مدیر شبکه مستند در نشستی به منظور آگاهی مستندسازان از وضعیت قاچاق در کشور با حضور سردار محزون، تاکیدکرد: خط قرمزی برای ساخت مستندها در این زمینه در صورتی که انصاف رعایت شده باشد، وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست صمیمی امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، سردار عباس محزون رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا، مستندسازان و اهالی رسانه امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۹۴ در ساختمان سیما برگزار شد.

تاجیک در این نشست به شعار شبکه مستند برای ساخت آثاری با هدف روشنگری در جامعه، در سخنانی اظهار کرد: اکنون در اجتماع با بحث قاچاق چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی مواجه هستیم. از آن رو تصمیم گرفتیم پروژه مشترکی تعریف کنیم و ۵۰ فیلم مستقل مستند با هدف اطلاع رسانی و روشنگری بسازیم. در این جلسه می خواهیم به ایده هایی برای مستندسازان برسیم که می توانند با استفاده از آنها طرح تولید برنامه هایی در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق ارائه کنند.

در ادامه سردار محزون با ابراز خرسندی از اینکه در کنار تاثیرگذارترین فرهنگ‌سازان جامعه قرار دارد، بیان کرد: اکنون بحث روز جامعه تحریم است، آن هم تحریم نیازمندی های ما. اکنون ما نفت خام را صادر می کنیم ولی پول آن را به سختی دریافت می کنیم در حالی که می توانیم نفت را به چندین هزار فرآورده تبدیل و ابتدا نیازمندی های خود را تامین کنیم و سپس مازاد آن را صادر کنیم اما اکنون چنین اتفاقی رخ نمی دهد و ما به جای تلاش برای خودکفایی، به دنبال تولیدات کشورهای دیگر هستیم که با نفت ما ساخته می شود. پس مسبب تحریم خودمان هستیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا پس از توضیحاتی درباره وضعیت تولید در کشور، به معرفی شرایط قاچاق در ایران پرداخت و گفت: سالانه ده‌ها میلیارد دلار از کانال های رسمی و غیر رسمی قاچاق، وارد کشور می شود. ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم که آنها سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان پوشاک مصرف می کنند و از این بین تنها ۳۰ درصد تولید داخلی است که معادل ۵ هزار میلیارد تومان می شود و مابقی این نیاز از طریق قاچاق تامین می شود.

وی تصریح کرد: مصرف سالانه چای در ایران ۱۲۰ هزار تن است که ۴۰ هزار تن آن وارد می شود و تنها ۱۴ هزار تن تولید داخلی است و بقیه از طریق قاچاق تهیه می شود. جالب است که ما چای وارداتی را آزمایش کرده ایم و همه این محصولات اسانس سرطان‌زا داشته اند با این حال تمام ادارات و سازمان ها از این نوع چای استفاده می کنند.

سردار محزون در توضیح پدیده قاچاق غیر رسمی بیان کرد: قاچاق غیر رسمی به عنوان مثال به معنای وارد کردن هزار عدد از یک جنس به ارزش دانه ای یک دلار هزینه است در حالی که واردکننده ادعا می کند تنها ۱۰۰ عدد از جنس را به مبلغ هر کدام ۱۰ سنت وارد کرده است. از این طریق حدود ۱۰ برابر کمتر عوارض پرداخت می شود و طبیعتا جنس با قیمت بسیار کمتری به فروش می رسد. از این رو کسی به خرید کالاهای داخلی که طبیعتا قیمت دوبرابری دارد مایل نیست. متاسفانه کارخانه های ما در حال تعطیلی است. تولیدکنندگان شرایط سختی دارند و باید به همه رشوه بدهند و در این شرایط تنها باید عاشق بود تا کار تولید را در ایران ادامه داد.

وی به طرح پرسش هایی پرداخت و تاکید کرد: چرا جوانان ما ازدواج نمی کنند چون کار نیست، چرا کار نیست چون ما تولید نداریم و حل این مشکل در گرو مبارزه واقعی با قاچاق است. مردم باید مثل زمان نهضت تنباکو از خرید کالای غیر ایرانی پرهیز کنند و اینگونه ما یک بازار ۸۰ میلیونی خواهیم داشت که برای گرداندن آن حتی به آوردن کارگر از خارج از کشور نیاز خواهیم داشت. ما می توانیم جنس هایی را که سالانه به صورت ده‌ها میلیارد دلاری از چین وارد می شود، خودمان تولید کنیم آن وقت دیگر نیازی به مذاکره با کاهش و امتیاز دادن پی در پی نیست.

سردار محزون با بیان اینکه رسالت آگاهی دادن به مردم در این زمینه را چه کسی برعهده دارد، یادآور شد: مستندسازانی که در خدمتشان هستیم می توانند نقش خوبی در راستای بهبود اوضاع داشته باشند. اخیرا با مدیر عامل کارخانه تولیدکننده ال ای دی دیدار داشتیم و او به خاطر ۳۶۰ کارگری که به ناچار آنها را اخراج کرده بود و فقط توانسته بود ۴۰ نفر را نگه دارد، جلوی من گریه می کرد. اینها سوژه های بسیار خوبی هستند در حالی که سخت ترین کار در کشور ما تولید و پردرآمدترین کار قاچاق است. ما قاچاقچی‌ای را سراغ داشتیم که هر ماه ۴۸ میلیارد تومان درآمد داشت.

در ادامه تاجیک نیز از امضای یک تفاهم نامه برای همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا خبر داد و گفت: مبلغی مشخص شده تا ما از ساخت ۵۰ فیلم مستند به صورت مشارکتی حمایت کنیم و می‌خواهیم کار خلاقانه ای انجام دهیم. این جلسه فرصت مناسبی برای طرح سوالات مستندسازان تا رسیدن به ایده های مطلوب مستند سازی است.

در ادامه این نشست جعفری مستندساز از سه فیلم نام برد که در همین زمینه ساخته اما هیچکدام به آنتن پخش تلویزیون نرسیده اند. وی افزود: مطالب آنقدر صمیمی و صادقانه گفته شد که ما از بودن در شبکه ای که درد و دغدغه دارد خوشحالیم.

تاجیک نیز به این نکته اشاره کرد که آنها از ساخت سری دوم مستند «میراث آلبرتا» حمایت کرده اند و پشت آن ایستادند. سپس مصطفی آل احمد مستندساز و فیلمساز نیز در سخنانی اظهار کرد: آقای محزون ما در حقیقت همان تولیدکننده ها هستیم که مشکلات بسیاری داریم. ای کاش مدیر شبکه مستند جلسه ای با حضور مستندسازان نیز برگزار می کرد تا ما هم از مشکلاتمان بگوییم تا بتوانیم بعد از حل آنها به ساخت مستند درباره مشکلات جامعه اقدام کنیم. باید به مستندسازان اعتماد کرد.

تاجیک در پاسخ اعلام کرد: در چند ماه گذشته ما ۴۰۰ دیدار خصوصی با مستند سازان داشتیم و یکی از دغدغه های ما کاهش بدهی های شبکه بود و توانستیم این بدهی ها را به یک سوم کاهش دهیم. همواره من و یا مدیر تولید شبکه نیز پاسخگوی مستندسازانی که به شبکه مراجعه کردند، بوده ایم.

در ادامه یارمحمدلو مستندساز به این نکته اشاره کرد که با یک جلسه گذاشتن مشکلات حل نمی شود و باید ستادی در این امر راه اندازی شود.

سردار محزون در ادامه بیان کرد: ما یک ان جی او هستیم و درآمدی نداریم. هیچ یک از اعضای هیات مدیره یا هیات موسس حقوق بگیر نیستند و همه افتخاری کار می کنند. برای تولید مستند نیز خط قرمزی نداریم.

مدیر شبکه مستند هم درباره خط قرمز در ساخت مستندها تصریح کرد: در عرصه تولید مستند خط قرمزی وجود ندارد به ویژه اگر توازن در تولید رعایت شود.

در ادامه این نشست نامدار مستندساز و همچنین رشتیان از اعضای هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان، به نکاتی از جمله پخش نشدن برخی آثار مستند اشاره کردند و تاجیک در پاسخ به این نکات اظهار کرد: در دنیای امروز رسانه های اجتماعی نقش مهمی ایفا می کنند و ما فقط در وایبر، روزانه ۲۰ میلیون کاربر داریم. بنابراین پخش نشدن معنای خود را از دست می دهد. ما قائل به خط قرمز درباره واقعیت ها نیستیم و فقط می خواهیم در حوزه تولید انصاف رعایت شود. خود من سال ۸۷ مستندی ساختم که پخش نشد و آن را در یوتبیوب قرار دادم. ما سعی کردیم تعداد تولیداتمان را کم کنیم اما آثار خوبی برای پخش در نظر بگیریم و مستندهای مخاطب پسند به آنتن بفرستیم. به ویژه پخش آثار در راس ساعت مقرر یکی از اهداف ما بود که به آن رسیده ایم.

در ادامه مرتضی رزاق کریمی عضو هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستند در سخنانی تاکید کرد: اگر جنس فیلمسازی ما و همکاران ما از جنس صحبت های سرکار محزون باشد به هدف‌مان نائل خواهیم آمد. سینمای مستند به مثابه آیینه ای است که اگر جامعه خودش را در آن ببینند خود به خود به سمت اصلاح می رود.

وی به شوخی گفت: اگر ما هم کار قاچاق انجام دهیم با درآمد ۴۸ میلیاردی آن می توانیم مستندهای تاثیرگذاری بسازیم.

این مستند ساز تصریح کرد: البته در شبکه های خارجی همچون بی بی سی هر تولیدکننده ای پس از اینکه بازخوردهای اثر او مشخص شد در صورتی که مخاطبان بسیاری داشته باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد، دوباره به او کار می دهند اما در ایران اینگونه نیست.

در ادامه نقاشی دیگر مستندساز حاضر در نشست نیز به تجربه ساخت مستند درباره آلودگی محیط زیست در یزد و اینکه کارخانه های کاشی در آنجا از قدرت بسیاری برخوردار بودند و مدام جلوی فیلمسازی آنها را می گرفتند، اشاره کرد و از سردار محزون خواست مصونیت و امنیت مستندسازان را نیز تضمین کند.

سردار محزون در پاسخ تاکید کرد: ما با بسیاری از مسئولان جلسه ای داشته ایم و به آنها سند داده ایم اما تا به حال از هیچ کدامشان خروجی ندیده ایم. به نظر می رسد برخی از آنها ذی نفع هستند. ما در هیچ مرحله ای از پشتیبانی و حمایت مستندسازان غافل نخواهیم شد.

در این نشست اعضای هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستند و مستندسازانی همچون صانعی مقدم، هوشمند، خلیج زاده، مهرابی و محمد آفریده مشاور مدیر شبکه مستند حضور داشتند.

[کد خبر:AJ1638]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم