1.jpg

 

آینه جم: رقابتهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از میان 4 حوزه  انتخابیه  استان بوشهر شروع شده و بر اساس تقویم ارائه شده از سوی وزارت کشور  انتخابات تا تاریخ  2  اسفند ماه 1398 ادامه خواهد داشت.  تا کنون بیش از  100 نفر کاندیدا که خود را واجد شرایط دانسته اند و امیدوارند  از فیلتر وزارت کشور و شورای نگهبان عبور کرده‌ و به مرحله نهایی تبلیغات و اخذ اکثریت آرا در حوزه های خود نایل گردند، برای احراز  4  کرسی از  290  کرسی سبز مجلس شورای اسلامی که در سراسر کشور رقابت می‌کنند. ، بازار تبلیغات نامزدها مخصوصا در حوزه بوشهر گناوه و دیلم -جایی که احتمالا  بیش از  30  نفر برای یک  کرسی، مبارزه می‌کنند- بسیار داغ  خواهد بود.

برگزاری انتخابات  برای نظام جمهوری اسلامی ایران ،دولت و نهادهای حکومتی حافظ مردم سالاری  از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از انتخابات دوره دهم مجلس این یازدهمین  انتخاباتی است  که همانند دوره اول تا دهم طبق برنامه و بدون تاخیر برگزار می‌گردد. بخشی از موفقیت انقلاب اسلامی ،دولت و نهادهای  مدنی چه در آیینه ارزیابی حامیان و دوستداران انقلاب و ایران اسلامی  و چه در مواجهه با منتقدین و  مخالفین داخلی و چه حملات همه جانبه معاندین و دشمنان خارجی که علیه مردم سالاری دینی  می‌جنگند، در گرو همین انتخابات است.

کشمکش های  ملی و محلی گرایی

بر این اساس نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده و مصمم به نظر می‌رسد که انتخابات را سالم و بدون خدشه همانند دهها انتخابات دوره ها و کرسی های مختلف شهر  و روستا ،سازمانهای مردم نهاد  ،ریاست جمهوری ،مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی  را بیطرفانه ،آزاد و سالم برگزار کند . در عین حال نگرانی‌ها از احتمال القاء تقلب به مخاطبین و مردم عزیز ، چالش اساسی است که نمونه ان در انتخابات دهم ریاست جمهوری اتفاق افتاد اما نهاد نظارتی شورای نگهبان ضامن انتخابات سالم و شفاف بوده و هست  و از هرگونه  تقلب جلوگیری خواهد کرد.

با این وجود نامزدان کارزارهای جدی را با روشهای مختلف به منظور جلب نظر مساعد رأی دهندگان شروع  خواهند کرد.

رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ تیپ شناسی کاندیداها و سلایق مردم

متنفذین قومی، دبیران احزاب، تجار و بازاریان،پزشکان،تولید کنندگان،کارگران ،کارفرمایان، فعالان مدنی، فعالان و مجریان رسانه ای، نظامیان بازنشسته، تکنوکراتها، منتقدین و حامیان نظام جمهوری اسلامی و نمایندگان پیشین، عمده‌ترین گروه هایی را تشکیل می دهند که در دورههای پیشین نیز کم و بیش حضور داشته‌اند.

در این دور اما حضور نسبتا چشم گیر زنان و مردان جوان تحصیل کرده و استادان دانشگاهها که از میان فرزندان شهدا و نسل سومی ها  و نسل نو سیاسیون  ، طیف‌های جدیدی است که  وارد میدان شده و تنور رقابت‌ها را بیش از پیش گرم‌تر ساخته است. تعصب حمایت و یا مخالفت با کاندیدای حزبی و جریانی  برجسته است.

فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان دانشجو موجب گردیده در چارچوب ظرفیت قانون انتخابات  مجالی برای ظهور و بروز چهره های جدید و جوان  وکاهش نفوذ و پایگاه اجتماعی سالخوردگان و نمایندگان ادوار گذشته را در خود نهفته دارد  از عوامل اصلی کمرنگ بودن نقش احزاب سیاسی و گروه های مرجع دوره های قبل به شمار می‌رود. به همین خاطر است که بسیاری از اعضای شناخته شده احزاب سیاسی به عنوان نامزد مستقل ثبت نام خواهند کرد و انهایی هم که از آدرس حزبی مشخصی وارد میدان می شوند بیشتر ویژگیهای شخصی شان ملاک است تا حزبی بودنش. دو گروه جدید ضمن رقابتهای فردی و درون گروهی در رقابت جدی با همدیگر به سر میبرند.

در حالی که تحصیل کردگان با توجه به دانش و تخصص علمی شان خود را شایسته نمایندگی میدانند، مخالفان شان آنها را افراد تئوریک و فاقد تجارب عملی سیاسی دانسته مناسب ورود به پارلمان نمیدانند. همینطور منتقدین نسل سومی تحصیل کرده ، خطر موروثی سازی قدرت را گوشزد کرده، صلاحیت آقا زادهها و امتحان پس داده ها  - به تعبیر خودشان-برای حضور در مجلس شورای اسلامی را زیر سوال می برند. در همین حال هواداران این دسته بر حقوق شهروندی همگان از جمله جوانان نسل انقلاب  برای مشارکت در پروسه های سیاسی و نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی تأکید کرده و با توجه به عدالت خواهی و تخصص آنها را افراد توانمند برای عضویت مجلس شورای اسلامی می دانند.

روش های تبلیغاتی و ابزارهای اظهار توانمندی

ستاد های انتخاباتی و تیم‌های تبلیغاتی از شیوههای مختلف برای معرفی شخصیت، دیدگاه و اهداف کاندیدای خود بهره می‌برند. در ای…

تعدادی از کاندیداها که متمول و ثروتمند هستند هزینه  هنگفت را مناسبترین روش برای معرفی خود می‌دانند. این دسته از نامزدها تلاش می‌کنند با تبلیغات پر هزینه برای رأی دهندگان جاذبه ایجاد کنند.

تعدادی دیگر شانس خود را از روش نقد دیگران ،نمایندگان سابق و مستقر و یا دولت جستجو میکنند. برخی از نامزدان حتی غافل از جایگاه و صلاحیت قانونی یک وکیل مجلس، شعارها و وعده‌هایی در حد ریاست جمهوری را مطرح میکنند.

محلی گرایی دیگر شاخصه تبلیغات  این دور از انتخابات به شمار می‌رود؛ بسیاری از نامزدان با عبور از سطح گروههای قومی در سطح اقشار و محلات کوچک بدنبال هوادار میگردند.

در این میان زنان و مردان تحصیلکرده جوان و استادان دانشگاه عمدتا فاقد سرمایه مادی لازم برای رقابت با دیگران هستند. این دسته از نامزدان در عوض تلاش میکنند با تأکید بر تخصص و دانش فنی خود به عنوان سرمایه علمی نظر رأی دهندگان را متوجه خود سازند. با این وجود مانور تجمل و مانور جمعیت بر فضای گفتگو و توجه به برنامه و طرح غلبه دارد و جای مناظرات و مباحث تخصصی در راستای معرفی توانمندیها و برنامه های کاندیداها خالی احساس میشود.

تجارب ده دوره انتخابات گذشته نشان داده است که تصمیم بخشی از رأی دهندگان از قبل مشخص است و کارزارهای انتخاباتی چندان تأثیر روی آنها نمی‌گذارند.

اما بخش قابل توجهی نیز در جریان همین مبارزات و بده بستانهای دوران رقابت تصمیم می‌گیرند. گروهها و افراد  گوناگون با کاندیدای مختلف در تماس و تعامل قرار دارند. برخی وعده ها را با همدیگر مقایسه می کنند، برخی هم شخصیت‌ها و اندیشه‌ها را، عده ای هم هستند که بریز و بپاش و سخاوت بالفعل کاندیدا را مهم می‌دانند.

مردم و حرف آخر

به همین خاطر اغلب نامزدها قادر به ارزیابی دقیق وضعیت نیستند؛ زیرا در نهایت رأی دهنده به صورت مخفی رأی خود را در صندوق های اخذ رای میریزند. هرچند فعالیت های  انتخاباتی حکایت از ان دارد که نامزدان در یک نکته توافق دارند و آن اینکه مردم حرف آخر میزنند.

 

یادداشت: عبدالله کافرکیش

**سوک

[کد خبر:AJ28704]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب