آینه جم- موکا نام یک کراس اوور جمع و جور در مجموعه اوپل است که از سال 2012 تا کنون روی خط تولید قرار دارد. نسل اول این محصول در سال 2012 روانه بازار شد. در بازار انگلیس همین خودرو با نام واکسول موکا و در آمریکای شمالی و چین با نام بیوک انکور ارائه شده است. در سال 2016 نام این خودرو به موکا اکس تغییر یافت.

نسل اول
نسل اول
کابین نسل اول
کابین نسل اول
نمای عقب- نسل اول
نمای عقب- نسل اول

همانطور که مشاهده می کنید نسل اول این خودرو از منظر طراحی ویژگی های مشترک زیادی با سانگ یانگ کوراندو نسل سوم -که در بازار ایران نیز موجود است- دارد.

سانگ یانگ کوراندو
سانگ یانگ کوراندو

اخبار مربوط به نسل دوم در 24 ژوئن 2020 منتشر و خبر از خودرویی داده شد که براساس پلتفم ماژولار CMP پژوسیتروئن توسعه یافته است. در این مطلب نگاهی به نمونه الکتریکی نسل جدید موکا با نام کامل موکا-ایی الکتریکی خواهیم داشت.

در تصاویر جاسوسی مربوط به نسل دوم نیز می توانستیم تغییراتی اساسی در مقایسه با نسل اول را حدس بزنیم اما انتشار تصاویر رسمی مدل 2021 اوپل موکا-ایی؛ یک کراس اوور جذاب با تغییرات ظاهری عمیق و رویکرد مدرن در طراحی را مقابل مخاطب قرار می دهد.

در نامگذاری این محصول باردیگر حرف X از دنباله آن حذف شده است. خودرو در مقایسه با محصول قبلی 120 کیلوگرم سبک تر شده و این ویژگی به همان پلتفرم CMP مربوط می شود که در پژو 2008 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

طول خودرو نیز 12.5 سانتیمتر کاهش یافته که این تغییر انداره به میزان 2 میلیمتر نیز روی فاصله بین محورها اثر داشته و آنرا کوتاه تر کرده است. عرض اوپل موکا 2021 برابر با 10 میلیمتر افزایش یافته است.

تغییرات مورد اشاره اثری در گنجایش کابین نداشته و از این منظر دقیقا برابر با موکا اکس قدیمی است.

موکا-ایی 2021 از یک موتور الکتریکی 136 اسب بخاری با گشتاور 192 پوندفوت استفاده می کند. باتری 50 کیلووات ساعتی کف خودرو زیر صندلی ها جانمایی شده اند. بیشینه سرعت این محصول روی 150 کیلومتر محدود شده است.

با استفاده از شارژر مستقیم 100 کیلوواتی می توان باتری را تا 80 درصد ظرفیت آن طی 30 دقیقه شارژ کرد. این باتری برای پیمایش 322 کیلومتر در پژو 2008 الکتریکی به خوبی عمل کرده و این بار در موکا-ایی 2021 نیز به کار گرفته شده است.

در رابطه با نمای ظاهری این محصول، همانطور که عنوان شد تغییرات بسیار جدی و کامل هستند تا جائیکه که دیگر کمترین اثری از موکای قبلی وجود ندارد. دماغه با چراغ های یکپارچه و بامپر(سپر) اسپرت جدی و خاص  به نظر می رسد. سقف و درپوش موتور به همراه بخش هایی در نمای جانبی(اینجا) رنگی متفاوت با رنگ اصلی بدنه دارند.

چراغ های اصلی عقب نیز باریک و خطی شده که الگوی بسیار مناسبی را به نمایش گذاشته اند. در مجموع این تغییرات موجب شده تا این نسل از موکا بسیار چابک تر و فناورانه تر از نمونه های قبلی باشد.

رینگ های آلومینیومی در حالت استاندارد 18 اینچی هستند.

داخل کابین نیز یک طراحی کاملا بروزشده پیش روی مخاطب قرار دارد که شامل نمایشگر 12 اینچی دیجیتال جایگزین نشانگر سنتی آمپر و یک نمایشگر 10 اینچی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی می شود. این نمایشگرها با قرار گیری کنار هم، ظاهری یکپارچه را در کنسول جلو ایجاد کرده اند.

سنسورها و دوربین های محیطی، سامانه کروزکنترل تطبیقی فعال در سرعت پایین و استانداردهای روز ایمنی از دیگر ویژگی های این محصول است.

مازیار دانیالی

[کد خبر:AJ33016]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم