آینه جم: آموزش و پرورش حدود دو هزار میلیارد تومان بابت معوقات فرهنگیان به معلمان بدهکار است.

چرا حق‌الزحمه فرهنگیان پرداخت نمی‌شود؟ +لیست معوقات

به گزارش آینه جم: مدت‌هاست که موضوع معیشتی معلمان و عدم پرداخت به موقع معوقات آنها باعث شده است تا این قشر تأثیرگذار در کشور دچار مشکلاتی شوند.

به گفته برخی کارشناسان، منزلت معلمان با مشکلات عدم به موقع پرداخت معوقات آنها در سراشیبی کاهش قرار گرفته و جایگاه و ارزش معلم با تحت الشعاع قرار گرفتن این موضوعات در جامعه متزلزل شده است.

اعتراض معلمان به موضوع حقوق و دستمزد و عدم پرداخت معوقات باعث شده است تا فرهنگیان لب به اعتراض بگشایند و در پاره‌ای از زمان‌ها با تجمعات مختلف این اعتراضات را نشان دهند.

اما به راستی مگر معوقات فرهنگیان در ماه برای هر معلم چقدر می‌شود که این حق الزحمه پرداخت نمی‌شود و ماه‌ها و یا سال‌ها معوق می‌ماند.

هنگامی که یک معلم به عنوان اضافه کار سر کلاس حاضر می‌شود و یا اینکه پس از 30 سال تلاش و زحمت در مدارس بازنشسته می‌شود، توقع این است که این مطالبات به موقع پرداخت شود نه اینکه مدت زمان بسیاری از آن بگذرد تا معلم با کراهت به دنبال دریافت حق قانونی و طبیعی خود باشد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص معوقات فرهنگیان گفت: «برای پرداخت معوقات فرهنگیان از سازمان مدیریت برای آخر شهریور امسال قول گرفتم، اما چون تصمیم نهایی با بنده نیست، قول قطعی برای پرداخت این معوقات را نمی‌دهم».

فانی اضافه کرد: «معوقات مربوط به سال 1393، 150 میلیارد تومان و معوقات سال 1394، 1500 میلیارد تومان است؛ همچنین معوقات حق‌التدریس‌ها نیز تا پایان شهریور ماه پرداخت می‌شود».

سرجمع بدهی آموزش و پرورش با احتساب پاداش پایان خدمت فرهنگیان در بهترین شرایط ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته به نظر می‌رسد این عدد خیلی بیشتر از این حرفهاست.

لیست برخی از معوقات فرهنگیان به شرح ذیل است.

«پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی مربوط به سال 94»

«معوقات سال 93 پاداش پایان خدمت و دیگر موارد»

«معوقات 10 سال اخیر اعم پاداش ازدواج و فوت فرهنگیان»

«هزینه حق لباس نیروهای خدماتی»

«حق التدریس معلمان»

«حق مرخصی ذخیره شده فرهنگیان»

«حق الزحمه امتحانات نهایی و پایانی»

«حق الزحمه هنرآموزان مربوط به طرح‌های تابستانی دانش‌آموزان»

این لیست از معوقات فرهنگیان تنها گوشه‌ای از طلب معلمان از آموزش و پرورش است و موارد دیگری هم در این لیست جایش خالی است که تنها به ذکر این موارد اکتفا شد.

اما یک مقایسه سر انگشتی نشان می‌دهد مبالغ اندک معوقات در سال‌های گذشته، امروز دیگر ارزشی برای معلمان ندارد و تمام ارج و قرب این موضوع از بین می‌رود.

مسئولان آموزش و پرورش در تمام ادوار زحمات زیادی را برای این دستگاه بزرگ و مظلوم کشیده و می‌کشند، اما حفظ کرامت، منزلت و ارزش فرهنگیان باید در وهله نخست فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

[کد خبر:AJ17164]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب