آینه جم : مدیرکل منابع طبیعی بوشهر از کاشت 14 میلیون و 400 هزار نهال در بوشهر طی چهارسال خبر داده و گفته: این طرح در راستای طرح سراسری کاشت یک میلیارد نهال است.

به گزارش  آینه جم ؛ این اقدام از آنجا کلید خورده که براساس پیمانی بین‌المللی و با هدف کاهش میزان گازهای گلخانه‌ ای، کشورها ملزم به کاشت درخت شده‌ اند و در ایران هم عنوان گردیده از امسال قرار است در عرض چهارسال یک میلیارد درخت کاشته شود که سهم استان بوشهر نیز 14 میلیون و 400 هزار است.

برخی فعالان محیط زیست چنین اقدامات اورژانسی را بدون پیش بینی های لازم نظیر تامین آب و نگهداری نهال ها، حرکتی نمایشی می دانند.

در دهه هشاد با حضور وزیر وقت کشور، کاشت درخت در جاده بوشهر- برازجان کلید خورد، اما تنها همه چیز تنها در همان درختان کاشته شده چند صد متر آن طرفتر از پلیس راه بوشهر محدود شد که همان ها هم بعد از مدت کوتاهی خشکیده و جمع آوری شد!

در خصوص طرح جدید کاشت سالانه 3 میلیون و 600 هزار نهال در استان بوشهر برای رسیدن به رقم 14 میلیون و 400 نهال طی چهارسال نیز احتمالا باید شاهد همین تجربه باشیم؛ چرا که علاوه بر چالش آب، موضوع نگهداری این نهال و درختان هم چالش مهمی است که نیازمند جلب توجه جوامع محلی است.

ایده جدید و پرهزینه وزارت کشاورزی برای کاشت یک میلیارد نهال در کشور طرحی است که کارشناسان به سرنوشت خوش بین نیستند و معتقدند زمانی می‌توان به موفقیت چنین طرح‌ هایی باور داشت که علاوه بر درخت‌ کاری، به درخت‌داری هم فکر شده باشد. 

در همین زمینه گرشاسبی، مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن در جهان است می گوید: بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی باید تا سال 2030 میزان جذب و رسوب کربن در کشورهای عضو برابر شود و تا سال 2050 این میزان به صفر برسد؛ در این راستا تا هفت سال آینده طرح‌های تشویقی و پس از آن طرح‌های تنبیهی برای کشورهای تولید کننده کربن اعمال می‌شود. بنابراین اهرم‌های بین المللی اهمیت اجرای طرح‌هایی در این زمینه را دوچندان کرده است.

[کد خبر:AJ41122]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب