http://namayande.com/download?ts=1439711077000&f=2014/12/17/3/123132.jpg

آینه جم:بعد از انتقاد کارشناسان از کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن، وزیر نفت از تصمیم جدید این وزارتخانه برای برگزاری کنفرانس «اصلی» این موضوع در تهران خبر داد ولی همچنان یار قدیمی زنگنه علاقه‌مند به برگزاری کنفرانس در لندن است.

به گزارش «آینه جم»، آخرین گفته‌های وزیر نفت درباره مکان برگزاری کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی ایران که ابتدای این هفته منتشر شد، حاوی جزئیات جدیدی از آخرین تصمیم های وزارت نفت درباره این موضوع بود. زنگنه اعلام کرد که اصل این کنفرانس به جای لندن در تهران برگزار خواهد شد و در این کنفرانس، علاوه بر رونمایی از قراردادهای جدید نفتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به شرکت‌های خارجی معرفی خواهد شد.

همچنین زنگنه اشاره کرد شرکت‌هایی که از اجلاس تهران جا ماندند، می‌توانند در اجلاس لندن حضور پیدا کنند. البته خبر برگزاری این کنفرانس در تهران، حدود یک هفته قبل توسط رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رسانه‌ای شده بود، اما تاکید زنگنه مبنی بر اصلی بودن کنفرانس تهران و فرعی بودن کنفرانس لندن نشان می‌دهد که برنامه‌های وزارت نفت در این زمینه تغییر یافته است و حتی احتمال لغو کنفرانس لندن نیز وجود دارد.

این در حالی است که بعد از صحبت‌های جوادی، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که کنفرانس اصلی رونمایی از این مدل قراردادی در لندن برگزار می شود و برگزاری کنفرانس تهران از اهمیت زیادی برخوردار نیست و شرکت ملی نفت ایران پیگیر آن است.

یار قدیمی زنگنه که متولی اصلی اصلاح این قراردادها و برگزاری کنفرانس رونمایی از آن محسوب می شود، در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفته بود: «شخصا معتقدم که باید از همه ابزارها در جهت حفظ منافع ملی استفاده کرد، از جمله برگزاری کنفرانس در لندن و حتی اگر بشود در آمریکا و هر کاری هر جایی که لازم باشد و به حفظ منافع مملکت کمک می‌کند، باید رفت و آن را انجام داد، باید توجه کرد که قاعده بازی در دنیا همین است، اما خوب دوستانی اصرار دارند در تهران باشد، خوب ما در تهران هم برگزار می‌کنیم. ایده برگزاری کنفرانس در تهران اخیرا مطرح شده است و شرکت ملی نفت ایران آن را برگزار می‌کند، حالا باید ببینیم که آقایان در این زمینه چه برنامه‌ای دارند، به هر صورت ما به برگزاری این کنفرانس کمک خواهیم کرد».

البته حسینی بعد از مصاحبه زنگنه مبنی بر اصلی بودن کنفرانس تهران و فرعی بودن کنفرانس لندن، ترجیح داده است سکوت کند و تاکنون واکنشی به این تصمیم جدید وزارت نفت در رسانه ها نشان نداده است. آن هم در شرایطی که یکی از رسانه‌ها گزارش داده که وزارت نفت قول توسعه دو میدان نفتی ایران را بدون برگزاری مناقصه به شرکت بی‌پی داده است.

لغو نشدن کنفرانس لندن از سوی وزارت نفت با وجود امکان برگزاری این کنفرانس در ایران در ماه‌های اخیر انتقادات بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است. این کارشناسان اعتقاد دارند برگزاری این کنفرانس مهم از سوی صاحب میادین نفت و گاز یعنی ایران در خانه متقاضیان سرمایه‌گذاری در این میادین یعنی لندن مانند خواستگاری از داماد در خانه آنها است و بنابراین هم خلاف عزت ملی است و هم نمی‌تواند تامین کننده منافع ملی باشد زیرا قدرت چانه زنی ایران را در انجام مذاکرات با این متقاضیان تضعیف می‌کند.

به عبارت دقیق تر، شرکت‌های خارجی به عنوان سرمایه‌گذار به دنبال حضور در توسعه میادین نفتی و گازی ایران هستند و باید در سرزمینی که این میادین در آن واقع هستند (ایران) حضور پیدا کنند و طرح‌های خود برای توسعه آن‌ها را ارائه کنند نه اینکه ایران به عنوان «خواهان» به سراغ آن‌ها برود و در منزل «داماد» مراسم خواستگاری را برگزار کند! به علاوه، این کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به کارنامه سیاه دولت انگلیس در تعامل با دولت و ملت ایران، لندن یکی از بدترین گزینه‌های برگزاری این کنفرانس محسوب می‌شود و نباید با بی‌توجهی به این کارنامه سیاه، چنین امتیاز بزرگی در اختیار این دولت قرار داد.

حال باید دید تاکید وزارت نفت مبنی بر این‌که کنفرانس اصلی رونمایی از قراردادهای نفتی ایران اواسط آبان ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، لغو برگزاری کنفرانس مشابه در لندن را به همراه خواهد داشت یا اینکه علاقه زنگنه به حفظ روابط صمیمانه خود با یار قدیمی‌اش هزینه سنگین اقتصادی و حیثیتی برای صنعت نفت کشور به همراه خواهد داشت؟

[کد خبر:AJ8834]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب