به گزارش آینه جم:بنیامین نتانیاهو، سی و چند سال بعد از نخستین باری که به نمایندگی از رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل در مقام سفیر در این سازمان سخنرانی کرد، با عکسی از تورقوزآباد و چند عکس و نقشه بزرگ شده دیگر در دست، در پشت همان تریبون قرار گرفت.
نتانیاهو کارنامه نتانیاهو در سازمان ملل؛ از فلسطین تا تورقوزآباد +عکس
 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، بنیامین نتانیاهو نخستین سخنرانی‌اش را در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقام نخست‌وزیری در سال ۱۹۹۸ در دوره پنجاه و سوم مجمع بیان کرد؛ در آن نطق سراسر به قضیه فلسطینیان پرداخت و تنها دو بار نام ایران را بر زبان آورد.

سال ۲۰۰۹ که دوباره نخست‌وزیر شد و نشستنش بر این کرسی تا حال بی‌رقیب ادامه یافته، زمانی بود که محمود احمدی‌نژاد چند سالی بود جهان را با اظهاراتش در مورد هولوکاست و اسرائیل به خود مشغول کرده بود. سخنرانی‌های احمدی‌نژاد در هر هشت سال در سازمان ملل، تریبون مجمع عمومی را داغ می‌کرد و از حضورش در سایر محافل آمریکایی نیز به عنوان «بهترین شو» نام برده می‌شد. نتانیاهو در نطق آن سال اسناد و مدارکی منتسب به هولوکاست را نشان داد.

حضور نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ آخرین باری بود که او بخش بزرگ سخنرانی‌اش را حول مسئله فلسطینیان نوشت؛ در آن نطق به محمود عباس گفت «همین الان، همین جا یا هر جا که شما بخواهید بیایید گفت‌وگو کنیم».

سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ جنجالی شد؛ زمانی بود که او و وزیر جنگ اسرائیل ایهود باراک بی‌وقفه به گوش باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌خواندند که حمله اسرائیل به ایران قریب‌الوقوع است. نتانیاهو بوم کوچک نقاشی در دست گرفت و با ماژیک قرمز خطی نسبتاً کج کشید تا میزان اورانیوم غنی‌شده ایران و «خطرات» آن را نشان دهد؛ اتفاقی که تا مدت ها سوژه طنز رسانه ها و کاربران فضای مجازی شده بود.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ زمانی برگزار شد که تازه حسن روحانی جایگزین احمدی‌نژاد در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ نتانیاهو در سخنرانی‌اش در آن پاییز همه تلاشش را معطوف خنثی کردن توجه غرب به روحانی و وزیر خارجه او کرد.

سال ۲۰۱۴ زمانی نتانیاهو به مجمع عمومی رسید که تازه ارتش اسرائیل جنگ ویرانگر غزه را به پایان برده بود؛ نتانیاهو در آن سال با کمک گرفتن از داعش، تمام تلاش خود را برای تخریب چهره حماس به کار گرفت و مدعی شد «حماس و داعش شاخه‌های یک درخت مسموم هستند».

نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ هنگامی پشت تریبون مجمع عمومی قرار گرفت که تازه برجام، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به دست آمده بود؛ نتانیاهو برای آنکه نشان دهد عزادار این «توافق بسیار بد» است، با یک دقیقه سکوت کامل همگان را به شک انداخت که چه خبر شده است!

سال ۲۰۱۶ نتانیاهو در هفتاد و یکمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل گفت برجام یک واقعیت است اما رصد اجرای تعهدات ایران، باید کار اصلی اسرائیل و جهان باشد.

سال ۲۰۱۷ در اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دوست دیرینه نتانیاهو بر آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هنوز به خروج دولت ترامپ از برجام مطمئن نشده بود، فراز اصلی سخنرانی سالیانه‌اش در مجمع عمومی تهدید ایران بود.

و در هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، نتانیاهو با تصویری در دست از سر در ساختمانی فرسوده در حومه تهران با این گفته که محل انبار صدها تن مواد اتمی ایران بوده، برای این که تأکید کند موساد تا چه حد در این کشف اطلاع دقیق به او داده، گفت این ساختمان به ظاهر ساده در فاصله نزدیکی از یک قالیشویی قرار دارد و الحق که قالی‌های ایران عالی است.

نتانیاهو با این سخنان بار دیگر سوژه طنز کاربران فضای مجازی را مهیا کرد.

سوژه اصلی سخنرانی نتانیاهو در فضای مجازی تورقوزآباد بود!! نامی که خود به خود می‌تواند ایرانی‌ها را بخنداند. نام تورقوزآباد که به سختی در زبان نتانیاهو می‌چرخید، اسباب خنده کاربران فضای مجازی فارسی زبان شده است.

[کد خبر:AJ26012]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب