به گزارش آینه جم: دفتر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اعلام رای اعتماد مجدد اکثریت مردم به «حسن روحانی» بسته شد و نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مشخص شده است، با این حال، همچنان متن و حاشیه انتخابات اصلی ترین کانون مورد توجه رسانه ها است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیلی خبری ایرنا، پرونده دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بسته شد، اما پیامدها و حاشیه های آن هنوز ادامه دارد؛ از پیام های تبریک مسوولان و شخصیت های داخلی و خارجی تا واکنش ها به نتیجه انتخابات و تحلیل ها از چرایی پیروزی روحانی در برابر رقیبان اصولگرا، همه و همه موجب شده هنوز بخش عمده ای از فضای رسانه ای کشور انتخاباتی باشد. همچنین، بسیاری در سراسر کشور پس از اعلام پیروزی روحانی به خیابان ها آمدند و به تقسیم شادمانی خود در جشن مشارکت پرداختند.
این گزارش تازه ترین تحولات در این حوزه را بررسی کرده است.

** پیام رهبری به مناسبت حضور گسترده و حماسی مردم در انتخابات
در پی حضور پرشکوه و حماسی مردم در دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیام تشکر و قدردانی صادر و بر نکات مهمی تاکید کردند.
در بخشی از این پیام می خوانیم: به مردم عزیز، عرض میکنم خدای را بر موفقیت در برگزاری انتخابات شکر گزارید و پس از التهابِ روزها و هفته‌های پیش از انتخابات، اکنون به اتحاد و اتفاق عمومی بیاندیشید که بی‌شک یک عامل مهم استحکام و اقتدار ملی است. همه در زیر سایه‌ی نظام جمهوری اسلامی و فرزندان این میهنِ سرافرازید، بکوشید تا سهم خود از وظیفه‌ی پیشبرد کشور به سمت هدفهای بزرگ را بشناسید و دنبال کنید. برآمدن همه‌ی آرزوهای ملی در گرو چنین اندیشیدن و چنین عمل کردن است.
در بخش دیگر آمده است: به رییس‌جمهور محترم و همه‌ کسانی که در دولت آینده شرکت خواهند داشت سفارش و تاکید میکنم که کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه‌ای از این خط مستقیم غفلت نکنند. رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویت ها، برخورد با فساد و با آسیبهای اجتماعی، باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

**نخستین گفت و گوی تلویزیونی منتخب مردم با آنان
روحانی در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که دیروز از شبکه خبر پخش شد، گفت: یش از 41 میلیون رای شما تاریخ را از توقف و تردید درآورد. با حضور و مشارکت گستردۀ معنادار و موثر خود در انتخابات اردیبهشت 96 گامی بلند در راه اعتلا و منافع ملی و سرافرازی ایران عزیز برداشتید. شما به همه آنها که ما را به بازگشت به گذشته و توقف در شرایط فعلی می‌خواندند «نه» گفتید و زمانه را به جلو راندید. اعتماد دوباره شما به اینجانب سبب شد بار سنگینی را بر دوش خویش احساس کنم و امیدوارم وکیل شایسته‌ای برای مطالبات شما مردم عزیز ایران باش
روحانی در ادامه گفت: مردم عزیز ایران! انتخابات صحنه تصمیم‌گیری و روشی مردم‌سالارانه برای حل مسالمت‌آمیز و اختلاف‌نظرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر پایه رأی مردم است و نه آغازی برای توسعه و عمیق‌تر کردن آنها. مردم راه آینده خود را انتخاب کردند و همه باید به خواست و تصمیم آنها احترام بگذارند.
انتخابات پایان یافته و من رییس‌جمهور همه ملت ایران و نیازمند تک تک مردم ایران هستم؛ حتی کسانی که مخالف من و سیاست‌های من بوده‌اند. دست یاری خود را به سوی همه اقشار، احزاب و همه مردم دراز می‌کنم. براساس قاعده مردم‌سالاری و به حکم قانون به مخالفان خود احترام می‌گذارم و حق آنها برای انتقاد از دولت را پاس می‌دارم.

**بیانیه معاون اول رییس جمهوری
معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی، ضمن تبریک پیروزی بزرگ ملت،‌ تحقق خواست بلند رهبری معظم انقلاب و تداوم اندیشه و راه اصلاحات و اعتدال بیان داشت: حماسه تاریخی اردیبهشت 96، برگ زرین کارنامه ملت ماست و مردم در این روز به واقع کار را به شایستگی تمام کردند و همه سیاست‌مداران و مسئولان را مرهون و مدیون آگاهی، مسئولیت‌ شناسی و زمان آگاهی خود ساختند. اکنون روز بعد از انتخابات است، به جای رقابت‌ها زمان رفاقت‌ها فرا رسیده است. رییس‌جمهور اینک رییس‌جمهور همه است و باید در شنیدن صدای همه آنانکه به او رأی ‌دادند به ویژه رای اولی ها و همه آنان که رأی ندادند.

**پیام سایر نامزدها پس از اعلام نتایج
حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای منتشر کرد. در بخشی از بیانیه او می خوانیم: رأی قریب به 16 میلیون ایرانیِ خواهان تغییر، سرمایه ای مهم و پشتوانه عظیم است که به هیچ وجه نمی توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم گیری کلان کشور نادیده گرفت. اینجانب با اتکاء به همین پشتوانه مردمی، همه ظرفیت ها را برای پیگیری مطالبات مردم در مبارزه با فساد و تبعیض و تحکیم ارزش های انقلاب اسلامی به کار خواهم بست و هر اراده و تلاشی در دولت آینده با این جهت گیری را مورد حمایت قرار خواهم داد و همواره زبان گویای محرومان خواهم بود.
در ادامه می خوانیم: گرچه حضور بانشاط و حداکثری مردم پای صندوق های رأی کام هر ایرانی را شیرین کرد. لکن برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود، اما هم اکنون همگان باید عزم خود را جزم کنیم تا با ساختن ایرانی آباد بر استقلال وآزادی و کرامت برای این ملت پافشاری نماییم. همچنین برای تمام دولت مردان و رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان در اولویت برنامه های دولت دوازدهم قرار گیرد. رئیسی اما امروز در ویدئویی که از وی منتشر شد از برخی روش های غیراصولی سخن گفت که در برتری روحانی در انتخابات موثر بوده است.
«سید مصطفی هاشمی‌طبا» دیگر نامزد انتخاباتی هم در پیامی با تبریک به ملت ایران که بلوغ و تشخیص مصالح خود را نشان دادندیادآورشد که روحانی تلاش هرچه بیشتر خود را برای ارجمندی ایران به کار خواهد بست.
«سیدمصطفی میرسلیم » هم در پیامی با تبریک به ملت ایران برای خلق حماسه حضور در انتخابات، برای رییس جمهوری منتخب آرزوی موفقیت کرد.

**تحلیل هایی درباره علل به ثمر ننشستن تلاش اصولگرایان برای کسب ریاست جمهوری
در حالی که بسیاری اعتدال گرایان و اصلاح طلبان نتیجه انتخابات روز 29 اردیبهشت را به «رای منفی مردم در برابر تندروی» تعبیر می کنند، اصولگرایان بعضا تحلیل هایی متفاوت را ارایه داده اند.
یکی از روزنامه های اصولگرا امروز در تحلیلی نوشت: به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که رأی آقای رئیسی دست کم دو برابر آراء اعلام شده یعنی نزدیک به 30 میلیون است چرا که وقتی با امکانات اندک و فرصت 40 روزه توانسته است صاحب 16 میلیون رأی شود، به یقین اگر امکانات فراوان و فرصت 4 ساله آقای روحانی را در اختیار داشت، تقریبا رأی چندانی برای رقبای ایشان باقی نمی‌ماند.
یکی از روزنامه های اصلاح طلب اما شکست اصولگرایان را در موفقیت اصلاح طلبان در جذب آرای خاکستری جستجو کرد و نوشت: روحانی در این انتخابات نشان داد، این خاصیت را دارد که آرای خاکستری را به سمت خودش جذب کند. به هر حال همیشه بیش از 25 درصد آرای مردم، آرای خاکستری و مردد هستند که بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب می‌شوند تا اصولگرایان. در این انتخابات اصلاح طلبان تمرکز ویژه‌ای به آرای خاکستری داشتند و توانستند که این بخش از آرا را به پای صندوق بیاورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری و البته گروه‌هایی که هرگز حاضر به رای دادن در انتخابات نمی‌شدند باعث شدند تا روحانی بیش از 23 میلیون رای آورده و اکثریت آرا را حفظ کند.
یکی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب هم نوشت: حادثه بزرگ روز 29 اردیبهشت ماه دارای پیام‌ها و درس‌های بزرگی هم بود. مهم‌ترین درسی که از آن می‌توان استنباط کرد؛ این است که جامعه ایران با هرگونه تندروی، افراط، حرکت‌های غیرمنطقی و هیجانی مخالف و به دنبال منطق، اصلاحات، اعتدال، امید، توسعه، پیشرفت و امثالهم است. همچنین درس بزرگ دیگری که می‌توان از اتفاق مبارک روز جمعه گرفت؛ این است که جامعه ایران از سطح بالایی از هوشمندی، فرهیختگی و بلوغ سیاسی و اجتماعی برخوردار شده و دیگر تحت‌تأثیر هر حرفی با هر لعاب و پشتوانه‌ای نخواهد بود. جامعه ایران با منطقی استوار سعی دارد تا با تحلیل و بررسی راه درست را به خوبی انتخاب کند. پیام‌هایی که می‌توان از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت؛ این بود که مردم به کسانی که درصدد بودند تا با روش‌های هیجانی و وعده‌های غیرواقعی جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهند، پاسخ منفی داده و اذعان داشته که باید با آن‌ها با زبان منطق حرف زد.

**ارسال پیام های تبریک از سراسر دنیا
«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: مردم ایران به شکلی پرشور در زندگی سیاسی کشورشان شرکت کردند. من به رییس جمهور روحانی برای این تفویض قدرتمند تبریک می‌گویم.
موگرینی در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا آماده است تا به همکاری برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تعاملات دوجانبه، صلح منطقه‌ای و تحقق خواسته‌های تمام مردم ایران ادامه دهد.
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه هم با ارسال پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفتند. همچنین «شینزو آبه» نخست ‌وزیر و «فومیو کیشیدا» وزیر امورخارجه ژاپن در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.
«امانوئل مکرون» رییس جهوری فرانسه هم در اطلاعیه ای، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.
«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان ،«فواد معصوم» رییس جمهوری عراق، «میشل عون» رییس جمهوری لبنان، «شی جین پینگ»، رییس‌جمهور چین پیروزی مجدد روحانی در انتخابات را تبریک گفته اند. «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در تویتر خود، به زبان فارسی به حسن روحانی تبریک گفت.
در این میان، واکنش «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به انتخابات ایران جالب توجه بود. وزیر خارجه عربستان سعودی در یک نشست خبری مشترک با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی‌ خود درباره انتخابات ایران گفت: انتخاب دوباره حسن روحانی یک مساله داخلی ایران است و عربستان ایران را اعمالش می‌سنجد و نه وعده‌های سیاستمدارانش.

**آخرین خبرها از انتخابات شورای شهر و روستا
ستاد انتخابات پایتخت آخرین نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران را امروز اعلام کرد. بر اساس نتیجه اعلام شده، لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران موفقیت کامل داشته است. بر اساس آمار اعلانی، محسن هاشمی بهرمانی، مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدر اعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی، الهام فخاری، محمدعلی خانی و بشیر نظری به شورای شهر تهران راه یافته اند.

[کد خبر:AJ21713]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب