اینه جم/ مهدی جم - برداشت خرمای استعمران (سعمران) از نخلستان های روستای علوه کارون (خوزستان) آغاز شده است. این روستا در نزدیکی اهواز دارای بیش از 500 نخل است. سالانه چند تن خرمای صادراتی توسط نخل داران این روستا برداشت می‌شود.

خوزستان جزو سه استان اول در تولید خرمای کشور بوده که بیشترین سهم تولید خرمای استعمران را به خود اختصاص داده است که ارزش صادراتی بالایی دارد.

ابو علی از نخل داران روستای علوه می گوید: در شهرستان کارون بهترین نخل ها را داریم به طوری که خرمای صادراتی سعمران از کشورهای ترکیه، روسیه و حتی آمریکا و انگلیس خریداران زیادی دارد.

 

او توضیح می دهد: قبل از بیماری کرونا مشتری از خارج کشور می آمد و بار ها را می خرید؛ متاسفانه حالا بخاطر کرونا خیلی از بارها روی دست مان مانده و به سختی فروش می روند.

ابوعلی به شرایط سختی که امسال داشتند، اشاره می کند و توضیح می دهد: بخاطر کمبود آب و خشکسالی برخی از نخل بی ثمر ماندند و البته امسال هر نخل بیشتر از 50 کیلو بار نمی دهد، در حالی که سال های گذشته هر نخل 100 کیلو بار می داد.

روستای علوه در کناره رودخانه کارون و در مسیر جاده فرعی بین اهواز و آبادان قرار دارد. این روستا علاوه بر اینکه از یک نخلستان، مزرعه کنجد، تاکستان و سایر فراورده های کشاورزی برخوردار است، دو گونه منحصر به فرد چای قرمز و زعفران محلی (عصفر) دارد که در سایر مناطق برداشت نمی شود.

[کد خبر:AJ36786]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب