سایه ی شوم ستون ابلیسک بر قله پدری/  به کوشش: میعاد شبانیان فرد

scan

 

مقدمه

میعاد شبانیان فرد:رشد سریع تکنولوژی در سال های اخیر و تاثیر مستقیم آن بر زندگی آحاد بشر بر کسی پوشیده نیست. به موازات این پیشرفت های مادی، پایه های معنوی و اخلاقی بشر رو به سستی نهاده است و همواره نگرانی هایی به همراه داشته است که از جمله ی آنها سر برآوردن گروههایی است که با جاذبه های کاذب انحرافی به بازار عرضه می شوند و نه تنها درمان کننده نیستند بلکه باعث تخریب ارزش های موجود در جامعه می گردند. این گروهها، اعضا و هواداران خود را با برنامه ریزی های مبتنی بر علوم روان شناختی یا بازسازی فکری(مجاب سازی روانی)  استثمار کرده تحت کنترل و نفوذ خود در می آورند. فرقه می تواند پیرامون هر محتوایی نظیر سیاست، مذهب، تجارت، سلامت جسم، روانشناسی و … شکل بگیرد. فرقه ها اعضای خود را با استفاده از تفکرات افراطی و انحرافی علیه خانواده هایشان بر می انگیزاند. این کار برای واداشتن آنها به اطاعت غیر منطقی از دستورات فرقه صورت می پذیرد.. این اندیشه ها که صرفا برگرفته از تجربیات شخصی و نفسانی است آگاهانه یا نا آگاهانه جوانان و نوجوانان شهرستان جم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نوشتار حاضر می کوشد ضمن تشریح نسبی این تاثیرات در سطح شهرستان و آسیب ها و انحرافات ناشی از آن راههای مقابله و مصون سازی را به همراه راهکارهای اصلاحی بازنماید. در همین راستا این سوال اصلی مطرح میگردد که: تا چه اندازه این اندیشه ها در سطح شهرستان و در افکار جوانان و نوجوانان رسوخ نموده است؟ در جهت پاسخگویی به سوال اصلی چندین سوال فرعی شکل میگیرد که به قرار ذیل می باشد:

  • پذیرش این اندیشه ها در بین جوانان و نوجوانان از روی آگاهی یا ناآگاهی می باشد؟
  • چه نماده و نشانه هایی نشانگر این تاثیرات در سطح شهرستان جم می باشد؟
  • راههای مقابله و مصون سازی جوانان و نوجوانان از تاثیرات سو این اندیشه ها در شهرستان جم چیست؟

 

 

 

فرضیه:

در راستای پاسخ به سوال اصلی این فرضیه شگل میگرد که این اندیشه ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم  در سطح شهرستان جم گسترش پیدا کرده است و جوانان و نوجوانان نیز به صورت آگاهانه یا نآگاهانه و به صورت محدود و در مراحل اولیه تحت تاثیر این نوع افکار قرار گرفته اند.

اهمیت موضوع و کاربرد آن

تاریخ آکنده از جریان هایی که آدمیان را به نام هدایت به تباهی کشیده اند و انحرافات گسترده رفتاری و اخلاقی را دامن زده اند. این در حالی است  که بسیاری از جریانها و گروههای انحرافی و تاثیرات آنها بر جوامع بسیار اندک بوده است و کمتر کسی فکر می کرد که روزی این جریانات موجب انحرافات گسترده گردد. طبعا اگر مسئولان فرهنگی، به موقع با این انحرافات برخورد می کردند و با آسیب شناسی و افشاگری مانع گسترش آن می شدند میزان اثر گذاری آنها بسیار محدود می گشت.افزایش تب مدرک گرایی در ایران گسترش دانشگاهها و دسترسی آسان تر به فضاهای مجازی در سالهای اخیر فضای مناسبی را در در جهت ترویج و تزریق اندیشه های گروههای انحرافی فراهم نموده است. از آنجایی که بسیاری از جوانان شهرستان جم  در دانشگاهها فعال در سطح شهرستان و خارج از آن مشغول به تحصیل می باشند طبیعی است که به صورت آگاهانه و ناآگاهانه در معرض اینگونه اندیشه ها که دارای فرایندی آرام و خزنده می باشند قرار خواهند گرفت. تعدادی از این جوانان و نوجوانان غافل از اینکه نقش یک مبلغ را بازی می کنند در شهرستان قدم می زنند و منادی اندیشه های انحرافی هستند. تبلیغ همیشه در معنای کلامی آن کاربرد ندارد گاه افراد با حرکات.نوع پوشش و… می توانند به عنوان یک مبلغ قلمداد شوند. از این رو چنین پژوهش هایی می تواند مصونیت فکری یک جامعه را به همراه داشته باشد و خانواده ها و جوانان را متوجه بحران های محیط اطرافشان نماید با این رویکرد این پژوهش اهداف ذیل را دنبال می نماید:

  • افزایش آگاهی نسبت به جریان های انحرافی موجود در سطح شهرستان
  • آگاهی بخشی و مصون سازی جوانان و نوجوانان
  • افزایش آگاهی مسئولان و دست اندر کاران فرهنگی از طریق راهکارهای ارائه شده و بهره گیری از آنها در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها
  • ارائه راهکارهای اصلاحی جهت جلوگیری از رشد و تاثیرات تدریجی این گروهها در سطح شهرستان.

واما………

پیام های تلفن همراهم اولین جرقه بود. پیام هایی که که رد و بدل می شد محتوایی خاص داشت و مرا به فکر واداشت که چرا نسل جوان شهرستان جم شیفته ی اندیشه های پائولو کوئیلو شده اند، نیچه را با خدا قیاس می کنند، فرد را اصیل و از هر ارزش مطلقی رها می دانند که نگرش تکلیف گریزی را حق مسلمی برای خود بدانند و بی هویتی را تبلیغ می کنند. آیا این نوع اندیشه ها که در محتوای پیام هایشان گنجانده شده است از روی آگاهی است یا خیر فقط جنبه ی صوری ارسال از دستگاهی به دستگاه دیگر را دارد؟ بررسی ها نشان می دهد که هر کدام از گروههای انحرافی برای جذب افراد به روش های خاصی همچون نماد سازی، ترویج آهنگ های مخرب، فعالیت های اینترنتی، فیلم سازی و… استفاده می نمایند. به همین منظور تلاش خود را متوجه این مساله نمودیم که گروههای انحرافی که از جمله ی آنها شیطان پرستان می باشند تا چه اندازه توانسته اند افکار و عقایدشان را به  ذهن جوانان و نوجوانان جم تزریق نمایند. گفته شد که این گروههای انحرافی از ابزارهایی در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می نمایند که به همراه نقل مصادیق آن در شهرستان جم به آنها اشاره ای مختصر می نماییم:

  • نماد سازی

نماد یکی از عوامل تاثیر گذار بر فرهنگ عمومی است از انجایی که نمادها از نظر هنری دارای ظرفیت های بالایی هستند، تاثیر بیشتری بر توده های مردم بویژه جوانان و نوجوانان دارند. این نمادها که سطح گسترده ای از لباس، کفش ، گردنبند، تی شرت ، دستبند و… را شامل می شود، هر کدام پیام خاصی را بخاطر القا می نماید. در حال حاضر در سطح شهرستان جم نیز اینگونه نمادها به وفور به چشم می خورد و ما بدون دقت به آنها  براحتی از کنار آنها عبور می کنیم که در ذیل به ذکر نمونه هایی از آن می پردازیم:

  • نوشته ها و آرم ها
  • HAPLESS(مرد بیچاره) بر روی تی شرت جوانان و نوجوانان
  • HEAVY METAL سبک موسیقی جاز غربی که طرفدارن اصلی پوچ گرایی هستند بر روی تی شرت ها و کلاه ها
  • KISS نام یک گروه موسیقی غرب معتقد به همجنس بازی بر روی تی شرت ها و کمربند و کلاه ها
  • RAP نام گروه موسیقی غربی بر روی کلاه، کفش و کمربند
  • نمادهای گروه پلی بوی با تصویر سر خرگوش، که مروج آزادی فعالیت های جنسی هستند و در کنار آن گردنبند صلیب شکسته یا چرخ خورشید و اسپیرال(جاده حلزونی)که از نماد های بارز گروههای شیطان پرستی می باشد. با مشاهده این نمادها براحتی می توان فهمید که پیش زمینه ی این نوع از اندیشه ها خواسته یا ناخواسته در حال ورود و در بعضی موارد رشد سریع در سطح شهرستان جم می باشند .
  • اهنگ های مخرب

با اندکی توجه به این نتیجه می رسیم که نوع موسیقی های مورد استفاده در بین جوانان و نوجوانان شهرستان جم به صورت غیر عادی تغییر کرده است و بیشتر از نوع آهنگ هایی است که فعالیت مغز را مختل می نماید به نحوی که وقتی در معرض ریتم های غیر طبیعی آن قرار می گیریم تصویر روانی ما دگرگون و توان تصمیم گیری کاهش می یابد. آهنگ های متال غربی با محتوا هایی که به وضوح مسائلی مانند تجاوز جنسی، خونخواری و وحشی گری را تبلیغ می کنند و جوان جمی بدون توجه به محتوا و درونمایه، ساعات متمادی از وقت خود را را صرف گوش کردن به این نوع آهنگ ها می نماید که در ذیل به ذکر نمونه هایی از آن می پردازیم

  • زمزمه کردن شعر و آهنگ جیمز هتیفلد که یکی از بزرگترین مروجان اندیشه پوچ گرایی ، همجنس بازی و…. . وی از بزرگترین متخلفان در این زمینه می باشد که بخاطر اقداماتش چندین بار به پای میز محاکمه کشانده شده است . محتوای ترانه وی اینگونه بود

گوش کن من یک جنازه ام

جنازه ای بی جان

شیطان گرفته است باجش را

خالی می کند بر سر ما

من به دام افتاده ام

افتاده ام به دام طلسمش

امشب من می روم، من میروم، من میروم به جهنم

نعره بکش مانند یک گرگ

و جادو گری در را به رویت خواهد گشود

بیا به جمع جادوگران و بدل شو به فرزند شیطان

و……..

– مشاهده ی آهنگ ها و ویدئوهای متعدد مرلین منسون در گوشی های تلفن همراه و سیستم های رایانه ای. این خواننده که توانسته است با حرکات شنیع و تحریک کننده خود بر روی صحنه طرفداران بسیاری را جلب کند از نمایندگان تام فرقه شیطان پرستی و مورد حمایت سازمان های جاسوسی سیا و موساد می باشد و از این طریق ثروت هنگفتی بدست آورده است. وی همچنین از طرف آنتوان لاوی رهبر بزرگترین فرقه شیطان پرستی، لقب (کشیش کلیسای شیطان) را گرفته است.

پس همانطو که گفته شد موسیقی از تاثیر گذارترین وسایل ارتباطی در جهت تبلیغ اندیشه های شیطان پرستی است. متاسفانه ایران و به تبع آن شهرستان جم نیز تحت تاثیر فرهنگ بیگانه و تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته است. مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب (شکست بزرگ) می نویسد: ما نه روی قدرت سیاسی و نه روی قدرت نظامی و اقتصادی تکیه کرده ایم ما از طریق فرهنگ و استفاده موثر از رسانه ها می توانیم به هدف برسیم.

  • فعالیت های اینترنتی

تکنولوژی که، مرزهای جغرافیایی را در هم می شکند، از مرزهای جغرافیایی عبور کرده، به درون زندگی راه می یابد؛ و در و دیوار نمی تواند مانع آن به اندرون و نهانخانه و مجلس شود. فضایی که در حال حاضر در جم و در بین جوانان و نوجوانان حرف اول را می زند. امروزه افکار شیطان پرستان و سایر فرقه های منحرف براحتی از طریق اینترنت گسترش می یابد و باعث تغییرات ریشه ای در در آداب اجتماعی و رفتار ی آنها می گردد.

امروزه و در عصر ارتباطات هیچ عقل سلیمی منکر نقش سازنده ی اینترنت نمی باشد اما بررسی ها حاکی از آن است که بیشتر جوانان و نوجوانان شهرستان جم تحت تاثیر جنبه های منفی این فضا قرار گرفته اند. نگاهی مختصر و گذرا به صفحات فیسبوک، واتس آپ و… نشان دهنده این واقعیت تلخ است. عکس هایی که در صفحات آنها به چشم می خورد نگرانی ها را بیشتر می کند. جوان جمی با جامی پر از شراب در فضایی رقت بار عکس خود را منتشر می سازد و زیر آن با کمال افتخار می نویسد: من…. شیراز…. و یک پارتی تکرار نشدنی؛ پارتی های شبانه ای که برگزاری آنها از برنامه های عمده و اساسی گروههای شیطان پرست می باشد.در حال حاضر و بر اساس مشاهدات و گزارش منابع محلی حداقل هفته ای دوبار و بیشتر، در باغ های اطراف شهرستان اینگونه محافل به بهانه های مختلف همچون تولد و…. برگزار می گردد.

عکس هایی برهنه که خالکوبی های بدن خود را در معرض نمایش قرار می دهند از جمله خالکوبی هایی که مشاهده نمودم حک کردن تصویر شوالیه بر روی دست راست برخی از جوانان بود که مربوط به اندیشه های فراموسونری و شوالیه های طرد شده بود. در این میان نمی شود از فعالیت برخی از جوانان در زمینه دانلود فیلم و بازی هایی که شاخصه ی اصلی آنها س . ک . س و خشونت محض می باشد نیز چشم پوشید

با این تفاسیر می توان گفت که تبلیغات سوء فرهنگی غرب و فرقه های مختلف خواسته یا نا خواسته به شهرستان جم  نیز رسوخ کرده است و جوانان ما را نشانه رفته است و در حال هدایت آنها به دوری از معنویت و روی آوردن به سمت پوچی و بی هویتی است. انسان وقتی  هویت واقعی خود را از دست بدهد، زمینه تحقق از خود بیگانگی در او فراهم می شود. کشتن عواطف انسانی، لذت پرستی،نفس پرستی، تقدم سرمایه بر انسان،اولویت دادن ثروت بر دانش و استثمار انسان همه در جهت از خود بیگانگی انسانهاست. گسست های فراوان فرهنگی در محیط خانواده و عموما رد تفکر سنتی و گریز از خانواده،مبهم دیدن آینده، قرار گرفتن در یک حالت تعلیق و تلاش برای چنگ زدن به هر آنچه در حال حاضر بتواند ناکامی فرارو را جبران کند. لذت جویی های کوتاه مدت، گریز از موسیقی سنتی، مقابله با الگوهای اقتدار گرا، بحران هویت، اضطراب و افسردگی از ویژگی های که نسل سوم انقلاب از خود نشان می دهند.

بدین سان ارتباط با دنیای موهوم و خیالی گریزگاهی برای فرار از واقعیات بشمار می آید. زمانی که واقعیات تلخ اجتماعی همچون: مشکلات اقتصادی، بیکاری، نابه سامانی های اجتماعی، سرخوردگی های سیاسی و.. عرصه را بر جوان تنگ می کند، وی برای فرار از این واقعیات ناخوشایند به دنیای رویایی پناه می برد تا در سایه ی آن قدری آسوده از فشار آذار دهنده ی پیرامون خود بکاهد.

بررسی گذران فراغت نسل جدید شهرستان جم بیانگر این است که که نسل حاضر با پناه بردن به فضای مجازی اینترنت، چت روم ها و وبلاگ ها آن هم نه برای استفاده مفید و در مواردی پناه بردن به مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکلی و قرص های روانگردان در صدد گریز از سرخوردگی های دنیای بیرونی و تلاش برای یافتن عرصه ای برای فراموش کردن واقعیات تلخ محیط اطرافشان هستند. پس دور از انتظار نیست که چندی دیگر شاهد این باشیم که جوان سرخورده با ورود به فضای مجازی و استفاده نابجا از آن بتدریج تحت تاثیر اندیشه فرقه هایی قرار می گیرد که خود نیز متوجه خطرات ناشی از آن نیست و خیال می کند که به نوعی آرامش درونی دست پیدا کرده است، که این نوع آرامش مقطعی از موانع پیشرفت و تکامل هر اجتماعی می باشد. خوشبختانه در پی بررسی های محدود بعمل آمده متوجه این مساله گردیدیم که بیشتر جوانان و نوجوانان شهرستان جم که از پوشش و آرایش مو و صورت و تیپ های شیطان پرستی الگوهای محدودی گرفته اند از فلسفه و اهداف این گروه ها بی خبر بوده اند و به سبب مدگرایی که از ابزارهای خطرناک تاثیر گذاری بر فرهنگ جوامع است اقدام به مشابهت با آنها نموده بودند که چنین تقلید کورکورانه ای موجب می شود در زمانی کوتاه تغییرات ریشه ای در افکار جوانان ایجاد نماید.

راهکارهای مقابله و مصون سازی

* مهرورزی

* تفاهم و سازش

* بزرگواری

* دین داری

* پیروی از الگوهای دینی

* برخورد همراه با عدالت

* ارتباط صمیمی با جوانان

* همراهی و همدلی به جای تقابل و بدگمانی

* شناخت روحیات و فهم زبان

* شناخت و توجه به مشکلات متنوع نسل جوان

در همین راستا می بایست خانواده ها و نهادهای ذی ربط در شهرستان در جهت خنثی کردن تهدیداتی که در محیط اطرافشان بخصوص محیط فرهنگی وجود دارد و جوانان را  نشانه رفته است اصول فوق را با فرهنگ سازی صحیح در وهله اول در محیط خانواده و سپس در سطح اجتماع در قالب هایی نظیر موارد ذیل پیاده سازند:

  • سامان بخشی کرسی های نظریه پردازی و مناظره های علمی

کرسی های نظریه پردازی نقش مهمی برای بیدار کردن عقل جمعی جوامع خواهد داشت اگر هویت این نوع فرقه ها و ماهیت فکری آنها در این نوع کرسی های نظریه پردازی مورد بررسی قرار گیرد نقش بسزایی در بالا بردن آگاهی جوانان و خانواده ها خواهد داشت

  • برقراری همایش های علمی

برگزاری همایش های علمی با محوریت جوانان و چالش های فرا روی آنها توسط نهادهای فرهنگی فعال در سطح شهرستان بخصوص در دانشگاهها که علاوه بر انعکاس در سطح داخلی و بین المللی، در صورت برگزاری بصورت کاربردی و موضوعی و کاملا تخصصی ؛ می تواند نقش گسترده ای در بالا بردن آگاهی و رد آرا و عقاید انحرافی تهدید کننده فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد.

  • برگزاری کارگاههای آموزشی در سطح شهرستان

برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی با محوریت نوجوانان و جوانان و میزگردهای علمی در سطح شهرستان بخصوص در مدارس و دانشگاهها در جهت ترویج  فرهنگ مقاله نویسی، راه اندازی انجمن های مختلف فرهنگی و… درجهت افزایش سطح آگاهی و مقابله با هجمه های مختلف فرهنگی.

  • تبلیغات چهره به چهره

امروزه نسل جوان در محاصره انبوهی از اطلاعات و تراکم عوامل مزاحم در رشد و تعالی روحی و معنوی است که اگر در خلوت با آنها گفتگو شود بسیاری از ناگفته های درونی خود را ابراز می کنند و برای رهایی از آن مدد می جویند که البته این مهم مستلزم شکل گیری پایگاههایی در جهت تحقق این امر در شهرستان می باشد.

نتیجه گیری

آنچه به نگارش درآمد روشن می کند که همواره در مقابل راههای متناسب با وجدان انسانی راههای انحرافی وجو داشته است. این راهها در هر زمان متناسب با شرایط حاکم در نظر گرفته شده است. امروزه در عصر انفجار اطلاعات، ابزارها و روش های انحرافی جبهه شر با گذشته تفاوت بسیار کرده است و همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و بتدریج در حال عوض کردن افکار و عقاید و رهنمون ساختن آن به سمت اندیشه های اومانیستی محض و معنویت های دروغین است. معنویتی که قبله جدید را بشر قرار داده است و مبنای پرستش را خود می داند و در حال فاصله گرفتن از وجدان انسانی می باشد. شهرستان جم نیز به عنوان جزیی از این مجموعه ی بزرگ در معرض اینگونه تهدیدات قرار گرفته است اگر چه بیشتر این تاثیر پذیری ها به صورت ناآگاهانه می باشد ولبی در دراز مدت و با بی توجهی مسئولان میتواند اثرات جبران ناپذیری را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته باشد/سی سواران

منابع:

  • دین و جهانی شدن، حمید نگارش، سوره مهر، تهران،1385.
  • رفتار شناسی جوان در دهه های سوم و چهارم انقلاب اسلامی، مرتضی منطقی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی وابسته به جهاد دانشگاهی، 1383.
  • فرهنگ مهاجم، فرهنگ مولد، جلال رفیع، اطلاعات، تهران،1374.
  • موج سوم،آلوین تافلر، ترجمه شهین دخت خوارزمی، نشر نو، تهران،1362.
[کد خبر:AJ4385]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم