آینه جم- این که یک درخت تنها بتواند برای هزاران سال سرپا باقی بماند، موردی جالب توجه و باشکوه است. این درختان باستانی شاهد ظهور و سقوط تمدن ها بوده، از تغییرات آب و هوایی جان سالم به در برده و حتی توسعه صنایع بشری آسیبی به آنها نرسانده است. در ادامه با 10 مورد از قدیمی‌ترین درختان زنده جهان بیشتر آشنا می شویم.

کاج متوشلخ

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

تا سال 2013، کاج متوشلخ، یک درخت کاج زبرمیوه باستانی، قدیمی‌ترین موجود زنده غیرکلونی روی سیاره زمین بود. در شرایطی که کاج متوشلخ هنوز با سن بیش از 4,848 سال در جنگل ملی اینیو در کوهستان سفید کالیفرنیا به زندگی خود ادامه می دهد، یک درخت کاج زبرمیوه دیگر در این منطقه کشف شد که بیش از 5,000 سال عمر دارد. موقعیت مکانی دقیق کاج متوشلخ و همتای پیرتر بی نام آن مخفی باقی مانده تا از آنها حفاظت شود.

سرو ابرکوه

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

درخت سرو ابرکوه در استان یزد، ایران، قرار دارد. تخمین زده می شود که این درخت حداقل 4,000 سال عمر داشته باشد و در فاصله ای نه چندان دور از تمدن بشری به حیات خود ادامه داده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. بسیاری به این نکته اشاره دارند که سرو ابرکوه به احتمال زیاد قدیمی‌ترین موجود زنده در قاره آسیا است.

سرخدار لانگرنیو 

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

این درخت سرخدار شگفت انگیز در حیاط کوچک کلیسای سنت دیگن در روستای لانگرنیو در شمال ولز قرار دارد. درخت سرخدار لانگرنیو حدود 4,000 سال عمر کرده و زمانی در عصر برنز کاشته شده و البته هنوز در حال رشد است.

الرس

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

الرس نام متداول برای درخت سرو پاتاگونیا (Fitzroya cupressoides) است که گونه ای بلند قامت بومی کوهستان آند است. نمی توان گفت سن این درخت چقدر است زیرا بیشتر نمونه های بزرگ‌تر در قرون نوزدهم و بیستم قطع شدند. بسیاری از گیاه شناسان معتقدند که جدا از درخت کاج زبرمیوه آمریکای شمالی، آنها دومین درختان کهنسال روی کره زمین هستند. تا به امروز، قدیمی‌ترین نمونه زنده شناخته شده الرس 3,646 سال سن داشته و به نام «گرن آبوئلو» (Gran Abuelo) شناخته می شود.

پاتریارکا دا فلورستا

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

این درخت، نمونه ای از گونه Cariniana legalis به نام پاتریارکا دا فلورستا در برزیل است و تخمین زده می شود که بیش از 2,000 سال سن داشته باشد که آن را به قدیمی‌ترین درخت غیرمخروطی در برزیل تبدیل می کند. این درخت مقدس شمرده می شود اما گونه های آن به واسطه جنگل‌زدایی در برزیل، کلمبیا و ونزوئلا به شدت در معرض خطر قرار دارند.

سناتور

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

اگرچه بخش اعظم درخت سناتور در سال 2012 و به واسطه آتش سوزی فرو افتاد، اما اشاره به این درخت نمادین خالی از لطف نیست. سناتور که قبلا در فلوریدا قرار داشت، بزرگ‌ترین درخت سرو طاس در آمریکا بود. همچنین، این درخت احتمالا بزرگ‌ترین درخت آمریکا از هر گونه در شرق رودخانه می‌سی‌سی‌پی بود. عمر درخت سناتور حدود 3,500 سال تخمین زده شده است. اندازه درخت سناتور نیز قابل توجه بود زیرا از توفان های بسیاری از جمله طوفانی در سال 1925 که ارتفاع آن را 40 فوت (12 متر) کاهش داد، جان سالم بدر برده بود.

نام این درخت از سناتور موزس اسکار اوراستریت که درخت و زمین اطراف آن را در سال 1927 اهدا کرده بود، گرفته شده بود.

درخت زیتون ووس

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

این درخت زیتون باستانی در جزیره یونانی کرت قرار دارد و یکی از هفت درخت زیتون در مدیترانه است که معتقدند حداقل 2 تا 3 هزار سال عمر دارند. اگرچه سن دقیق آن قابل تایید نیست، اما درخت زیتون ووس ممکن است قدیمی‌ترین بین این هفت درخت باشد و سن آن بیش از 3,000 سال تخمین زده می شود. این درخت همچنان بار زیتون می دهد.

جومون سوگی

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

جومون سوگی در یاکوشیما، ژاپن قرار دارد و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین درخت کریپتومریا در این جزیره و یکی از دلایل ثبت این جزیره در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این درخت حداقل 2,000 سال عمر کرده اما برخی کارشناسان معتقدند که بیش از 5,000 سال سن دارد. بر این اساس، جومو سوگی ممکن است پیرترین درخت جهان باشد. صرف نظر از اعداد، این درختی است که ارزش اشاره به آن در این فهرست وجود دارد.

درخت شاه بلوط صد اسب

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

این درخت در کوه اتنا در سیسیل، ایتالیا، قرار دارد و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین درخت شاه بلوط شناخته شده در جهان است. باور بر این است که این درخت بین 2,000 تا 4,000 سال سن دارد و سن آن از این نظر که کوه اتنا یکی از فعال‌ترین آتشفشان های جهان محسوب می شود، جالب توجه است. این درخت تنها پنج مایل (هشت کیلومتر) از دهانه اتنا فاصله دارد. نام این درخت از افسانه ای که در آن 100 شوالیه در توفانی شدید گرفتار شده و زیر این درخت پناه می گیرند، گرفته شده است.

ژنرال شرمن

10 قدیمی‌ترین درخت زنده جهان

ژنرال شرمن حدود 2,500 سال عمر کرده و قوی‌ترین درخت سکویا پابرجا محسوب می شود. حجم تنه این درخت به تنهایی ژنرال شرمن را به بزرگ‌ترین درخت غیرکلونی از نظر حجم در جهان تبدیل کرده است. ژنرال شرمن در پارک ملی سکویا در کالیفرنیا، آمریکا، قرار دارد جایی که پنج درخت از 10 مورد بزرگ‌ترین درختان جهان در آن قرار دارند.

------------------------------------

[کد خبر:AJ37097]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب