به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امام خمینی(ره) وهابیت را جریانی انحرافی در درون اسلام و عاملی برای نفوذ بیگانگان و موجب ذلت مسلمانان میدانست، نکتهای که برای شناخت دقیق دیدگاه امام(ره) درباره وهابیت کمک میکند، به کار گرفتن واژه «آل سعود» است که وی در بسیاری از بیانات و بیانیههای خود، این واژه را درباره وهابیت به کار برده است و این امر اشاره به حکومتی بودن این فرقه دارد، به عبارت دیگر به نظر میرسد به کاربردن اصطلاح «آل سعود» برای این فرقه عمدی است و برای بیان نداشتن پشتوانه مناسب مردمی و دستوری بودن فعالیتهای این فرقه است که اهل سنت هم وهابیت را قبول ندارند.
با توجه به حمله آلسعود به یمن و هتک حرمت دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و موج اعتراضاتی که پیرامون این موضوع رخ داده است، با حجتالاسلام حبیب عباسی مدیر بخش شبهات شبکه جهانی ولایت در خصوص علت تنفر مسلمانان از وهابیت به ویژه آلسعود و دیدگاه معمار کبیر انقلاب درباره این فرقه گفتوگو کردیم که در ادامه میآید:
هراس آل سعود از ایجاد حکومت مردمی در یمن
*چرا آلسعود که ادعای خادمی حرمین شریفین را دارد به یک کشور اسلامی یمن حمله کرده است؟
-درباره چرایی اینکه آلسعود در این شرایط حساس به یمن حمله کرده است، باید گفت: به هر حال در کشوری که مردم در حاکمیت نقشی ندارند، همواره نگران به خطر افتادن حاکمیتشان هستند و با توجه به اینکه وهابیت دیدند، در یمن مردم به یک جنبش مردمی اقبال نشان دادند و حق حاکمیت مردم برای آنها مهم است، اولاً میخواستند استانهای هم مرز با این کشور از این طریق درگیر نشوند و یک زمانی در مرز عربستان حکومتی مردمی مستقر نشود که گوش به فرمان آنها نیست.
از طرفی با سرکوب قیام مردم در یمن و حاکمیت مردمی جلوی موج بیداری اسلامی در کشور عربستان و برخی کشورهای خلیج را بگیرند، اگر این مسأله در یمن استمراری داشته باشد و جنبش مردمی انصارالله روی کار بیاید، در نهایت انگیزه مردم در کشورهای دیگر مانند عربستان برای قیام مردمی روزافزون خواهد شد.
علائم شکست حمله به یمن بر پیشانی وهابیت حک میشود
*میخواهید بگویید قاطبه مردم عربستان با حمله کشورشان به یمن موافق نیستند؟
- قطعاً نه تنها مورد توافق مردم عربستان نیست، بلکه میان خود شاهزادگان سعودی نسبت به این مسأله اختلافنظر وجود دارد، اکنون در این شرایط که تازه پادشاه عربستان روی کار آمده است و قدرتی که جنبش انصارالله در یمن دارد و با توجه به اینکه مردم یمن، مردمی بسیار میهندوست، سختکوش و مبارزی هستند، ورود و تعرض به حاکمیت این کشور آثار خوبی نخواهد داشت.
این جنگ اثرگذار نیست و به ضرر عربستان خواهد بود، کما اینکه خود عربستان با گذشت دو سوم زمان از زمان اعلام شده که یک ماه بوده است نه تنها به هیچ هدف روشنی دست پیدا نکرده، بلکه بسیاری از منابعی که در اختیار طرفداران عبدمنصور هادی و مخالفان حکومت مردمی و القاعده بود، اکنون به دست مردم افتاده است و روز به روز طرفداران عربستان در کشورهای ائتلاف ریزش میکند و حتی در جامعه بینالمللی مخالفان زیادی پیدا کرده است.
وهابیان قابل هدایت نیستند
*پیشبینی امام(ره) درباره آلسعود چه بود؟
- امام(ره) در بیانی به قابل هدایت نبودن وهابیان اشاره کردند و در بیان دیگری، خدمت وهابیان به حجاج خانه خدا را قابل مقایسه با مجاهدت مسلمانان ایران در مبارزه با استکبار و استعمار نمیداند و با استفاده از شأن نزول آیه 22 سوره توبه، وهابیان را هدایتناپذیر میداند و میفرماید: و اینک از فرصت استفاده کرده، به یکى از آیات کتاب کریم اشاره مىکنم، آنجا که فرموده است: «أَجَعلْتُمْ سِقایَة الحاجِّ وَ عِمارَةَ المَسْجِدِ الحَرامِ کَمَنْ امَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ جاهَدَ فى سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِى القَوْمَ الظّالِمینَ»، گویى آیه کریمه در همین عصر نازل شده و گویى براى آل سعود و امثال آل سعود در طول تاریخ و براى ملت مجاهد و بزرگ ایران و حجاج بیت اللَّه الحرام در عصر حاضر و امثال آنان در همه اعصار آمده است و خداوند تعالى مىفرماید: شما کوردلان آبرسانى به حجاج و تعمیر مسجد الحرام را با ارزش آنانى که ایمان به خدا و به روز جزا آورده و در راه خدا مجاهده مىکنند، مساوى قرار دادهاید، حاشا که اینان با شما مساوى نیستند و خداوند ستمگران را هدایت نمىکند.
آیا سعودیها و امثال آنان در طول تاریخ، ارزش خود را براى تهیه آب در مواقف حج و زرق و برق تعمیرات مسجد الحرام را، با ارزشهاى مسلمانانى که به خداوند و روز جزا ایمان دارند و با نثار خون خود و جوانان مجاهد خود در راه خدا و براى دفع دشمنان خدا از حریم اسلام و حرم خداوند تعالى بپاخاستهاند، مقایسه نکردهاند؟ و سعودیهاى عصر حاضر، پا را فراتر از آن نگذاشته و بر مسلمانان افتخار نمىکنند؟ و با مجاهدان راه خدا آن نمىکنند که روى آمریکاى جهانخوار و ارباب خود را سفید کرده است؟
عدم تکریم زائر بیتالله الحرام مسبوق به سابقه است
*حادثهای که در فرودگاه جده اتفاق افتاد یک برنامه از پیش طراحی شده بود؟ این اتفاق چه تأثیری در ادعای خادمین شریفین بودن آلسعود میگذارد؟
-حادثهای که در فرودگاه جده اتفاق افتاد، یک نمادی از رعایت نکردن حقوق زائران خانه خدا بود، عدهای تصور میکنند عربستان طول سالیان گذشته تلاشش را برای برگزاری مناسب اعمال حج انجام داده است، اما اگر بخواهید به واقع امر بپردازیم، همواره عربستان حقوق اولیه زائران را زیرپا گذشته است، از جمله آنها عدم تکریم زائران است، برخوردهای زشت و ناپسند فراوانی که در دورههای مختلف رخ داده است و اتفاق میافتد.
برخوردی که با زائران هنگام ورود به بقیع و یا هنگام دعا خواندن در بقیع روی میدهد، اینکه بخشی از بقیع را با زنجیر بستند و اجازه تردد به قبور ائمه بقیع که مورد احترام شیعیان و اهل سنت است، به کسی داده نمیشود و اتفاقاتی که در فرودگاهها میافتد، تأخیرهایی که در بازرسی فرودگاهها در طول سالیان متمادی بوده و حتی همین صدور ویزا که قبل از این حادثه در اسفندماه به بهانه کمبود نیرو شاهد تأخیر در صدور ویزا و انجام نشدن بسیاری از پروازهای ایرانی بودیم.
همچنین مسدود بودن بسیاری از اماکن مورد احترام مسلمانان در مدینه منوره و مکه معظمه که مسلمانان با در بسته و با ویرانهها مواجه میشوند، مانند قبر حضرت حمزه(ع) در احد که مردم به زیارت میرفتند و در آنجا با یک در بسته و با ساختمان تخریب شده مواجه میشوند.
حتی در کنترل میمونها در بازدید زائران غار حرا که محل عبادت پیامبر(ص) و محل نزول اولین آیات قرآن بر پیامبر(ص) است، اقدامی صورت نمیگیرد، در هنگام بازدید غار حرا، زائران مورد آزار و اذیت میمونهایی واقع میشوند که در آن محل وجود دارند، میمونها به گونهای تربیت شدهاند که کیف برخی زوار را از دست آنها میربایند و جالب اینجاست که دولت عربستان، نسبت به برخورد با اینها و حفظ امنین زوار عاجز است.
همچنین میتوانم اشاره کنم به حادثهای که چهار - پنج سال پیش میان زائران اتفاق افتاد که تصاویر زائران مجروح هم موجود است، اینکه شخصی با شمشیر در مدینه به زائران حمله کرد و آنها را مورد حمله قرار داد و بعد از اینکه شمشیر را خود زائران از دست فرد مهاجم گرفتند و جلوی ضربه وارد کردن به دیگر افراد را با زخمی شدن چند نفر گرفتند، تازه پلیس عربستان وارد صحنه شد و این شخص را دستگیر کرد و با اتهام اینکه این فرد دیوانه بوده است مسأله را فیصله داد!
بخواهم به اتفاق دیگری اشاره کنم که حضرت امام(ره) نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند، مسأله کشتار حجاج ایرانی در سال 66 که حضرت امام(ره) در پیامی فرمود: «ناراحتی من از شهادت زوار ایرانی نیست، این زائران اگر در مکه هم شهید نمیشدند، در ایران و در جبهه علیه صدام شهید میشدند، مسأله اصلی من این است که حرمت خانه خدا شکسته شده است، این حرم امن بودن مخدوش شده است».
معتقدیم اگر به نحوه تصرف مکه و مدینه در دور اول و دوم توسط وهابیت و آل سعود دقت کنیم، میبنییم که نه تنها به عنوان یک حکومت مردمی بلکه حتی به عنوان یک حکومت کودتاگر هم حاکم به این مناطق نشدند، بلکه دقیقاً مانند داعش که به منطقهای حمله کرده و مردم را مورد قتل، غارت و کشتار قرار دادهاند، در مکه و مدینه حاکم شدند، آل سعود همانهایی هستند که برای تصرف مدینه به عنوان حرم پیغمبر(ص) و شهر پیامبر(ص) یک سال و نیم مردم مدینه را در محاصره قرار دادند تا جایی که مردم مدینه ناچار به خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند گربه شدند و بعد از یک سال و نیم وقتی دروازههای شهر به ناچار و به خاطر بیماریهای واگیردار گشوده شد، اقدام به قتل و غارت مردم و تخریب حرم پیامبر(ص) کردند، بنابراین امثال این قضیه مسبوق به سابقه است.
کشته شدن 400 نفر و زخمی شدن 5 هزار نفر در حرم امن الهی
*به ماجرای شهادت زوار ایرانی در شهر مکه اشاره کردید، بیشتر درباره این حادثه توضیح میدهید؟
-وهابیت در طول تاریخ ننگین خود جنایات فراوانی مرتکب شده است و بنای نامبارک خود را بر ظلم و ستم به مسلمانان نهاده است و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ ظلم و جنایتی فروگذار نکرده است. یکی از جنایاتی که موجب ناراحتی شدید امام خمینی و موضعگیری شدید ایشان شد، حادثه حمله وحشیانه پلیس سعودی به حجاج بود، در روز جمعه، ششم ذیحجه سال 1407 هجرى قمرى هنگامى که بیش از 150 هزار زائر در خیابانهاى مکه براى شرکت در مراسم برائت از مشرکین حرکت کردند، مأموران مخفى و علنى دولت سعودى با آمادگى قبلى و مسدود کردن محور اصلى حرکت جمعیت، ناگهان با انواع سلاحهاى سرد و گرم به سرکوبى تظاهرکنندگان پرداختند.
در این واقعه غمانگیز حدود 400 نفر از حجاج ایرانى، لبنانى، فلسطینى، پاکستانى، عراقى و دیگر کشورها به شهادت رسیدند و حدود پنج هزار نفر مجروح و عدهاى بیگناه دستگیر شدند. اکثر شهیدان و مجروحین را زنان و سالخوردگانى تشکیل مىدادند که قادر به فرار سریع از مهلکه نبودند. آنها در نهایت مظلومیت و بىدفاعى به اتهام اینکه تکبیرگویان برائت از مشرکین را اعلام مىکردند، به خاک و خون کشیده شده بودند و مهمتر از این، حرمت حرم امن الهى در روز جمعه در ایام مبارک حج، در ماه حرام شکسته شده بود. آثار خشم امام خمینى(ره) از این جسارت و اندوه عمیق ایشان از اینکه مصالح امت اسلامى و شرایط جهان اسلام مانع از اقدام عملى مىشد تا روزهاى آخر عمر امام در کلام و پیامش آشکار بود، ایشان در پیامی در 29 تیر 1367 چنین مرقوم فرمودند:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
«لَقَد صَدَقَ اللَّهُ رَسولَهُ الرُّءْیا بِالحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ المَسجِدَ الحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِینَ»
علیرغم گذشت یک سال از کشتار فجیع و بیرحمانه حجاج بىدفاع و زائران مؤمن و موحّد به وسیله نوکران آمریکا و سفاکان آل سعود، هنوز شهر خدا و خلق خدا در بهت و حیرتاند، آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگان حق، نه تنها حرم را که جهان اسلام را آلوده به خون شهیدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت.
هر چند خاطره تلخ کشتار حاجیان لکه ننگی بر پیشانی آل سعود و حکومت وهابی بود، اما از منظر امام خمینی(ره) چنین اقدامی چهره پلید حکام را آشکار میساخت و حقانیت انقلاب اسلامی ایران را برای دنیا روشن میکرد:
ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بى سابقه امت محمد(ص) و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیدهایم، ولى خداوند بزرگ را سپاس مىگزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامى ما را از کمعقلان و بیخردان قرار داده است؛ چرا که خودشان هم درک نمىکنند که حرکتهاى کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است و در هر مرحلهاى سبب ارتقاى مکتب و کشورمان را فراهم کردهاند که اگر از صدها وسیله تبلیغاتى استفاده مىکردیم و اگر هزاران مبلّغ و روحانى را به اقطار عالم مىفرستادیم تا مرز واقعى بین اسلام راستین و اسلام آمریکایى و فرق بین حکومت عدل و حکومت سرسپردگان مدعى حمایت از اسلام را مشخص کنیم، به صورتى چنین زیبا نمىتوانستیم و اگر مىخواستیم پرده از چهره کریه دستنشاندگان آمریکا برداریم و ثابت کنیم که فرقى بین محمدرضا خان و صدام امریکایى و سران حکومت مرتجع عربستان در اسلامزدایى و مخالفتشان با قرآن نیست و همه نوکر آمریکا هستند و مأمور خراب کردن مسجد و محراب و مسئول خاموش کردن شعله فریاد حقطلبانه ملتها، باز به این زیبایى میسر نمىگردید.
زائر بیت الله الحرام مهمان خداست و احترام او واجب است
*امام(ره) درباره حرمت زائر بیتالله حرام و حقوق زائر با توجه به حادثه شهادت زوار ایرانی در سال 66 چه مطلبی را اشاره کردند؟
-معمار کبیر انقلاب در بیان دیگری عامل همه اشتباهات آل سعود را علمای مزدور وهابی دانسته، فتوای آنان را در حرمت برائت از مشرکین، مخالف با آیات قرآن و سنت رسول گرامی اسلامی معرفی میکند و میفرماید: ... و پلیس کشور سعودى و متصدیان امور حج و زیارت و دولت سعودى باید توجه کنند که وقتی زائران ایرانى به زیارت بیت الله الحرام و مرقد مطهر رسول خدا(ص) و ائمه مسلمین(ع) مشرف مىشوند، میهمانان خدا و رسولاند و اهانت و جسارت به آنها اهانت و جسارت به میزبانان بزرگ آنان است.
خصوصاً که این میهمانان آمدهاند تا همراه با مناسک حج به نداى ابراهیم خلیل الله و محمد رسول الله(ص) لبیک گویند که لبیک به آنان نیز لبیک به خداى تعالى است ـ با اینانى که از کلّ فجّ عمیق هجرت به سوى خدا و رسول بزرگ او کردهاند، با مهر و صفا و محبت و وفا و اخوت اسلامى رفتار کنید و میهمانان خدا و رسول را آزار ندهید. اینان براى مناسک حج و برائت از مشرکان و کافران که خدا و رسول او از آنان برائت جسته است، آمدهاند.
این میهمانان متعهد را گرامى دارید و از قدرت یک رژیم مقتدر اسلامى براى سرکوب دشمن اسلام و مسلمین، اسرائیل غاصب و قطع ید ارباب او، آمریکا، رأس دشمنان اسلام و کشورهاى اسلامى، بهرهبردارى کنید و مکه مکرمه را با هماهنگى زائران سراسر جهان به کانون فریاد علیه ستمگران تبدیل کنید که این یکى از اسرار حج است و خداوند، غنى از لبیکها و عبادات بشر است.
ماجرای فرودگاه جده در راستای رویارویی مستقیم با ایران است
*به موضوع برگردیم، آیا حادثه فرودگاه جده برای روشن کردن آتش فتنه عرب و عجم نبود؟- به نظر میرسد ماجرای فرودگاه جده از جهتی یک اقدام برای رویارویی مستقیم با ایران و مقابله با شیعیان است و البته در این شرایط اقدام به این کار کردند تا با ایجاد موج مقابله عرب و عجم بتوانند یارگیری از میان کشورهای عربی برای خود داشته باشند و این گونه وانمود کنند که ماجرای یمن، ماجرای عرب و عجم و ماجرای شیعه و سنی است تا بتوانند کشورهای اهل سنت منطقه را بیشتر با خود همراه کنند.
اعتراض ایرانیها اعتراض به فساد تحت حاکمیت آلسعود است
*این اعتراض خودجوش مردم ایران به این حادثه را چگونه تحلیل میکنید؟
- اعتراض مردم ما به جریان آل سعود که یک جریان فاسد است، صورت میگیرد، اگر ما امروز در وجود دو نظامی این فساد واضح را دیدیم، این فساد، تحت حاکمیت آل سعود رشد کرده است، حتی بزرگان سعودی تروریست را در منطقه پمپاژ میکنند، وقتی مسأله جهاد نکاح در کشورهایی مثل سوریه شکل میگیرد و اینها حمایت میکنند، ناموس مسلمانان تحت تعرض قرار میدهند، این حاکمیت سعودی زمینه را فراهم میکند که این اتفاق بیافتد.
اعتراض مردم ایران در جریان این هتک حرمت، اعتراض به دو شخصی که این کار را انجام دادند، نیست، اعتراض به جریانی است که خروجی آن خبر بیآبرویی برای جهان اسلام، جنایت و فساد به نام اسلام و به نام خادمان حرمین بودن دارد، مردم ایران این مسأله را به خوبی میدانند که مردم عربستان حسابشان کاملاً جدا از آل سعود است، زیرا در بین مردم عربستان عده زیادی شیعیان و اهل سنت مالکی مذهب و حنبلی غیر وهابی وجود دارند که با وجود اختلاف عقیدتی برای ما محترم هستند و مردم ما یقین دارند حاکمیت آل سعود که دست به این جنایات میزنند، کاملاً جدای از مردم این کشور است، چرا که هیچ گاه از مردم این کشور برای پذیرش این حاکمیت رأیگیری نشده است، هیچ گاه نظر آنها در اداره امور و اقدامات مورد توجه نبوده است، چنانچه در قضیه همین جنگ یمن از همان روزهای نخستین همواره تظاهراتهایی در داخل خود عربستان در نفی جنگ و در رد حمله به یمن اتفاق افتاده است.
فتوای مفتیان وهابیت عامل چنین جسارتهایی است
*بهترین اقدامی که در این شرایط مردم مسلمان میتوانند انجام دهند، چیست؟
-از قبیل تظاهرات مسالمتآمیز و اقداماتی مانند فعالیتهای تبلیغی در فضای مجازی و روشنگری نسبت به اینکه به فرموده حضرت امام(ره)، آلسعود خائنین به حرم امن الهی هستند، مقابله با این جریان فاسد انجام دهند.
واقعاً یکی از راههای مقابله جدی این است که با جریان سخیف وهابیت مردم آشنا شوند و مقابله کنند و این را به همه عالم برسانند که این جریان، جریان اسلامی نیست، همانند داعش و غیره یک جریان دستساز برای ضربه زدن به جهان اسلام است.
در کنار این مردم میتوانند با تحریم عمره از جانب خودشان یعنی انصراف از سفر عمره اقدام به مقابله سعودی کنند، - اخیراً شاهد انصراف گروهی از عمره در شهرهایی مانند بوشهر، اصفهان، کاشان و... بودیم- که تأثیر بهسزایی دارد و به جای آن کارهای خیر دیگری انجام دهند، چون به فرموده مراجع یک عمل مستحبی است و نباید به جایی برسد که ضربه به حیثت مسلمانان وارد سازد.
جریانی که امروز در فرودگاه جده دست به این جنایت میزند همان جریانی است که دیروز در سوریه لوازم کار را به راه انداخت، همان جریانی است در عراق هزاران هزار نفر از مردم عراق به شهادت رساند و زنان ایزدی و مسیحی عراق در بازار بردهفروشان به فروش رساند.
انتهای پیام/ک
[کد خبر:AJ581]