0000000000000000002118106.jpg

هادی دوراهکی

آینه جم : شهرستان دیر با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد و ویژه‌ای که دارد، تا کنون به خوبی در مسیر توسعه قرار نگرفته است. اراده قوی مسئولان می‌تواند حرکت چرخ‌های پیشرفت آن را سرعت ببخشد.

متاسفانه باید گفت دیر نسبت به شهرستان‌های هم سطح خود و حتی از بعضی از آنها که سابقه شهرستان شدنشان به مراتب کمتر است، عقب‌ماندگی‌های محسوسی دارد؛ به‌طوری‌که از شدت وضوح، نیازی به استدلال هم ندارد.

امروز بدون هیچ شکی باید گفت مردم از وضعیت فعلی این شهرستان راضی نیستند و معنی آن شاید این باشد که مسئولان کشور و استان تا کنون در قبال مردم این شهرستان به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند و نسبت به مشکلات و معضلات آن بی‌تفاوت بوده و اراده‌ای برای ارتقای شاخص‌های توسعه و پیشرفت آن در حد استانداردهای کشوری وجود نداشته است.

زیرساخت‌هایی که ایجاد نشد

فقدان نیروهای متخصص در دستگاه‌های اجرایی شهرستان، عدم ایجاد امکانات زیربنایی لازم برای توسعه صنایع تبدیلی، ناتوانی در نگهداشت نیروهای متخصص، نبود امکانات آموزشی کافی برای آموزش نیروهای بومی در شهرستان، فراهم نبودن زیر ساخت‌ها، عدم مهار و کنترل آب‌های سطحی و تقویت روحیه مطالبه‌گری از جمله مواردی است که باید در توسعه شهرستان دیر مد نظر قرار گیرد.

چهره ظاهری شهر دیر از حداقل های استاندارد شهری فاصله معناداری دارد تا جایی که اکثر مسئولانی که به دیر آمده اند بدون تعارف و ملاحظه یک جمله کوتاه در وصف دیر بیان کرده اند که «وضعیت مبلمان شهری دیر مناسب و شایسته این مردم نیست».

بهره‌وری از بخش کشاورزی و دریا پایین است

میزان بهره‌وری در حوزه فعالیت‌های کشاورزی و دریا که تنها مزیت اقتصادی این شهرستان است و اکثر عناوین استانی و کشوری را نیز با خود به یدک می‌کشد در نبود صنایع تبدیلی و بهره وری، تباه می‌شود و حاصل سود کشاورزی و کشاورزان و صیادان و صفاریان دیری به جیب سرمایه‌داران شهرهای مختلف می‌رود.

در حوزه‌های مختلف نیز وضعیت به همین منوال است و نکته قابل تأمل این است که از ظرفیت‌های اندک موجود در این شهرستان هم به‌خوبی و با تمام ظرفیت استفاده و بهره‌برداری نمی‌شود مانند بیمارستان دیر، وضعیت نامناسبت زمین ورزشی دیر، لنج‌سازی ، مجموعه تولیدی نان صنعتی، مجتمع عمل آوری آبزیان، کارخانه کارتن سازی و ... و چند کارخانه کوچک صنعتی .

شهرستان دیر نیازمند همدلی و تقویت روحیه مطالبه‌گری

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم رفع مشکلات شهرستان دیر، گفت: شهرستان دیر، نیازمند همدلی و تقویت روحیه مطالبه‌گری است.

سکینه الماسی اظهار داشت: شهرستان دیر دارای سابقه تاریخی روشن و پرافتخاری است و دارای ظرفیت‌های پیدا و نهان فراوانی است که باید بالفعل شوند. شهرستان دیر در صورتی چهره توسعه را به خود می‌بیند که پیش از آن الزامات توسعه در این شهرستان حل شده باشد.

وی، بالارفتن روحیه مشارکت اجتماعی در سایه اتحاد و همدلی را از الزامات توسعه برشمرد و گفت: بررسی جوامع توسعه یافته به ما نشان می‌دهد که توسعه بدون حضور مردم و صرفا با اتکاء به توان دولت و امکان پذیر نخواهد بود. ممکن است به صورت مقطعی و کوتاه مدت منجر به ارتقای برخی شاخص‌ها شود ولی قطعا همه‌جانبه نخواهد بود.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شهرستان دیر باید بیش از همه روحیه مشارکت مردمی، اتحاد و همدلی، مطالبه‌گری و افزایش خودباوری تقویت شود تا این دیار به جایگاه خود برسد.

شکوفایی پتانسیل‌های دیر نیازمند اراده‌های قوی

رئیس شورای اسلامی شهرستان دیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از راهکارهای برون‌رفت شهرستان دیر از محرومیت و حرکت به‌سوی توسعه پایدار، حمایت بی‌قید و شرط از بخش خصوصی و استفاده بهینه از جوانان تحصیل‌کرده با روحیه جهادی است.

محمد حاجیان با بیان اینکه در شهرستان دیر پتانسیل‌های فوق‌العاده بی‌نظیر و با ارزشی وجود دارد که نیازمند اراده‌های قوی برای شکوفا شدن هستند، افزود: استفاده بهینه و احیای ظرفیت‌های بکر گردشگری، توسعه صنعت آبزی پروری در سواحل طولانی شهرستان، توسعه و حمایت ویژه از بخش کشاورزی، گسترش صنایع کوچک و زودبازده و توسعه تجارت دریایی از پتانسیل های فوق العاده بی نظیر و با ارزشی هستند که در اختیار است که برای شکوفا شدن نیازمند اراده‌های قوی مسئولان امر است.

وی با بیان اینکه راضی نگه داشتن مردم از وظایف مسئولان است گفت: کار و تلاش در راستای خدمت رسانی به مردم و گره‌گشایی از امورات آنها از مهم‌ترین عوامل ایجاد همدلی خواهد بود به نحوی که مردم تلاش مسئولان را احساس کرده و در صورت عدم حصول نتیجه موانع را شفاف با مردم در میان بگذارند.

لزوم استفاده بهینه از جوانان تحصیل‌کرده

حاجیان افزود: شهرک صنعتی دیر که از راکد ترین شهرک های استان است نیازمند اطلاع رسانی و تشویق بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری است و قطعا 
با استفاده از فرصت بی‌نظیری که با نامگذاری سال جاری پیش آمده می‌توان بخش عظیمی از این فرصت‌ها را احیا کرده و شاهد شکوفایی و رونق شهرستان دیر باشیم.

رئیس شورای شهرستان دیر گفت: خوشبختانه در این شهرستان در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، شیلات و تجارت دارای نیروهای تحصیل کرده و آماده به کار فراوانی هستیم که استفاده بهینه از آنها می‌تواند موجبات ارتقای شاخصه‌های توسعه اقتصادی و انسانی را برای شهرستان فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه در اولین قدم باید تا حد امکان از مسئولان بومی، دلسوز و توانمند با مدیریت چند ساله در هرم مدیریتی شهرستان استفاده شود، گفت: باید دیری‌های متمکن و دارای ثروت که در تهران و یا خارج از کشور هستند به دیر دعوت شوند و از ظرفیت و توانایی مادی و معنوی آنها استفاده شود.

منبع:مهر

[کد خبر:AJ16505]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب