشت اذعان کرد: 80 درصد مردم توان مالی مراجعه به دندانپزشکی را ندارند و یا برای پرداخت هزینه های آن به زحمت می افتند.

ایرج حریرچی بر ضرورت راهکاری برای حضور بیمه های پایه در این بحث تاکید کرده و ادامه داد: اکنون بیمه های پایه به دلیل هزینه بالای دندانپزشکی که عمدتا ناشی از مواد مصرفی است، به آن نگاه لوکس داشته و زیر بار پرداخت به افراد تحت پوشش خود در این زمینه نمی روند که باعث شده تا بهداشت دهان و دندان در کشور خصوصا مناطق حاشیه ای شرایط خوبی نداشته باشد.

به گفته وی، حالا که در زمینه بزرگسالان توان مداخله آنچنانی نداشته و اقداماتی بالاتر از آنچه در مراکز بهداشتی دولتی می شود موکول به حضور بیمه هاست، وزارت بهداشت در نظر دارد در سنین کودکی ابتکار عمل در حوزه دندانپزشکی را به دست بگیرد و برای آموزش، عیب یابی و درمان دانش آموزان برنامه هایی را استارت بزند که خوش بین هستیم در سال جدید عملی شودو

قیمت بالای مواد مصرفی، معضل اصلی دندانپزشکان

 یکی از دندانپزشکان با تجربه نیز در این خصوص گفت: همیشه افراد فکر می کنند وضع دندانپزشکان بسیار مناسب است و به قول خودشان پول پارو می کنند اما برای همه اینگونه نیست.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد مصرفی دندانپزشک گفت: طبيعي است که با گران‌تر شدن مواد مصرفي دندانپزشکي، هزينه‌هاي درمان هم بالا مي‌ رود که این افزایش قیمت ها سبب شده است که افراد کمتری برای مطب دندانپزشکی مراجعه کنند.

 این دندانپزشک ادامه داد: با افزايش قيمت مواد و خدمات لابراتورهاي دندانپزشکي خدمات دندانپزشکي هم افزايش قيمت چشمگيري داشته و اين مسئله به قشر متوسط جامعه تاثير بسزايي داشته و آنها را از مراجعه به دندانپزشکي بازداشته است.

 وی افزود: به عبارتی دندانپزشکی وسیله است و ابزار، مواد مصرفی در تغییر نرخ نقش اصلی را بازی می کنند، یعنی بدون آن‌ها یک دندانپزشک قادر نیست برای بیمار کار درمانی انجام دهد که در این میان بسیاری از دندانپزشکان مراعات حال بیماران را می کنند.            

وعده ای که منتظر سفر وزیر بهداشت است

تیرماه سالجاری رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشستی خبری گفته بود: 84 درصد دندانهای افراد بالای 60 سال در استان بوشهر پوسیده است و افراد 55 ساله استان نیز هر کدام دارای حداقل 12دندان پوسیده هستند. در همین راستا طرح بهداشت دهان و دندان برای دانش آموزان اجرایی می شود که طبق آن ۶۲ مرکز دندانپزشکی تجهیز، ۱۲ مرکز جامع پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در حال راه اندازی و ۱۰ خودرو سیار نیز برای ارائه خدمات بهداشتی در زمینه دهان و دندان در کنار مدرسه های دور دست استان مستقر می شوند.

دکتر علیرضا رییسی با اشاره به آغاز طرح بهداشت دهان و دندان در مهرماه و سفر وزیر بهداشت اظهارکرد: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در رده سنی 6 تا 14سال در استان بوشهر است.

وی همچنین از فعال شدن یونیت های دندانپزشکی در کلینیک جدید این دانشگاه در محل جدید (ساختمان سابق بانک ملت بوشهر روبروی انتقال خون) خبر داده بود که با تعرفه های مناسب تر از مطب پزشکان اقدامات ترمیمی را برای بیماران انجام خواهند داد.

البته این داندانپزشکی فعال گردیده، آن هم با ادغام مرکزی که چند سال پیش در دولت سابق با عنوان پرطمطراف "بزرگترین کلینیک دندانپزشکی جنوب ایران" افتتاح شد و در حد کشیدن و پر کردن دندان فعالیت داشت! با این حال هزینه ها در این محل نیز برای بسیاری از اقشار بالاست و بیمه ها نیز مردم را تنها گذاشته اند.

وقتی مردم دندان دندانپزشکی را می کشند!

به نظر می رسد از يک سو مردم به دليل مشکلات اقتصادي و هزينه‌هاي بالاي خدمات دندانپزشکي از رفتن به مطب دندانپزشکان سر باز مي‌زنند و از سوي ديگر بسیاری از دندانپزشکان به دليل عدم مراجعه بيماران با مشکلات فراواني مواجه مي‌ شوند و اين مسئله يک آسيب دوجانبه را در پي خواهد داشت. هم افت بهداشت دهان و دندان مردم، هم ناامنی شغلی دندانپزشکان.

در این میان عدم پوشش بیمه از خدمات دندانپزشکی نیز ریشه مشکلات و گریزان بودن بسیاری از مردم از دندانپزشکی محسوب می شود.

اضافه بر آن، کلینیک های خیریه نیز در استان که خدمات دندانپزشکی را با نرخ های نازل تری ارائه کند وجود ندارد، واحدهای دندانپزشکی در درمانگاههای استان یا مراکز تامین اجتماعی نیز بزرگترین هنرشان کشیدن یا جرمگیری دندان است و برای خدمات ترمیمی باید روانه مطب های پزشکان شد که تعرفه مشخصی هم ندارند.

موضوعی که باعث می شود بسیاری دندان دندانپزشکی را کشیده و زمانی به این محل ها مراجعه کنند که درد امان شان را بریده باشد که اغلب برای نگه داشتن دندان در دهان دور شده است!/خليج فارس

[کد خبر:AJ18207]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب