1447246337IMG_0002.jpg

به گزارش «آینه جم»: برای ایران و بوشهر امروز این پرسش مطرح است که چطور انگلیسی ها بیش از صد سال پیش، توانستند راه آهن بوشهر – برازجان را برای حفظ منافع خود احداث کنند، حال آنکه دولتمردان ما هنوز اهمیت و لزوم راه آهن را با توجه به اوضاع منطقه و اولویت های اقتصادی استان بوشهر، به درستی درک نکرده اند و بودجه اش در چم و خم اعتبارات ملی گرفتار است!

امید زاهد

طبق وعده مسئولان، خبرها از فعال شدن دو قطعه از راه آهن بوشهر به طول 25 کیلومتر در آینده نزدیک دارد. در واقع نصف مسیری که انگلیسی ها بیش از صد سال پیش، بین بوشهر و برازجان احداث کردند.

این خبر البته مرا به یاد اشعار مرحوم «نسیم شمال» انداخت: راه‌آهن می‌کشند آخر قطار اندر قطار/ آب شیرین می‌چشند این ساکنان شوره زار/ کس دگر قحطی نمی بیند در این شهر و دیار/ هر گدایی می خورد مرغ و فسنجان ای نسیم (سید اشرف الدین حسینی)

با این مقدمه بد نیست نگاهی به گذشته راه آهن بوشهر هم داشته باشیم.

اهمیت راه آهن بوشهر و لزوم آبادانی بنادر جنوب را روزنامه حبل المتین حدود 120 سال پیش این چنین مطرح کرد «...اسباب ساختن راه آهن در بنادر کمال سهولت را دارد. مثلا با کمال سهولت می توان ساختن راه آهن را از هند و انگلستان در بوشهر آورد و از بوشهر خط راه آهن کوچکی را به معادن آهن فارس برد و آن وقت در معادن فارس کار کرده، خط راه آهن را در تمام ایران کشید. بهترین وسیله آبادی مملکت ایران، تعمیر بنادر است...».  با این وجود بعد از گذشت بیست سال از نگارش آن مقاله، ساخت راه آهن بوشهر آغاز شد؛ اما بدست اجنبی!

آغاز و پایان راه آهن بوشهر هم جدای از مسائل سیاسی حاکم بر کشور نبود. روس ها در شمال و انگلیسی ها در جنوب منافع خود را دنبال می کردند.

در جنگ جهانی اول انگلیسی‌ها از سه نقطه خاک ایران خط آهن فرعی کشیدند. یکی از بغداد تا قصر شیرین و دیگری از مرز هند تا زاهدان و خط آهن دیگر از بوشهر تا برازجان بود. راه آهنی که هشتمین راه‌آهن ایران بود و به طول 50 کیلومتر توسط انگلیسی ها احداث شد که بوشهر را به برازجان متصل می کرد. کارگران هندی به همراه کارگران بومی منطقه به کار گماشته شدند.

راه آهن در آغاز برای استفاده نظامی به کار گرفته شد. هر چند خرابکاری ها در مسیر قطار از سوی خان های محلی با عنوان مبارزات ضد استعماری انجام می شد، به هر ترتیب چندی بعد برای جابجایی مال التجاره و مسافر مورد استفاده عموم قرار گرفت. در سال 1299 خورشیدی بود که جنرال کنسولگری انگلیس مقیم بوشهر دستور توقف کار راه آهن بوشهر را صادر و پیشنهاد خرید آن را به دولت ایران مطرح کرد.

دولت وقت برای خرید راه آهن موافقت خود را اعلام کرد و در بندر بوشهر جلسه ای با حضور تجار و بازرگانان تشکیل شد. تجار بعد از تشکیل کمپانی خرید راه آهن، مشارکت در خرید آن را منوط به توسعه خط آهن به استان فارس کردند. علیرغم میل دولت مرکزی برای خرید راه آهن بوشهر به قیمت عادلانه بعد از مذاکره با انگلیسی ها، متاسفانه در بندر بوشهر عزمی و همتی برای خرید راه آهن با وجود تجار ثروتمند، صورت نپذیرفت و انگلیسی ها در همین سال شروع به جمع آوری خط راه آهن کرده و به کلی آن را برچیدند و از ایران خارج کردند.

برای ایران و بوشهر امروز این پرسش مطرح است که چطور انگلیسی ها بیش از صد سال پیش، توانستند راه آهن بوشهر – برازجان را برای حفظ منافع خود احداث کنند، حال آنکه دولتمردان ما هنوز اهمیت و لزوم راه آهن را با توجه به اوضاع منطقه و اولویت های اقتصادی استان بوشهر، به درستی درک نکرده اند و بودجه اش در چم و خم اعتبارات ملی گرفتار است!

راه آهن بوشهر به نوشته هفته نامه خلیج فارس همچنان «در ایستگاه وعده هاست». چطور می شود در ایران امروز، تا نوبت به استان بوشهر می رسد، با کمبود اعتبارات مواجه هستیم، آن هم استانی گه قلک و گاو صندوق کشور محسوب می شود.

مسئولان استانی ما که گرفتار سیاست زدگی های روزمره و تسویه حساب های بین خودشان بوده و هستند، ای کاش وقتی هم برای برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت اقتصادی برای استان بوشهر اختصاص بدهند. این راه آهن همت بلند می خواهد، بودجه کلان را همت‌های بلند به صندوق خزانه می آورد و نمایندگان مجلس ما! باید خواسته مردم استان بوشهر را هر روز فریاد کنند. که اگر مردم بوشهر صدای فریادهای شما را برای راه آهن بوشهر شنیدند و ایران هم شنید، آن موقع شنیدن صدای سوت قطار هم دور از دسترس نخواهد بود!

[کد خبر:AJ26792]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # امراله مهماندوست 1397-09-27 13:53
چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا …
چرا …
چرا …
چرا …
این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند خنج) را که محاسبه کنید از حدود 39 کیلومتر تا 49 کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج ) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # امراله مهماندوست 1397-10-08 15:57
۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع در اطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # امراله مهماندوست 1398-02-04 06:57
استانی شدن انتخابات برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی اشتباه محض است چون با این طرح فقط مراکز استانها درمجلس شورای اسلامی نماینده خواهند داشت و بقیه شهرستان ها غیر مرکز استان مانند شهرستان خنج در کشور نماینده نخواهند داشت البته تاکنون نیز فقط مردم شهرستان لار نماینده داشته است و مردم شهرستان های خنج و گراش فاقد نماینده بوده اند کار صحیح این است که بدون توجه به جمعیت و مذهب اکثریت مردم ساکن در هر شهرستان به مردم هر شهرستان یک نماینده در مجلس شورای اسلامی اختصاص بدهند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب