000000000003655.jpg

 

 

آینه جم- عبدالمجید کمالی مدير روابط عمومى شركت مخازن سبز پتروشيمى عسلويه:
 
دومين دوره نمایشگاه اوراسیا با حضور ده ها شرکت داخلی و خارجی برگزار شد.
این نمایشگاه که ۱۳ تا ۱۶ آذرماه و با حضور مقامات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و برخی کشورهای عضو شانگهای و شورای همکاری خلیج فارس در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، شرکت‌های ایرانی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی در این نمایشگاه غرفه داشتند و در حاشیه نمایشگاه همایش‌های تخصصی نیز در خصوص موضوعات تجاری و زیرساختی از جمله حمل و نقل، مسائل پولی و بانکی، گمرکی، موافقت‌نامه‌های تجاری، همکاری‌های علمی، گردشگری و دانش بنیان برگزار شد. برخی از شرکت‌های بزرگ کشورمان از جمله شرکت‌ شستان با تمام شرکت‌های زیرمجموعه اش در نمایشگاه حضور فعالی داشتند.
برگزاری اين نمایشگاه برای دومین بار  به ابتکار ايران و با هدف افزایش تجارت‌ با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صورت گرفت. 
علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، مدیران و کارشناسانی از ديگر کشورها نيز  در  نمایشگاه حضور یافتند که مؤید اهمیت نمایشگاه اوراسیای تهران است. 
این نمایشگاه فرصتی بی بديل برای  توسعه صادرات به‌ کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است؛ کشورهایی که‌ صادرات کشورمان به آنها در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است گرچه هنوز کافی نیست و پتانسیل بیشتری برای این امر وجود دارد.
برگزاری باشکوه این نمایشگاه و حضور مدیران و کارشناسان شرکت‌های مختلف خارجی می‌تواند خط بطلانی برای آرزوی خام غرب و دشمنان که در پی انزوای ایران از لحاظ اقتصادی هستند، باشد. فرصت ناب دیگری که چنين نمایشگاه‌هایی در اختیار کشورمان قرار می‌دهد حذف دلار و  یورو از مبادلات تجاری و اقتصادی است‌ که در اين زمينه نیز رایزنی‌ها و میزگردهای تخصصی برگزار شد.
اين نمایشگاه که جدیدترین دستاوردهای کشورمان را بازتاب داد در راستای سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب اسلامی بویژه رشد تولید که رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند، است. حضور و فعالیت ده‌ها شرکت‌ بزرگ داخلی می‌تواند منجر به جذب‌ مشتریان جدید و در نهایت رشد خواهد شد.
طبق ارزیابی نگارنده، نمایشگاه اوراسیا تهران با ارائه محصولات و خدمات بسیار و سطح کیفی بالا به جایگاه ارزنده‌ای دست یافته و حضور شرکت‌کنندگان بين الملل و تبادلات و تفاهمات اقتصادی منعقد شده مؤید این موضوع است. گفتنی است در نمایشگاه امسال‌ علیرغم تخریم‌های غرب بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده شد.
یکی از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور فعال و پرباری داشت شرکت مخازن سبز پتروشیمی از زیرمجموعه‌های هلدینگ شستان است که با مدیریت جوان نخبه خود مهندس باتمانی به خوبی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته و با حضور در این نمایشگاه به رایزنی با مسئولان کشوری و نمایندگان شرکت‌های مختلف پرداخت.

 

00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001345700_910.jpg

 

 

آینه جم- راضیه محمدی-کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار
دیر زمانی است که موقعیت مهم، خاص و استراتژیک استان بوشهر، بالاخص جنوب استان از نظر کسب درآمد برای کشور و جبران هزینه های جاری آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 پس از در نظر گرفتن نقش اثر گذار این منطقه بر اقتصاد کشور، نوبت به نقش بسیار مهم و حساس مسئولین این خطه نیز بر اقتصاد همین منطقه ی البته (بسیار محروم !) می رسد. از آنجا که بر همگان واضح است که بخش عظیمی از هزینه های دولت از محل پارس جنوبی و شرکت های زیر‌مجموعه آن تامین می شود، سوالات اساسی مطروحه از این قرار است:
۱-آیا عملکرد مسئولین در استان و میزان ارتباطات آنها با مسئولین کشوری باعث رشد اقتصادی فراگیر منطقه و کسب درآمد مطلوب برای ساکنین نیز شده است یا خیر؟
۲-آیا با وجود این منابع عظیم و مشاغل فراوان و متنوع، سهم مردمان بومی منطقه از این فرصت ها درخور و شایسته بوده است ؟
۳-آیا نوع ارتباط نمایندگان ۴ شهرستان ادوار مختلف در مجلس، استانداران، فرمانداران، شوراهای شهر و... به گونه ای بوده است که بازخورد مناسب و با آمار مطلوب در نتیجه آن مشهود باشد؟
4-مواضع سیاسی، زد و بندها به ها دلیلی، ارتباط های غیر مستمر و نامناسب با روسا و مدیران صنعت ، خواسته های نابجا و غیر درخور و البته در بعضی مواقع بسیار پیش افتاده و کوچک و... تا چه اندازه براین عدم موفقیت تاثیر داشته است؟
و بسیاری از سوالات گوناگون دیگر که از ذهن تک تک ما گذشته و می گذرد... . 
حال با توجه به مطالب فوق و سوالات طرح شده، یک نکته اساسی مطرح است و آن نکته اینست که: اگر مسئولین ما در استان و بالاخص در جنوب استان دارای دانش مدیریت شایسته امور باشند و در کنار خود از معلومات مشاورینی آگاه بهره ببرند و همچنین توانایی برقراری ارتباط شایسته و مستمر با مدیران صنعت را داشته و بتوانند خواسته هایی معقول و درخور شان منطقه مطرح کنند، بی شک استان بوشهر و جنوب استان از نظر آبادانی، کاهش نرخ بیکاری، رشد فرهنگی ، اقتصادی و... در شرایطی بسیار خوب و ایده‌آل قرار خواهد گرفت.
* انرژی جنوب

000000465803.jpg

 

 

                                                                                                                        آینه جم- مجتبی رسولی - فعال اجتماعی کنگان:
 آن زمان که در سال ۱۳۷۷ کلنگ پروژه عظیم پارس جنوبی در عسلویه به زمین خورد و تمامی مدیران چه در سطح استان و چه مسئولین محلی و معتمدین با خرسندی از یک اتفاق میمون با وزارت نفت همکاری کردند و با تشویق مردم برای واگذاری اراضی و حتی خالی کردن مناطق از سکنه، مقدمات حضور شرکتها با انبوهی از مهندسان خارجی و داخلی را فراهم ساختند و در کرانه ای به وسعت خلیج فارس از مرز استان هرمزگان تا شهرستانهای کنگان و دیّر و حتا محدوده هایی از شهرستان دشتی را در ازای چندر غازی و چشم پوشی از داشته های تاریخی در مناطق سیراف و نجیرم و ساحلی بکر و زیبا را تقدیم نفتی ها کردند.
  ‌با سرچی در اینترنت در شناختنامه ی پارس جنوبی آمده است پارس جنوبی در حاشیه خلیج فارس و  در محدوده ۴۶ هزار هکتاری استان بوشهر قرار گرفته است که مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با ۱۴ هزار هکتار در شهرستان عسلویه - پارس دو ( کنگان) در محدوده ۱۶ هزار هکتاری شهرستان کنگان و پارس سه ( پارس شمالی) شامل ۱۶ هزار هکتار از محدوده ی شهرستانهای دیّر، دشتی،تنگستان و بوشهر را در بر می گیرد. وجود این پروژه ی عظیم در کنار رونق و توسعه ی انرژی کشور معضلات فراوانی چه در بحث زیست محیطی و تولید انواع امراض و حتا بهم خوردن محیط دریا هم عامل کشنده ای برای انسانها در زمین و انواع زیست گاههای دریا و موجودات آن گردیده است و صد البته نفعش برای پایتخت است و هزینه تفریح و نشاط برای آنان و حتا در بحث اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی که مصوبه ی همه سفرهای روسای جمهور از سال ۷۷ تا ۱۴۰۲ بوده هم هنوز عملی نشده است که این قصه سر دراز دارد.
 اینکه تمامی ساکنان ۴ شهرستان عسلویه و کنگان و دیّر و جم باید از مزایای این منطقه عظیم و این ثروت ملی بهره مند شوند بخاطر همجواری با آن است که اگر خطرات و آلودگی آن را تحمل میکنند باید در عوض نفعی هم به آنان برسد و هم اکنون که خدا سفره ای برای رزق و روزی این مردم فراهم ساخته است.
 چشم طمع دیگر همسایگان پارس جنوبی در استانهای فارس و هرمزگان هم به آن دوخته شده و به برکت وجود مسئولان کاربلد و نمایندگان پیگیر و مردم مطالبه گرش وجود نیروهای این دو استان بویژه شهرستانهای لامرد و لار و پارسیان چه در سیستم اداری و چه خدماتی بیشتر از نیروهای ۴ شهرستان ماست تا برسیم به حق آلایندگی که داستانش خون به دلها کرده و بغیر از دلسوزان پیگیر و مطالبه گران امین در این ۴ شهرستان بقیه یا در خوابند و یا سکوتشان یاریگر مرکز نشینان استان که از آب گل الود به نفع خود در حال جذب هستند.
  هم قدرت خود را به رخ بکشند و هم از این حق الایندگی که حق مردم این ۴ شهرستان است برای دیگر شهرستانهای استان هم مبالغی پرداخت کنند که این دور از انصاف است. در این سالها و در دولت های مختلف این حق الایندگی همیشه بعنوان چالشی بین استانداری و نمایندگان و شوراهای اسلامی این ۴ شهرستان وجود داشته است که تا حدودی کفه ترازو بنفع شهرستانهای جنوبی چربیده بود هر چند مقدارش کم بوده اما با روی کار آمدن دولت آقای سید ابراهیم رئیسی و انتخاب آقای دکتر احمد محمدی زاده بعنوان استاندار بوشهر دوباره موضوع حق آلایندگی مطرح گردیده است و گویا این حق از مردم همجوار پارس چنوبی قطع شده و حتا فرمانداران ۴ شهرستان هم که خود از فرزندان همین مردم هستند بنا بدلایلی آنچنان که باید و شاید، صدای مردم خود نشده اند و با سکوت در جلسه کذایی شورای راهبردی پتروشیمی ها که استاندار هم تشریف داشته اند بدون حضور نماینده و امامان جمعه مناطق، تصمیماتی اتخاذ گردیده که خروجی جلسه به ضرر مردم ۴ شهرستان بوده است.
 اگر بحث آلایندگی شهرستانها باشد همانگونه که نماینده و استاندار مدعی هستند که حق شهرستانهای پارسیان و لار و لامرد در فاصله ۶۰ کیلومتری از تاسیسات نیست پس چگونه حق شهرستانها بوشهر که در فاصله بیش ۲۰۰ کیلومتری هستند می شود.
 آقایان بفرمایند اگر قانون و عدالت حضرت علی ع را رعایت نمیکنند  لااقل قانون کشور را مبنی بر حفظ امنیت روحی و روانی ساکنان و همجواران تاسیسات و پروژه ها را رعایت فرمایند و اگر از قانون و مردم ترسی ندارند از خدا بترسند که روزی باید جوابگوی خدا و آیندگان این منطقه که دچار انواع امراض پوستی و ریوی شده و می شوند باشید و جوابگوی خانواده هایی که فرزندان خود را در تصادفات جاده ای این‌ مناطق از دست داده و می دهند باشند. 
 حق الایندگی که باید جهت سلامت روح و روان و فضای سبز و تفریحات و آموزش و پرورش ساکنان ۴ شهرستان جنوبی استان بوشهر هزینه شود باید در اختیار ۴ فرمانداری جهت واریز به حساب شهرداری ها و دهياریهای این مناطق مقرر گردد و چرا باید به مرکز استان واریز نمایند. امروز بر همگان است هم شوراها بعنوان نمایندگان مردم هم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و هم ائمه‌ جمعه چه شیعه و چه سنی که فریاد بزنند چرا همانند سید علی حسینی امام جمعه بندر دیّر شما حرف مردم و حق مردم را فریاد نمی زنید.
 اگر این تاسیسات در استانهای دیگر بود آن موقع ثابت میشد که حق چگونه گرفتنی است و اگر مردم این ۴ شهرستان بجای مهربانی کمی سختگیری میکردند و با نفتی ها نامهربانی میکردند آن موقع نفتی ها تسلیم می شدند و حق مردم را بدون کمترین خدشه خرج همین مردم در همین ۴ شهرستان می نمودند.

 

000000phot44.jpg

 

آینه جم- صادق بارانی | مدرس دانشگاه و قاضی دادگستری

در سال‌های اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای برون سپاری، برخی از اختیارت و وظایفی که حسب مورد در صلاحیت سازمان ثبت و یا دیگر نهادها و ادارات بوده را بر عهده دفاتر اسناد رسمی قرار داده است.

تشکیلات دفاتر اسناد رسمی به واسطه بهره گیری از امکانات مکانی و پرسنلی و همچنین برخورداری از اعتماد جامعه بهترین گزینه جهت ارائه خدمات دولت الکترونیک و اجرای اصل 44 قانون اساسی خواهند بود. اگرچه با برون سپاری این اعمال و اختصاص به دفاتر اسناد رسمی تا حدی بار سنگینی از دوش سازمان ثبت و دیگر ادارات برداشته شده، اما این امر انتقاداتی هم به همراه دارد و از چند منظر قابل تامل است.

اولین نکته ای که با تفویض این اختیارات به دفاتر اسناد رسمی به ذهن متبادر می‌شود، دور شدن دفاتر از وظایف اصلی و ذاتی خود می‌باشد. دفاتر اسناد رسمی از بازوان حاکمیتی هستند و وظیفه خطیر رسمیت به اسناد معاملات تنظیمی بین افراد جامعه را برعهده دارند. واسپاری وظایفی که در صلاحیت دیگر ادارات و نهادها بوده به دفاتر اسناد رسمی نه تنها مزیتی به دنبال ندارد بلکه رسیدگی به این امور تنها دفاتر اسناد رسمی را از وظایف اصلی و ذاتی خود که همان ثبت و تنظیم سند رسمی که لازمه آن دقت و وقت کافی است، دور می‌سازد.

دومین پیامد منفی و تبعات منفی این امر می‌تواند به تبعات حقوقی اشاره داشت که گریبانگیر دفاتر خواهد شد. واگذاری این امور علاوه بر دیگر فعالیت هایی که حقیقتا در ذات و تخصص دفاتر نمی‌باشد مانند صدور گواهی مالیاتی و ممیزی کردن ارزش املاک، موجب فربگی دفاتر و دور شدن از ماهیت کاری دفاتر و بعضاً مخدوش شدن کار مربوطه و نهایتاً تبعات حقوقی برای دفاتر خواهد شد.

از طرف دیگر می‌توان به ایجاد هزینه‌های اضافی برای دفاتر اسناد رسمی اشاره داشت که در نتیجه این برون سپاری دفاتر با آن مواجه شده اند. واسپاری امور مربوط به دیگر ارگان‌ها و نهادها به دفاتر اسناد رسمی به علاوه دیگر امور محوله سازمان ثبت به دفاتر از قبیل صدور اجرائیه، ثبت شرکت‌ها، صدور اسناد مالکیت و در آینده تنظیم قولنامه‌ها و غیره مستلزم تأمین نیروی انسانی و ایجاد فضای مناسب مکانی و نهایتاً تحمیل هزینه‌های سنگین به دفاتر خواهد بود. این امر در حالی است که دفاتر اسناد رسمی هیچ حمایت مالی نمی‌شوند و حتی دفاتر جدید التأسیس جهت راه اندازی دفتر هیچ حمایتی نخواهند شد.

اخیراً بحث واسپاری برخی امور دادگستری و زندان‌ها و نهادهای تحت حاکمیت دستگاه قضا به دفاتر نیز مطرح شده است که به نظر می‌رسد هرگونه اقدام عجولانه و به دور از بررسی‌های کارشناسانه و مطالعه دقیق تمام جوانب این امر می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به نظر می رسد مقامات محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید در برون سپاری چنین اموری، نهایت مداقه و مراقبه از حفظ حقوق دفاتر را به عمل آورده و تمام ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی کارشناسانه قرار دهند تا عواقب آن متوجه دفاتر اسناد رسمی نگردد.

بیان چالش ها و شفاف سازی و تبیین ابعاد مختلف برون سپاری خدمات شبه قضایی و ثبتی به دفاتر اسناد رسمی می تواند موجب پیش بینی عواقب حقوقی و …گردد که در آینده و با اجرای این واسپاری ها گریبان گیر دفاتر اسناد رسمی خواهد شد.

همانگونه که پیش از این اشاره شد دفاتر اسناد رسمی به دلیل برخورداری از برخی ظرفیت ها و از همه مهم تر تایید صلاحیت آن ها از سوی حاکمیت، بهترین مرجع جهت ارائه خدمات دولت الکترونیک و اجرای اصل 44 قانون اساسی می باشند اما باید گفت عدم واسپاری وظایف و اختیارات دیگر نهادها به دفاتر اسناد رسمی به دلیل تبعات پیش گفته، ارجحیت دارد.

منبع: با الهام از “مستانه خدابخشی”، نقش فناوری اطلاعات در پیشگیری از فساد دفاتر اسناد رسمی

00000435.jpg

 

آینه جم- مصطفی هوشمند

فرودگاه جم، یکی از قدیمی ترین فرودگاه‌های جنوب، به مدت ۸ سال است تعطیل شده است.

➖این فرودگاه در دهه‌های شصت و هفتاد پیش از راه‌اندازی فرودگاه عسلویه، به عنوان یگانه فرودگاه جنوبی‌استان، شاهد پرواز هواپیما و جابجایی مسافر بود. با تجهیزات مدرن ناوبری و موقعیت جغرافیایی برجسته، نام و آوازه‌ای به خود می‌گرفت.

➖متأسفانه در سال ۹۴، به بهانه نوسازی، شرکت پالایش گاز فجر جم فرودگاه را تعطیل کرد. از آن زمان تاکنون، مسئولان وعده‌های بی‌شماری برای راه‌اندازی مجدد این فرودگاه داده‌اند، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این وعده‌ها به حقیقت نپیوسته و تعطیلی فرودگاه همچنان ادامه دارد.

➖علت اصلی عدم راه‌اندازی مجدد فرودگاه جم، به دلایل اقتصادی توجیه شده است. اما آیا واقعاً می‌توان باور کرد که یک فرودگاه که در گذشته میزبان جمعیت ۲۰ هزار نفری در جم بود، امروزه با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر و حضور فعال صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، توجیه اقتصادی نداشته باشد؟! علاوه بر دلایل اقتصادی، بهانه‌های فنی نیز برای عدم راه‌اندازی مجدد فرودگاه ارائه شده است. اما کارشناسان معتقدند که فرودگاه هیچ مشکل فنی قابل توجیهی ندارد. حتی در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان، امام جمعه جم نیز به این موضوع اشاره کرده و توجیه مشکلات فنی را رد کرده است. همچنین، شرکت پازارگاد آمادگی خود را برای ساپورت پروازها در فرودگاه اعلام کرده است.

➖با توجه به موقعیت جغرافیایی برجسته، قرار گیری در نزدیکی منطقه عظیم پارس جنوبی و صنایع پتروشیمی و نیاز روزافزون جامعه، فرودگاه جم می‌تواند به عنوان یک فرودگاه پشتیبان عمل کند و به جذب بخشی از پروازهای فرودگاه عسلویه کمک نماید. همچنین، راحتی و آسایش مردم بومی و کارکنان صنایع پتروشیمی و گاز ساکن در جم را فراهم سازد. در نتیجه، راه‌اندازی مجدد این فرودگاه می‌تواند رونق و زندگی جدیدی را به شهرستان جم بخشیده و تأثیر مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته باشد.

➖از این رو، بر عهده مسئولان و مدیر عامل شرکت پالایش‌گاز فجر جم است که به اراده قوی‌تری برای راه‌اندازی دوباره فرودگاه برخورد کنند. این اقدام لازم و ضروری است و باید با پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردم، مراحل اجرایی را آغاز کنند. همچنین، همکاری با شرکت پازارگاد به عنوان یک پشتیبان قوی در ساپورت پروازها، می‌تواند به احیای فرودگاه و تسریع در فرآیند بازگشایی آن کمک شایانی کند.

➖با توجه به اهمیت و تأثیر این موضوع بر روند توسعه منطقه و رفاه اجتماعی مردم، زمان آن رسیده است که مسئولین مربوطه با رویکردی مستقل و پویا، اقدامات لازم را برای راه‌اندازی دوباره فرودگاه جم به عمل آورند. این اقدام نه تنها به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه کمک خواهد کرد، بلکه رونق و شکوفایی جدیدی را برای شهرستان جم به همراه خواهد داشت.

جدیدترین مطالب